Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Byta tavla Seiko 8f56-0020 behöver tips!

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Alligatorn, 18 januari 2016.

1. Alligatorn
    Trådstartare

Alligatorn Stadsbo

Hej!
    Det är så att jag har en Seiko 8f56-0020 som jag är rätt nöjd med förutom att jag mer eller mindre avskyr vit urtavla..
    Bild:

Frågan är väl GÅR det att byta urtavla? (allt går väl..)

Hur hittar jag en urtavla som passar? Tar jag bara måttet och hoppas på det bästa?

Finns inte utbud som till 007 precis..

Tacksam för all hjälp!

Edit: En annan fråga: Är man fast med denna länk? Lite speciellt avstånd mellan bandhornen.. (typ 10mm).

2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har nåt liknande fast boetten är i titan . Samma verk 8f26 . Min tavla är svart tror jag?

3. Alligatorn
    Trådstartare

Alligatorn Stadsbo

Har sett just den jag har i svart och mörkblått. Ingen stort fan av tavlan i de färgerna heller. Det bästa vore om man kunde hitta en helt annan :)

Ska man kika efter dials till samma urverk (8f56) och mäta storleken så borde det gå?

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Vet inte vad det finns för andra seiko som använder samma verk . Om man söker på Ebay kommer inget upp . Ingen bild på verket heller?

5. Alligatorn
    Trådstartare

Alligatorn Stadsbo

Nej det verkar inte vara mycket som kommer upp i en sökning tyvärr..
    Har ingen bild på verket heller :/ tänkte vänta med att pilla isär den om jag inte hittar någon vettig tavla.

6. d@ke

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    rogart-63 gillar detta.
  7. Alligatorn
    Trådstartare

Alligatorn Stadsbo

Som jag förstår det är den sidan om man letar originaldelar. Hade tänk om man kunde hitta en ny tavla till den från antingen en gammal klocka eller dagaz (eller liknande) men mer eller mindre insett att det nog inte kommer hända :(

8. d@ke

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    Okej...tavla går nog. Problemet blir att hitta en indexring som passar mellan tavla och glas.

9. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  10. Alligatorn
    Trådstartare

Alligatorn Stadsbo

Tips på hur jag kan hitta tavla?
    Den vettigaste googlingen jag kört på är typ "8f56 dial"..:oops:

11. d@ke

d@ke Friends of KS

Från:
    och till
    ..inte som passar med den indexringen, men använd databasen (länken ovan) för att se vilka andra 8F56-klockor som finns.
    Tror annars att du borde välja något mer lättmoddat objekt i jakten på drömklockan ;-)

12. Alligatorn
    Trådstartare

Alligatorn Stadsbo

Ah, skulle jag kunna göra, tack för svaren!
    Fått klockan av en bortgången släkting så vill inte sälja den men den får ligga i någon låda så kanske jag börjar gilla vita urtavlor senare i livet :)
    Har väldigt svårt för vita urtavlor tyvärr :(

13. Case

Case Borgare

Från:
    Den andra sidan
    Jag säger som raggarna, eller i alla fall amerikanska greasers; "det är det som finns under huven som räknas". 8F56 är ett grymt urverk. HAQ, GMT, evighetskalender och tio års batteritid. Vad mer kan man begära!

Tyvärr så tillverkades de under en mörk tid i Seikos designhistoria och de finns få modeller som till det yttre ser schysta ut med dagens ögon. :arghh:

d@ke gillar detta.
  14. Alligatorn
    Trådstartare

Alligatorn Stadsbo

Mjo evighetskalender och 10års batteritid är inte fel, HAQ vet jag inte vad det är dock tycker jag inte klockan är så ful mer än att jag har något väldigt svårt för vita urtavlan :eek:

15. Alligatorn
    Trådstartare

Alligatorn Stadsbo

Nvm, kom på :)