• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta till nya tavlan på en Milgauss?

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Är det någon som redan nu kan svara på om det kommer att gå att byta till den nya blå tavlan på en gammal Milgauss? (Och även vad ni tror att det i så fall kostar?)

Vore ju galet snyggt att ha en med normalt glas och den blå tavlan.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är det någon som redan nu kan svara på om det kommer att gå att byta till den nya blå tavlan på en gammal Milgauss? (Och även vad ni tror att det i så fall kostar?)

Vore ju galet snyggt att ha en med normalt glas och den blå tavlan.
Absolut inte svar på din fråga men ny tavla och visare till 216570 kostar inkl byte 3900 hos Rob.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
När kan man förvänta sig att den nya tavlan finns tillgänglig?

(Grymt snabba svar btw! Tack!)
 

DrDre

Patek
Vet inte om du kan byta urtavla till den blå om du har en med vanligt glas (dvs inte det gröna som vi sett nyligen. För några år sedan vill jag byta ut min vita urtavla till en svart till Milgaussen och jag fick så erbjudandet att jag också kunde få köpa den svarta som skulle sitta i den grönglasade varianten. Så helt omöjligt är det nog inte.

Personligen tror jag att den blå urtavlan skulle bli snyggare under det vanliga glaset än under det gröna. Det blir lite för färglatt med grönt, orange och blått. Blått och orange är ju väldligt snyggt ihop så det kan nog bli en höjdare.

Så till de tråkiga nyheterna. Jag bytte min Milgauss tavla till en svart (en vanlig svart, inte den till den grönglasade) och den kostar betydligt mer än en vanlig rolexurtavla. Jag kommer inte ihåg den exakta kostnaden men det var en rätt stor skillnad. Fick aldrig klart för mig varför, men misstänker att det kan vara att urtavlan kanske har någon form av skydd mot magnetism som gör att den är dyrare att tillverka.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
När kan man förvänta sig att den nya tavlan finns tillgänglig?

(Grymt snabba svar btw! Tack!)



Generellt brukar det vara 1 år efter Rolex har släppt den nya kollektionen, men har du tur så köper någon den med blå tavla, ångrar sig, byter till den svarta dagen efter. Med lite tur så behåller återförsäljaren tavlan som du i din tur kan köpa av återförsäljaren.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Intressant tanke, jag gillar dock balansen mellan det gröna och det blåa på den nya gåsen.

Spencer, vet du när den nya kan tänkas komma in?
 

DrDre

Patek
Generellt brukar det vara 1 år efter Rolex har släppt den nya kollektionen, men har du tur så köper någon den med blå tavla, ångrar sig, byter till den svarta dagen efter. Med lite tur så behåller återförsäljaren tavlan som du i din tur kan köpa av återförsäljaren.

Det blir ju tyvärr rätt många steg i den kedjan av tur som ska falla väl ut för att det ska lösa sig :)

När jag köpte min svarta tavla så fick jag behålla den vita (som var original). Jag var nere i Tyskland precis innan jag bytte och frågade då om de kunde hjälpa mig (två olika handlare) och båda hävdade att Rolex kräver tillbaka tavlorna, och att man tom var så noga att de först ska erhålla min tavla innan de skickar en ny. Dvs en manöver som skulle ta månader.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Det blir ju tyvärr rätt många steg i den kedjan av tur som ska falla väl ut för att det ska lösa sig :)

När jag köpte min svarta tavla så fick jag behålla den vita (som var original). Jag var nere i Tyskland precis innan jag bytte och frågade då om de kunde hjälpa mig (två olika handlare) och båda hävdade att Rolex kräver tillbaka tavlorna, och att man tom var så noga att de först ska erhålla min tavla innan de skickar en ny. Dvs en manöver som skulle ta månader.


