• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bil

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Tar mig friheten att skifta trådspår från BMW till familjebuss. Det är iaf vad jag tror att jag kommer behöva om ungf sex veckor då två barn blir tre. Eller vad är andra funktionella alternativ för familjetransport? Finnes: mamma, pappa och två barn på två och fyra år som sitter i respektive bakåtvänd- och framåtvänd stol. Och så en liten lillebror/syster kring den sjätte april. Har snurrat runt bland alltmöjligt på fyra hjul som finns till salu på Blocket, men har landat i antingen Touran eller Sharan. Argument för eller emot. alfgren du har en Touran läste jag i något svar tidigare i tråden?
 

BOTL

Panerai
Alltså, det här med rasad DSGlådor. Finns det något konkret att läsa om det? Har bara hört en massa löst snack om det men aldrig fått några vettiga siffror. Om det är som alfgren säger här ovanför lär det vara otroligt få svenska bilar som råkat ut för det på sistone.

Det står containrar med dessa lådor som har rasat/bytts ut. DSG Är smått värdelöst tyvärr. Finns två företag om jag minns rätt som enbart sysslar med att renovera dessa lådor och sälja vidare inom riket. Har man verkstadschefer som goda vänner får man höra vad de vet.

Trimma går bra men försiktigt, skulle jag någonsin trimma en diesel så är det utesluter KCR. Har hört mycket gott om dem.
 

BOTL

Panerai
Tar mig friheten att skifta trådspår från BMW till familjebuss. Det är iaf vad jag tror att jag kommer behöva om ungf sex veckor då två barn blir tre. Eller vad är andra funktionella alternativ för familjetransport? Finnes: mamma, pappa och två barn på två och fyra år som sitter i respektive bakåtvänd- och framåtvänd stol. Och så en liten lillebror/syster kring den sjätte april. Har snurrat runt bland alltmöjligt på fyra hjul som finns till salu på Blocket, men har landat i antingen Touran eller Sharan. Argument för eller emot. alfgren du har en Touran läste jag i något svar tidigare i tråden?

Testa en Skoda Superb, jag är 197 lång och någon på 180 får lätt plats bakom mig. Lite bullrigare än sina syskon A6 och Passat men du får mycket bil för pengarna.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tar mig friheten att skifta trådspår från BMW till familjebuss. Det är iaf vad jag tror att jag kommer behöva om ungf sex veckor då två barn blir tre. Eller vad är andra funktionella alternativ för familjetransport? Finnes: mamma, pappa och två barn på två och fyra år som sitter i respektive bakåtvänd- och framåtvänd stol. Och så en liten lillebror/syster kring den sjätte april. Har snurrat runt bland alltmöjligt på fyra hjul som finns till salu på Blocket, men har landat i antingen Touran eller Sharan. Argument för eller emot. alfgren du har en Touran läste jag i något svar tidigare i tråden?
Jag kör Skoda Superb med tre barn. I början var det ett baby-skydd (fram), en bakåtvänd stol (bak) och en bilkudde (bak). Vuxna passageraren i mitten bak. Fungerar rätt bra, ordentligt bagage. Se mitt inlägg i denna tråden: https://klocksnack.se/threads/ot-bilar-vad-är-rimligt-att-lägga-i-månaden.29635/page-5#post-642830

("Britax-kudden" skall givetvis vara "Britax-stolen"...)

Minibuss kändes inte riktigt rätt när 3:an kom...
 
Det står containrar med dessa lådor som har rasat/bytts ut. DSG Är smått värdelöst tyvärr. Finns två företag om jag minns rätt som enbart sysslar med att renovera dessa lådor och sälja vidare inom riket. Har man verkstadschefer som goda vänner får man höra vad de vet.

Trimma går bra men försiktigt, skulle jag någonsin trimma en diesel så är det utesluter KCR. Har hört mycket gott om dem.

Intressant då KCR är dt sista jag skulle använda mig av. Har bara hört skit om dem och att de har en väldigt simpel programering som egentligen bara fipplar med bränslesignalerna.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag vet inte hur det är men är det inte vanligare på de modellerna med mindre motorer ?
Vi har kört ca 40 000 mil med DSG på jobbet utan problem.

