• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta mineral/safirglas mot akryl?

Hartig

Breitling
Undrar om det är möjligt att byta ut ett modernt mineral/safirglas mot ett i akryl? (och samtidigt ha 3-5 atm vattenskydd)

Skillnaden är ju att icke-plast sitter med packning medan plast vanligtvis trycks ihop och sitter av sig självt så att säga...

Läst lite om detta men blir inte klok på vad som gäller. Ett argument var att kanten på boetten (där packningen sitter) är för liten på en modern klocka och att det därför inte skulle funka. Huruvida det menas att det "inte fungerar alls" eller "inte fungerar bra" vet jag däremot inte.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Varför? Men klart det går bara du hittar ett som passar och villig att betala för det, allt brukar gå att fixa bara du kan slänga upp pengar. Men varför?
 

Hartig

Breitling
...För att extremt välvt/konvext glas ser bättre ut på många klockor tycker jag. ;)
Att det repar lätt som fan gör mig inte så mycket...

FFever6-2_zpsdd7e292e.jpg

Någon som gjort detta ingrepp på översta klockan (om den läcker av minsta droppe vatten förtäljer inte historien dock).
Samma sak jag vill göra, förutsatt att ingreppet är återställbart och klockan någorlunda vattenskyddad då... Därav min fundering!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hmm kan du inte leta efter välvda mineralglas? De bör ju fästas på ungefär samma sätt som plana glas (eller?) och jag vet att jag sett klockor med mineralglas som är lika konvexa som akryl.

Eller är det just plast du vill ha?
 

isbjörn

Panerai
Har själv tänkt samma tankar som du. Utan att möta någon större förståelse från omvärlden... ;-)
Då är vi två i alla fall, haha!
Tyvärr har jag inte svaret på frågan. Gissar det beror på modell på klocka.

skickat via mobilen och Tapatalk
 
Topp