• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta glas - 80-tals Seiko

BlueSeiko

Breitling
Farsan lämnade efter sig ett ur som jag sett honom ha på sig i princip varje dag så länge jag kan minnas så jag tänkte försöka få igång den igen.
Batteriet klarar jag nog av att byta men glaset är dåligt skick och undrar om det går att få tag på delar och göra-det-själv eller är det värt att lämna in den?

Klockan i fråga är en Seiko 5H22-8A00

Mvh Jimmy
 

BlueSeiko

Breitling
Byta glaset är ett bra alternativ kanske dags att byta lite packningar på samma gång men är inte glaset allt för illa åtgånget kan gå att polera. Jag gjorde det med ett annat 80-talsur. Finns lite bra info i länken.
https://klocksnack.se/threads/kan-det-löna-sig.72262/#post-1833044

Intressant, kan vara värt ett försök om det endå ska bytas, har inte klockan här men den känns mest repig utan några riktiga jack dvs välanvänd när jag hållt i den.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
FB_IMG_1499891034529.jpg
Intressant, kan vara värt ett försök om det endå ska bytas, har inte klockan här men den känns mest repig utan några riktiga jack dvs välanvänd när jag hållt i den.
Såhär blev min efter en kvarts fuskjobb. :)
 

BlueSeiko

Breitling
FB_IMG_1499891034529.jpg

Såhär blev min efter en kvarts fuskjobb. :)

Det vart ju fint! min var inte så vacker direkt med en del grövre repor, dom hade inte tillräckligt fint eller grovt för den delen (måste få bort skiten till att börja med) våtpapper på lokala ställena så jag ska gå förbi en ett ställe där dom fixar med bilar eller ett byggvaruhus.
Stoppade in ett nytt batteri iaf och den tickar på utan problem :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Det bästa är givetvis att man plockar ut glaset men inte alla klockor har en plastring som håller glaset utan många är limmade.
 

BlueSeiko

Breitling
Vet inte hur jag kommer in i klockan så det får bli en annan gång.
Har slipat och den är i bättre skick nu, verkar va massa skit på insidan men det blir vid senare tillfälle och tack för hjälpen för nu kom jag undan billigt.
 
Topp