Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Byta fjäder och balansaxel .

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av rogart-63, 16 november 2014.

1. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Tänkte testa att byta balans med fjäder komlett .Verket är ett FHF 909 . Men man får ju bara med fjädern med fästpunkter . Inte dessa små runda som sitter runf juwlen och justererar gången på beat error . Hur få jag bort resterna av den gamla fjädern från justeringshållaren . Ska man ha nån speciel tång eller nåt ? Hoppas ni förstår vad jag menar annars får jag lägga upp en bild imorgon . Behöver man byta juvelerna också och axlen varit sliten .

2. Minuteman

Minuteman X-Wing Pilot

Inte helt hundra på vad du menar?
    Om det är hur du demonterar och monterar balans och spiral från balansbryggan kan du kolla i detta inlägg som visar hur jag gjorde det på en Seiko:
    http://klocksnack.se/index.php?posts/511887

rogart-63 gillar detta.
  3. alexndr

alexndr AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Du får nog slänga upp några bilder och förklara. Jag har presenterat att projekt här på KS där jag bytt balansaxel i en balans. Om jag förstår rätt är det ett par av de momenten du vill göra ..

http://klocksnack.se/threads/demontering-av-balanshjul.20769/

Minuteman gillar detta.
  4. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Så här ser allt ut i demonterat tillstånd . Den delen jag visar på undre bilden är den man justerar beaterrorn med och sitter på balansbryggan. Fjädern är monterad där men inte som i Minuteman fall med en liten skruv utan den är pressad fast . Jag behöver få bort det gamla fästet för fjädern för att kunna montera det nya . Hur gör man för att lossa det utan att skada armen .Har redan lyckats böja den lite .Men det går nog att böja tillbaka utan att skada .Rätt mjukt material . Snygg fjäder va ?.Så blir det när man blir frustrerad :rage:. Men den är ändå utsliten:oops: .Och den nya kommer med allt monterat .alexndr
    RSCN4333.JPG RSCN4331.JPG

eriksson850 och alexndr gillar detta.
  5. alexndr

alexndr AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Förstår nog fortfarande inte riktigt vilken del det handlar om men ett stansverktyg med rätt punsar brukar lösa de flesta problem ..

rogart-63 gillar detta.
  6. alexndr

alexndr AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Skall du inte försöka räta upp den där spiralen? :)

eriksson850, jabla, Minuteman och 1 annan gillar detta.
  7. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Tr
    Tror den är bortom räddning tyvärr ;) . Ska se om jag hittar nåt lämpligt att lägga under .Allt är ju så föreb..... smått .Så kan jag nog slå till lite försiktigt med en stans sen . Tänkte om det fanns nåt speciellt verktyg .Typ en sån här tång eller nåt . 197393511_a54d8286-87ba-48eb-be67-a6b8e67aaaaa.jpg

8. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉

Är det där en sådan där tång man "reparerar" gamla uppdragsfjädrar med?

rogart-63 gillar detta.
  9. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Det sket sig .Lyckades knaka ut den med en lite nål utan att skada nåt .La den på ett gammalt klockverk med lite supperlim för att fixera i ett lämpligt stort hål . Men när jag skulle böja tillbaka den böjda armen .Som jag gjorde innan gick skiten av . Attans oxå . Men skam den som ger sig . Får leta lämpligt reservdelsverk istället . FHF 905,908 eller 909 .

DSC01786.JPG

10. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉

Här har du ett reservdelsverk för inte allt för stora pengar...

http://www.ebay.co.uk/itm/FHF-905-E...1253069725?pt=Ersatzteile&hash=item1c3b3f039d

rogart-63 gillar detta.
  11. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Kunde kanske vara en god idé .Har ett par andra klockor med samma verk så . Min tyska är väl inte den bästa men den ser ut att funka . Och den är pläterad som mitt verk . Får se om den ligger kvar till dess pengar kommer in på kontot .

eriksson850 gillar detta.