Jag tror det. Vet att många taxibilar hade problem med den 7-växlade lådan i kombination med gasdriften.
Är inne på min tredje DSG-låda utan problem. Dock så har jag aldrig kört längre än 4000 mil med någon av bilarna.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tar mig friheten att skifta trådspår från BMW till familjebuss. Det är iaf vad jag tror att jag kommer behöva om ungf sex veckor då två barn blir tre. Eller vad är andra funktionella alternativ för familjetransport? Finnes: mamma, pappa och två barn på två och fyra år som sitter i respektive bakåtvänd- och framåtvänd stol. Och så en liten lillebror/syster kring den sjätte april. Har snurrat runt bland alltmöjligt på fyra hjul som finns till salu på Blocket, men har landat i antingen Touran eller Sharan. Argument för eller emot. alfgren du har en Touran läste jag i något svar tidigare i tråden?


Touran har ett par väldigt distinkta för och nackdelar. Det är en kort bil i Golf-storlek men med 3 separata säten. Jag upplevde bilen som för kort i baksätet för att montera bakåtvända bilbarnstolar på ett bra sätt. Däremot om man har barn som sitter antingen framåtvänt eller utan stolar kommer den vara utmärkt. Bilen i sig var överraskande trevlig att köra, barnen ser bra ut genom stora fönsterrutor, min var ganska trevligt utrustad med webasto, backkamera och lite annat gott så den var ett trevligt alternativ. I mitt fall som dock ska köra två bakåtvända ungar i åtminstone 1 år till var den något för kort i baksätet så jag sålde den ganska nyligen. Sannolikt blir det S-max eller Sharan nu. Är trött på att det alltid är trångt i bilskrället.

Superb har fördelen att den är lång i baksätet vilket är bra. Dock är den smal så att tre stolar i bredd bak är bara att glömma, det kan du faktiskt ha i en Touran.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tror det. Vet att många taxibilar hade problem med den 7-växlade lådan i kombination med gasdriften.
Är inne på min tredje DSG-låda utan problem. Dock så har jag aldrig kört längre än 4000 mil med någon av bilarna.


De som har problem är 1.4TSI och Gas samt 1.6TDI och har en sjuväxlad låda med torrkopplingar. 2.0TDI är lugnt. Framförallt är det taxikörning och de som kört mycket släp som drabbats värst. Det beror helt enkelt på att de överhettas vid den typen av körning. I Stockholm är det inte ovanligt att taxibilar körs dygnet runt av olika förare. Det blir inte så lite varmt vid 100% stadskörning...
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
De som har problem är 1.4TSI och Gas samt 1.6TDI och har en sjuväxlad låda med torrkopplingar. 2.0TDI är lugnt. Framförallt är det taxikörning och de som kört mycket släp som drabbats värst. Det beror helt enkelt på att de överhettas vid den typen av körning. I Stockholm är det inte ovanligt att taxibilar körs dygnet runt av olika förare. Det blir inte så lite varmt vid 100% stadskörning...

Har en 1,6 TDI idag men byter inom kort till en 2,0 TDI. Dock så har min bara gått 2 200 mil och mestadels pumpar jag E4:an.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Jag kör Skoda Superb med tre barn. I början var det ett baby-skydd (fram), en bakåtvänd stol (bak) och en bilkudde (bak). Vuxna passageraren i mitten bak. Fungerar rätt bra, ordentligt bagage. Se mitt inlägg i denna tråden: https://klocksnack.se/threads/ot-bilar-vad-är-rimligt-att-lägga-i-månaden.29635/page-5#post-642830

("Britax-kudden" skall givetvis vara "Britax-stolen"...)

Minibuss kändes inte riktigt rätt när 3:an kom...


Hm, intressant, har resonerat att vanlig kombi inte kommer funka med tre barn som är så små allesammans och därför tränger barnstolar av olika rang. Plus en stor vagn på det. Och utrymme för allt annat och bagage. Har tittat på Superben och utrymmet i baksätet är rejält tilltaget jämfört med 9-5:an vi har idag. Sambon är beredd på att sitta på mittenplatsen i baksätet också, så... Nu har det ju precis tillkännagivits en ny generation av Superb, så det kanske innebär bra pris på nuvarande...

Vad var det som skavde med bil modell S-Max/Sharan/etc?
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Är trött på att det alltid är trångt i bilskrället.

Superb har fördelen att den är lång i baksätet vilket är bra. Dock är den smal så att tre stolar i bredd bak är bara att glömma, det kan du faktiskt ha i en Touran.

Har kikat på Touran och misstänker att bilen är aningens för kort, barnen för små och de åbäkiga stolarna för många för att det någorlunda friktionsfritt ska fungera i verkligheten. Men jag gillade att det är tre separata stolar i "baksätet", samma på storebror Sharan. Därför tror jag att Sharan (DSG, diesel) är ett klokt val. Har ett par kompisar som väntar sitt tredje barn (plus en fjärde tonårsdotter som bor hos dem varannan vecka) och de kollar på Q7 eller MB GL.

