• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta boett...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,
Jag har förstått att man kan byta boett på en Rolex till en iofs hög kostnad. Om jag tex. har en sliten SUB från 2000 som dessutom överpolerats under åren och jag då låter byta boett; vad hander då med serienumret? Får den nya samma serienummer eller hur fungerar det? Om inte tappar man ju full set dimensionen?
Säkert inte den vanligaste åtgärden men någon som vet?
 

Apansson

Torpare
Jag har för mig, att om du har det gamla certet, så kan du få ett nytt med rätt serienummer. Inte helt 100, men har för mig jag läst det här nånstans.
 

poormans

Rolex
Jag har för mig, att om du har det gamla certet, så kan du få ett nytt med rätt serienummer. Inte helt 100, men har för mig jag läst det här nånstans.

Tror tyvärr du får en service boett med ett 4.7-milj serie nr

Vissa RSC (tror det var RSC i manila och i japan) graverade in det gamla serienumret men det var förr

Vet ej heller om de fortfarande har 4.7-milj som service serie nr eller bara ett random nr som på de nya klockorna

vore ingen konstig utveckling med tanke på allt hemlighetsmakeri de kör med
 

M.U

Rolex
Har för mig det blir random nr du får på nya boetten, dvs att det inte kommer att matcha med certet!
 

månljus

Panerai
Läste någon diskussion om det här bara för någon dag sedan, vissa hade fått samma och andra hade fått helt nytt. Så verkar lite oklart vad som gäller.
 

Lage

Omega
Hur ser kostnaden ut? Kan det t.ex. vara värt att köpa en sönderpolerad 16710 så billigt som möjligt och låta byta boett och därvidlag få en klocka i toppskick? Ändrat serienr borde vara ett mindre problem på en modern klocka där syftet är att få ett fint bruksexemplar.
 

M.U

Rolex
Hur ser kostnaden ut? Kan det t.ex. vara värt att köpa en sönderpolerad 16710 så billigt som möjligt och låta byta boett och därvidlag få en klocka i toppskick? Ändrat serienr borde vara ett mindre problem på en modern klocka där syftet är att få ett fint bruksexemplar.
Är den sönderpolerad lär även länken vara det (dvs att det inte kommer se bra ut) och ska du då köpa länk till i toppskick så är du ju uppe i antagligen högre summor än vad du får köpa en grym 16710 för..
 
Hej,
Jag har förstått att man kan byta boett på en Rolex till en iofs hög kostnad. Om jag tex. har en sliten SUB från 2000 som dessutom överpolerats under åren och jag då låter byta boett; vad hander då med serienumret? Får den nya samma serienummer eller hur fungerar det? Om inte tappar man ju full set dimensionen?
Säkert inte den vanligaste åtgärden men någon som vet?

Post gärna en bild på klockan
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hur ser kostnaden ut? Kan det t.ex. vara värt att köpa en sönderpolerad 16710 så billigt som möjligt och låta byta boett och därvidlag få en klocka i toppskick? Ändrat serienr borde vara ett mindre problem på en modern klocka där syftet är att få ett fint bruksexemplar.

För ca 3 år sedan så hade jag en DJ 16030 på service hos AD. De fick den inte tät pga pitting mellan case och baklock. Blev då erbjuden nytt case och baklock för 14k! Avböjde det.....den blev tät ändå med lite tjockare packningar om jag minns rätt.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Snubblade över denna 16660 hos Milton igår:
http://www.hqmilton.com/watches/1984-rolex-sea-dweller-16660-service-case

Den har fått ny boett med nytt serienummer men har graverat originalnummret i baklocket.
Om det är gjort av Rolex själva låter jag vara osagt.
IMG_0760.JPG


IMG_0761.JPG
 
Topp