• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta till nato på min klocka. Hur gör jag?

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Fick precis hem en SKX007 och skall inte ens ge den en chans på länk.
Väl förberedd har jag skaffat mig lite olika natos samt bandbyterverktyg, allt från Singular Straps.
Dock helt novis på detta och jag trodde ärligt talat att det skulle vara enklare, för hur gör man?
Får inte ens ut "spring baren". Blir tokig, vågar inte lägga alla kraft heller på helt ny klocka.
 

Bilagor

  • IMAG1126.jpg
    IMAG1126.jpg
    63.5 KB · Visningar: 1,198

Jockinho

Patek
2-Faktor
Singulars bandverktyg tycker jag är lite små för att få ut skx007:ans feta bandstift (som förövrigt sitter väldigt hårt). Mitt tips ta i ganska mycket eller gå till urmakare, de är lite knepiga om det är första gången du provar.

Lycka till och grattis till klockan, den är kalas =)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jockinho skrev:
Singulars bandverktyg tycker jag är lite små för att få ut skx007:ans feta bandstift (som förövrigt sitter väldigt hårt). Mitt tips ta i ganska mycket eller gå till urmakare, de är lite knepiga om det är första gången du provar.

Lycka till och grattis till klockan, den är kalas =)

Ok, som sagt helt novis.
Det sitter en större "tub" på spring baren, den kan jag lätt skjuta åt sidan. Men sen, ska jag ytterligare "djupare". Sitter stiftet så passa tight mot boetten?
Stor risk att kröka spring baren (fjäder stift på svenska?). Kan man lätt köpa nya?
Fan vad dum jag känner mig :oops:

:lol:
 

max

Dancing Queen
Måste tyvärr meddela två saker, dels har du fel verktyg och dels är gratsiverktygen tämligen kassa.
Dendär platta sidan på ditt verktyg är för band, inte för länk
Du bör ha ett som har en liten gaffel i änden som till vänster på detta foto:
ErsatzgabelnFederstegwerkz.jpg


Böreslår antingen urmakare, eller gtg:n imorgon om du bor i sthlm, eller att du beställer ett nytt verktyg från bergeon som gör kanonprylar. Försöker du med det verktyget du har nu så kommer du tyvärr inte uppnå något annat än eventuellt repor.

EDIT: Ser lite illa, är det en gaffel eller ett stift i änden utan den platta saken? Om det är en liten gaffel så kan det fungera, men där gratisversionerna är som sagt inte så vassa så det brukar vara ett h-vete.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
max skrev:
Måste tyvärr meddela två saker, dels har du fel verktyg och dels är gratsiverktygen tämligen kassa.
Dendär platta sidan på ditt verktyg är för band, inte för länk
Du bör ha ett som har en liten gaffel i änden som till vänster på detta foto:
ErsatzgabelnFederstegwerkz.jpg


Böreslår antingen urmakare, eller gtg:n imorgon om du bor i sthlm, eller att du beställer ett nytt verktyg från bergeon som gör kanonprylar. Försöker du med det verktyget du har nu så kommer du tyvärr inte uppnå något annat än eventuellt repor.


Åker in till urmakaren efter jobbet.
Tack för hjälpen.
Det är en lite gaffel i ändan men det verkar vara ett helvete ändå. Urmakaren kan då även korta min länk om jag skulle vilja använda någon gång.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Ser nu att tråden ligger i "Handla - köpes, säljes, bytes"
Ber naturligtvis om ursäkt för detta och ber moderator flytta tråden.

Tack.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
DW6900MS skrev:
Så ser den ut i ena änden.

Har samma verktyg, det är inget fel på det alls men på dessa feta bandstift är det för liten yta på själva gaffeln och den på den andra sidan går inte heller. Det är ingen risk att du förstör bandstiften om du provar, själva den du ska få ut sitter bakom tuben men jag skulle lämna in för du lär tröttna försöka rätt snabbt även om det går med lite vilja.

Upp med bilder sen med strapsen på :)

DSC_0254.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Seikos feta bandstift är ordentligt meckiga, framförallt med länk på (med gummiband är det bara att använda en kniv) - mitt tips är faktiskt att ta en liten mejsel (typ en elmejsel). Stiften har inga flänsar, utan man måste så att säga vicka bort tre lager av teleskopstiftet. Svårt att förklara men självklart när man förstår.

Och just det - tack för beställningen. :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Gjorde exakt samma manöver häromveckan på likadan klocka (SKX009) men dock inte med länk. Samma verktyg hade jag och det var bara att bända och lirka. Var väl kanske inte jättesvårt men lite knöligt var det allt.

Lycka till och hoppas du blir nöjd med Seiko + Nato. Jag är grymt nöjd med hur min sitter på armen men jag tror jag ska köpa nåt Zulu också då Natot känns lite väl tunt. :9
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Byta till nato på min klocka. Hur gör jag?

Håller med Singular; liten platt mejsel och lirka funkar bäst!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Urmakaren löste det snabbt. Får nog handla på mig några bra mejslar, tips?

Singular, blev kanon med natosen. Kommer säkert beställa fler. Fastnade för det röda så det får de bli imorgon.
Skönt att äntligen ha en klocka som tillåter nato :D
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Får nog gå mot strömmen här och säga att Singulars bandbytarverktyg fungerar riktigt bra!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Äntligen en klockan för nato. Som jag längtat.
Sjukt nöjd.
 

Bilagor

  • IMAG1133.jpg
    IMAG1133.jpg
    73.9 KB · Visningar: 819
  • grön.jpg
    grön.jpg
    58.9 KB · Visningar: 852
  • rand.jpg
    rand.jpg
    55.6 KB · Visningar: 807

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Tackar.
Är verkligen nöjd. Har länge suktat efter en klocka att bära tillsammans med NATO.
Min Breitling är av en utgåva som inte tillåter nato så saknaden har varit stor.
Jag är fast och detta är bara början. Frågan är vad man ska skaffa sig härnäst? Är bra sugen på en Rolex alltså även om steget från Seiko till Rolex är stort.
Kanske börja med en Glycine Sub?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Byta till nato på min klocka. Hur gör jag?

JakobZ skrev:
Aquaracer2 skrev:
JakobZ skrev:
Får nog gå mot strömmen här och säga att Singulars bandbytarverktyg fungerar riktigt bra!

På Seiko stift?

Det vet jag inget om. :mrgreen:

Tänkte mer allmänt :roll:

Min ringa erfarenhet är att det beror väldigt mycket på vilka bandstift och band man har: bandstift med mycket låga "upphöjningar" är lättare med liten tunn mejsel, likaså Seikos "tuber". Även till flera länkar jag provat, med solida ändbitar, har jag varit tvungen att ta mejseln då verktyget från Singular varit för brett för öppningen i länkbiten.
 
Topp