Var helsåld på Superb, men den bygger på Golf-plattform vad jag förstår med som du poängterar ett inte så brett baksäte. Gott om sprattelplats för benen dock... Vore barnen större så hade jag nog givit efter för frestelsen som nya Passat Sportcombi utgör... Ett brett baksäte i den bilen.


Tack för svar
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hm, intressant, har resonerat att vanlig kombi inte kommer funka med tre barn som är så små allesammans och därför tränger barnstolar av olika rang. Plus en stor vagn på det. Och utrymme för allt annat och bagage. Har tittat på Superben och utrymmet i baksätet är rejält tilltaget jämfört med 9-5:an vi har idag. Sambon är beredd på att sitta på mittenplatsen i baksätet också, så... Nu har det ju precis tillkännagivits en ny generation av Superb, så det kanske innebär bra pris på nuvarande...

Vad var det som skavde med bil modell S-Max/Sharan/etc?
Vår äldste bytte från stol till kudde vid knappt 5 års ålder (strax innan 3:an kom). Det gick rätt bra längdmässigt för honom. Och med kudde + stol där bak så går en vuxen ner såvida höfterna är "normala" ;) Det är lite akrobatik när man sätter sig, speciellt på vinterns med bylsiga kläder.

Vi skaffade Skodan ny när 2:an kom (bytte från Mazda3). Bra deal och gott om plats avgjorde saken, men då var inte 3:an planerad. När så 3:an låg och grodde så kändes det helt fel att göra sig av med en såpass ny bil för att skaffa buss. Efter lite provande hos Babyproffsen behöll vi Skodan och bestämde oss för att skava höfterna lite. Hade vi stått inför valet att tvunget byta bil när 3:an kom så hade jag kanske kikat på buss, men Skodan fungerar mycket bra.
 

MrJon

Cartier
Testade ni Q7an? Den är stor även för att vara en suv. Du får dessutom en tredje sätesrad vid behov, iofs bara för dvärgväxta men det kan ju alltid vara kul med en Gimli i bagaget.
 

BOTL

Panerai
Så illa är det inte på sista raden. Dom får ju till och med en egen taklucka ;)

Tänkte ni på att baksätena går att skjuta bak? Ger ganska mycket extrautrymme.
Det provade vi faktiskt inte, handen på hjärtat så skulle jag inte vilka köpa/äga en Audi.
Tycker Q7an dessutom är ful som tusan, ser lite ut som lego.
 

MrJon

Cartier
Det provade vi faktiskt inte, handen på hjärtat så skulle jag inte vilka köpa/äga en Audi.
Tycker Q7an dessutom är ful som tusan, ser lite ut som lego.


Nu måste du ju ändå tänka på Volvo ;)

legosuv.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Freelander är invändigt i samma storleksklass som exempelvis en Tiguan. Oduglig om man ska ha stora barnstolar.

Q7 har utrymmena helt klart men om du köper en 3.0TDI av lite äldre årsmodell är bara vägskatten 10.000:- om året. De kostar ordentligt i drift. Försäkring är också dyr.

XC90 är ett starkt kort om man vill ha 7-sits utan att tvingas till buss. Finns i drivor att välja på. Inte särskilt kul att köra dock och driftskostnaderna är inte superlåga eftersom bilen äter framvagnsdetaljer och har ganska dyr skatt.
 

MariaE

Panerai
Freelander är invändigt i samma storleksklass som exempelvis en Tiguan. Oduglig om man ska ha stora barnstolar.

Q7 har utrymmena helt klart men om du köper en 3.0TDI av lite äldre årsmodell är bara vägskatten 10.000:- om året. De kostar ordentligt i drift. Försäkring är också dyr.

XC90 är ett starkt kort om man vill ha 7-sits utan att tvingas till buss. Finns i drivor att välja på. Inte särskilt kul att köra dock och driftskostnaderna är inte superlåga eftersom bilen äter framvagnsdetaljer och har ganska dyr skatt.


Jag som kikar lite på en XC90 just för att slippa buss. Skatten var jag beredd på, men kan jag naivt hoppas att Volvo åtgärdat sina problem med framvagnsdetaljsproblem till -16?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag som kikar lite på en XC90 just för att slippa buss. Skatten var jag beredd på, men kan jag naivt hoppas att Volvo åtgärdat sina problem med framvagnsdetaljsproblem till -16?

Svårt att säga då det är en helt ny bil. De har säkert fått ordning på det men då kan man ana att det blir problem med något annat istället :) Touareg är inget alternativ då?

2016-Volkswagen-Touareg-front-view.jpg
 
Topp