Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Byta Krona (ev med skruv) D&G Armbandsur, centrala sthlm,lijeholmen eller uppsala ?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Someone88, 20 februari 2016.

1. Someone88
    Trådstartare

Someone88 Torpare

Hej.
    Ny här på klocksnack, så hoppas jag lägger upp i rätt forum.
    Min mor har en D&G armbandsur, är väl något kina ur som många av design klockorna är nu för tiden.
    Till saken har själva kronan bara gått av, vet inte om skruven också är drabbad.
    Vet någon om det finns någon urmakare i sthlm eller uppsala som kan reparera detta?, om det är värt att reparera sådan klocka?
    eller om det går att laga själv (är själv hyfsat praktisk), och isåfall var man får tag i reservdel?
    har för mig att det är denna klocka
    http://www.uret.se/dolce-gabbana-dg-prime-time-silverfargad-stal-o46-mm-p-2964.html

Tack på förhand !

2. nissehult

nissehult Friends of KS

Troligtvis är det inte värt att laga klockan. Överraska henne med en ny istället som en "bara för att"-present. Det blir en win-win för alla. Tänk Certina, Tissot, Seiko, Citizen, Knut Gadd etc. istället för D&G.

3. Khoma

Khoma Stadsbo

4. Clark Kent

Clark Kent Präst

Ok, du har nu på ett jättetufft sätt klargjort för en ny forummedlem som söker hjälp att du tycker parfymklockor är idiotiskt. Om du inte har något råd till TS eller som @n155e föreslå en alternativ lösning, varför ens gå in och kommentera?

noeLLY, cab, skallagrimson och 2 andra gillar detta.
  5. Khoma

Khoma Stadsbo

Det är idiotiskt.

6. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Hej, tror tyvärr det är svårt att få tag på originalreservdelar och de flesta urmakare är nog för dyra för att det ska vara lönsamt att laga. Jag vet inte om ABC på Hornsgatan eller http://www.farfarsklocka.se gör sådana reparationer men man kan ju alltid fråga. När det gäller delar brukar många här köpa från https://m.cousinsuk.com. Oftast är det ganska enkla standard kvartsur och man kanske kan hitta en billig donator klocka på Tradera eller kaplans.se. Särskilt på pant och lilla klockor auktionerna på kaplans finns det ofta DG klockor. Även sefina.se och pantbanken.se har sådant.

MariaE och Clark Kent gillar detta.
  7. MrSundstrom

MrSundstrom Friends of KS

46 mm!! Vilken best!

8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Har för mig att D&G kör Miyotaverk, så om själva kronan finns kvar borde det inte vara speciellt svårt eller dyrt att hitta en reservdel och byta bommen hos en urmakare (några hundralappar kanske). Sedan om det är värt det, får du/din mor avgöra.

9. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Jag tror inte dom kör Miyotaverk faktiskt. Någon variant av ETA Quartz tror jag dom kör sedan 2013. Jag kan ha fel dock. Oavsett så hoppas jag TS löser problemet att göra mamma glad är var sons plikt.

eriksson850 gillar detta.
  10. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Vilken mupp du är, på riktigt.

11. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Vet du om det är D @ G från Fossil group som har licens att göra klockorna, så kan vilken urmakare eller affär göra detta eller att skicka klockan till Fossil i Göteborg.
    Är det kopia från Asien, kan man alltid montera något liknade krona, men 300-500 kronor får du nog räkna med iaf. Tyvärr tar det längre tid om någon urmakare i närheten, vill hjälpa dig.

12. Khoma

Khoma Stadsbo

Du är en mupp. Du kan gärna diskutera ämnet på familjeliv eller flashback :)

SimonJE gillar detta.
  13. Moffan

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Nu gäller ju detta en klocka, därav TS val av forum.
    Blöt puss och kram på dig nu lilla pojkspoling så trycker vi ignore sen.

14. Khoma

Khoma Stadsbo

Stolpskott. Är det där du sätter ribban ? Vänta , ska be min farmor regga sig. Hon hade nämligen lite funderingar kring hur man byter band på hennes klocka hon fick med i hennes prenumeration på Svensk DAM tidning. Ber henne PMa dig sen :)

SimonJE gillar detta.
  15. wayne

wayne Friends of KS

Nu får ni fan i mig ta och kamma er!
    Till TS: Gå in till vilken urmakare som helst och få ett prisförslag.

16. Subby

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    Så? Låt henne regga sig :) Det finns inga regler om att man ska ha en dyr klocka eller klocka av kända tillverkare för att kunna använda forumet. Det här är ett klockforum, såklart kan man registrera sig o fråga om hjälp.

OnT: Det skulle inte vara så svårt att laga, ta den till närmsta urmakaren och fråga. Sen är det upp till dig om det är värt eller inte.

17. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kan hända att de bytt till eta, jag köpte en d&g runt 2004-2005 och jag har för mig att det satt ett miyota i den. Oavsett miyota eller eta borde det inte vara några problem att få tag på en ny stam och byta. :)

Moffan gillar detta.
  18. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Knut Gadd? Är inte det lite som hugget och stucket mellan D&G och Knut Gadd. Håller däremot med dig angående Certina, Tissot o.s.v

19. nissehult

nissehult Friends of KS

Jag förstår din tankegång men håller inte med :) KG jobbar sig fram på marknaden med egen design (relativt stilfull) medans D&G åker snålskjuts (med vedervärdig design) på deras haute couture.

ScubaKing gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield