• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta glas på Seiko SQ Sports 100 och verk

Gummo

Joker
2-Faktor
IMG_1775.JPG
Ropade hem den här på Tratten för ett tag sen och pajade glaset när jag skulle trycka ut det. Har fått hem nytt och ska byta men undrar ifall ringen under vridringen måste bort innan jag pressar i glaset?

Flåt för jävla risig bild. Ska ta en skarp också...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Och hur fan får man i så fall bort ringjäveln?

En annan fråga, ifall jag behöver nytt verk (don´t ask!), finns det andra Seikoverk som är direkt utbytbara med 7465-604A?
 

McGyver

Rolex
Jo, du måste ta bort ringen!

Den är svagt konisk på insidan och pressar fast glaset mot packningen i boetten.
Anledningen till att glaset gick sönder när du tryckte ut det (försökte :)) var att denna ring höll emot!
Ta t.ex. ett rakblad och sätt i springan mellan boett och ring - knacka till med en liten hammare - flytta 90grader och gör om - 90grade ....o.s.v. så poppar den till slut av!

Lycka till!
 

rogart-63

Patek
Jo, du måste ta bort ringen!

Den är svagt konisk på insidan och pressar fast glaset mot packningen i boetten.
Anledningen till att glaset gick sönder när du tryckte ut det (försökte :)) var att denna ring höll emot!
Ta t.ex. ett rakblad och sätt i springan mellan boett och ring - knacka till med en liten hammare - flytta 90grader och gör om - 90grade ....o.s.v. så poppar den till slut av!

Lycka till!

Aj fasen där ser man . Hur får man dit det igen ? Glaspress ?
 

d@ke

Cartier
lite googlande ger vid handen att 7545. 7548. 7C43, 7C46 och Pulsar Y513 passar. Sedan går det att göra drop-in byte med 6309, 6319, 6349. Dessa kanske är lättare att hitta, men hyfsat svåra att pressa in ett batteri i.
Drömprojektet är att få till en quartz-lösning i en SKX007. Nån som vet hur man skulle kunna göra det? Man kanske skulle öppna en tråd om det...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Fan då! Vill ha nytt på burk i en trevlig webshop. Pallar inte tråla bukten för detta projekt...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
lite googlande ger vid handen att 7545. 7548. 7C43, 7C46 och Pulsar Y513 passar. Sedan går det att göra drop-in byte med 6309, 6319, 6349. Dessa kanske är lättare att hitta, men hyfsat svåra att pressa in ett batteri i.
Drömprojektet är att få till en quartz-lösning i en SKX007. Nån som vet hur man skulle kunna göra det? Man kanske skulle öppna en tråd om det...
Bra googlat! Har letat som en dåre efter ersättningsverk till 7546 men även om alla de ovan passar så är de ju alla dyrare än en dressklocka med 7546/7548 i sig. :(
 

d@ke

Cartier
Testa ett annat batteri av bra kvalle ? Typ Varta eller Energizer eller GP . Mät om det går fram ström?
...tänkte inte på det men jag råkade ut för precis detta med ett nytt Camelion-batteri som inte orkade kicka igång en Citizen-dykare. Satte i ett Varta istället och... ja ni fattar resten. Krävs tydligen lite lite mer kräm för att start igång verket än vad som krävs för att hålla igång det.
Vaket av @rogart-63, men så är han ju från Vettet också.
 

rogart-63

Patek
...tänkte inte på det men jag råkade ut för precis detta med ett nytt Camelion-batteri som inte orkade kicka igång en Citizen-dykare. Satte i ett Varta istället och... ja ni fattar resten. Krävs tydligen lite lite mer kräm för att start igång verket än vad som krävs för att hålla igång det.
Vaket av @rogart-63, men så är han ju från Vettet också.
Been there done that som man säger . Det är väl därför jag kommer ihåg det? . Lite från Vettet underlättar förstås alltid ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Testa ett annat batteri av bra kvalle ? Typ Varta eller Energizer eller GP . Mät om det går fram ström?

...tänkte inte på det men jag råkade ut för precis detta med ett nytt Camelion-batteri som inte orkade kicka igång en Citizen-dykare. Satte i ett Varta istället och... ja ni fattar resten. Krävs tydligen lite lite mer kräm för att start igång verket än vad som krävs för att hålla igång det.
Vaket av @rogart-63, men så är han ju från Vettet också.
Är ett Varta. Har slutat köpa batterier på Biltema;) Har tyvärr inga prylar att mäta med:(
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dessa urverk ska vara helt servicemöjliga så att säga men jag tror inte det är värt det kostnadsmässigt. Tror det är billigare att köpa en extraklocka och sno urverket.
 
Topp