Nu är det förstås en hel del pengar det handlar om, men jag vill ha kvar min gröna gås intakt och personligen tycker jag att det kan vara värt att ha en blå också. Det kanske är så att andra ur får stryka på foten, men det är det nog värt. Men det kanske bara är jag som är en gåsfanatiker?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det blir ju tyvärr rätt många steg i den kedjan av tur som ska falla väl ut för att det ska lösa sig :)

När jag köpte min svarta tavla så fick jag behålla den vita (som var original). Jag var nere i Tyskland precis innan jag bytte och frågade då om de kunde hjälpa mig (två olika handlare) och båda hävdade att Rolex kräver tillbaka tavlorna, och att man tom var så noga att de först ska erhålla min tavla innan de skickar en ny. Dvs en manöver som skulle ta månader.


SVAR JA! Vad jag förstår så får inte ens handlarna tillgång till tavlorna för försäljning. Naturligtvis så är det väl något helt annat om det visar sig att du lämnar in klockan för reparation för tavla m.m.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Men folk byter ju tavlor på sina Rolex till höger och vänster?

Själv har jag aldrig kommit överens med det gröna glaset. Tycker inte alls att det är särskilt snyggt.

Men det låter ju som att det kan bli en krånglig och dyr manöver...
 
  • Like
Reactions: par

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Men folk byter ju tavlor på sina Rolex till höger och vänster?

Själv har jag aldrig kommit överens med det gröna glaset. Tycker inte alls att det är särskilt snyggt.

Men det låter ju som att det kan bli en krånglig och dyr manöver...



Det gör dom, ta detta som exempel, gå in med din svart eller vittavlade Milgauss, förutom den med grönt glas. Vill du ha en svart tavla istället för den vita så är det inga problem, eller vise versa .

Som jag nämnde ovan, AD får inte tillgång av tavlorna och kan byta vind för våg, detta pga av att Rolex säger nej till detta. Detta har jag fått berättat av Nymans Ur, då jag ville byta tavla på min YM med platina tavlan. Först ca ett år efter dom släppt en ny klockmodell så kan dom få tag på tavlor, insert m.m.

Däremot...så hade en kund på Rob Engström köpt nya YM 116622 med blå tavla, men ångrat sig och velat byta till platina tavlan istället. Varför han inte fick behålla den blå tavlan har jag ingen aning om, kanske var det så att han fick platina tavlan till ett bättre pris ifall han lämnade den blå vid bytet. Det tackade jag för, jag fick tillgång till den blå tavlan till min YM 16622, trots att dom normalt inte skall ha sådana tavlor hemma.

Jag säger inte att det är som jag har sagt, men detta fick jag iaf berättat av Nymans Ur då jag ville byta tavla på min 16622:a .

Hoppas att du fick lite svar på din fråga angående tavelbytet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Olika ADD har kanske olika förfarande?
En annan förutsättning är väl även att klockorna har samma referens? Att exempelvis byta till hulkentavlan på en vanlig sub fåran väl inte, då de har olika referensnummer?
 

Maro

Audemars
Cool tanke som kan bli bra om det funkar! Men om man får behålla eller ej handlar väll om landet har "servicecenter" eller ej?
 

DrDre

Patek
Om jag har förstått det rätt så får Rolexhandlare bara byta/sälja tavlor som sitter i den specifika modellen original. Jag var inne på Rob Engström och titta i deras katalog över Daydatetavlor för ett par år sedan och det fanns en del som jag var intresserad av, men min DD är en lite ovanligare variant med slät ring (se bild) och det gjorde att jag kunde bara välja mellan just de tavlor som den sålts med och bland dem fanns inget jag direkt föll för. Så då blev det till att börja jaga begagnat istället.



I väntan på den blå tavlan till Milgaussen får man väl dock hålla tillgodo med en svart.



 

JayJay

Rolex
Det roliga med den nya blå tavlan är att jag tycker den är skitsnygg. Det tråkiga är att jag tycker det ser förjävligt ut tillsammans med det gröna glaset. Det första jag tänkte var att om jag hade en sådan så skulle jag lätt bytt till ett ofärgatt glas... för det måste ju gå att göra eller?
 
Topp