Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Byta urverk Yema Superman Quartz

Diskussion i 'Vintage' startad av Erik Brink, 18 maj 2016.

1. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Tjena!

Jag har nu fått hem ett passande urverk till min Yema som jag köpt på auktion. Har testat verket som tickar fint.
    Plockade av visare och rubbet och fäste det nya verket. Insåg sen att jag inte har något verktyg för att trycka på visarna igen :banghead:. Fick fast timvisaren men inte minut och sekundvisarna.

Några tips för att få dit dem utan att behöva vänta en evighet för att få tag i ett verktyg till? Lyckas jag inte kanske det är någon som vill ta på sig att fixa den eller kanske köpa den och fixa den. Tycker verkligen att den är värd en chans till då den är väldigt fin utseendemässigt. Det enda att påpeka är att det saknas lite lysmassa i minutvisaren annars är den kanonfin i mina ögon.

Alla tips eller idéer mottages tacksamt. IMG_8314.jpg IMG_8315.jpg IMG_8316.JPG IMG_8317.JPG

Gummo och Camo00 gillar detta.
  2. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Du kanske kan ta en ihålig kulspetspenna, sett några som gjort det på det sättet.

Erik Brink gillar detta.
  3. Holy diver

Holy diver Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Ett tunt sugrör kanske?

4. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Testat era metoder, de passar bra, men sekundvisaren vill trots det inte fästa, vad gör jag för fel?

5. TorNet

TorNet Friends of KS

Funkar, men se till att pennan är av plast. Till sekundvisaren kan du ta en blyertsstiftpenna i plast, ta ut blyertsstiftet först. Urmakare slår sig kanske för pannan, men den riktige McGyver skulle bli stolt över dig.

Holy diver, Scaramanga och Ale gillar detta.
  6. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Precis så jag gjorde, men den jäkla visaren fäster inte. Säljer klockan istället, tålamodet tryter :(

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Då har du nog missat axeln? Alternativt brutit av den?

eriksson850 gillar detta.
  8. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    om du kallar den lilla "piggen" som man fäster visarna på för "axeln", så sitter den kvar och är inte bruten.
    Vet inte vad detta kan bero på faktiskt

9. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Slängde i batteriet för att testa om den går med minut och timvisarna. Det funkar fint, men jag får inte loss kronan från det som så fint kallas "stem" på engelska så den kan inte fästas på den nya så att tiden kan ställas. Verkar inte som att denna är gjord för mig helt enkelt

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det krävs ingen kraft att sätta på den igen. Så är det rätt verk du har känns det som något gått fel. Sekundvisaren är lättast att trycka fast när den väl hamnat rätt.

11. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Väldigt skumt ja. Har du något tips på hur man lossar kronan från en bruten kronaxel? ;)

12. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Har du brutit av ställaxeln?
    Ta en liten tång och nyp om axeln sedan skruvar du bara av kronan moturs.

13. Exxet

Exxet Borgare

Har du fått dit visarna? verkar som dom är på plats eftersom det funkade efter att du har satt i batteriet? om inte så en fråga: är det ett exakt likadant verk som du har köpt, annars kan det ju vara diametern på minutröret som är lite större, prova med att värma kronan lite innan du försöker skruva av den, kan mjuka upp ev gänglim lr dylikt. Ett annat tips är att lägga kronan i ngt som heter Alun, det löser upp metallen i axeln, om kronan är i rostfritt vill säga, det är i o f sig inget snabbt sätt men har man en originalkrona som är svår att få tag i så kan det löna sig.

14. Alruts

Alruts Borgare

Från:
    Norge/Bangkok
    Det enklaste er at varma kronan med typ en tændare, om det har anvænts Loctite tidigare. Se till att pilla ut evt. tætningar først.

15. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Tack hörni, jag har fått dit tim- och minutvisarna. Kronan dränkte jag i 5-56 och försökte skruva av men då gick axeln av ytterligare, det är ingen originalkrona så får köpa mig en ny och fästa på den nya axeln till urverket.

Verket är inte exakt samma men ska enligt mycket googlande vara det man kan ersätta det befintliga med. Kan man fästa visaren på något annat sätt?

16. TorNet

TorNet Friends of KS

Om verken inte är identiska kan diametern på "spetsen" som sekundvisaren ska sitta på vara olika. Om diametern på spetsen på det nya verket är mindre än på det gamla verket så innebär det att visarfoten är för stor och därför fäster inte sekundvisaren. Kan avhjälpas genom att man klämmer ihop visarfoten med en liten tång så att den blir oval och därmed fäster på spetsen på det nya verket. MEN detta kräver hjärnkirurgkänsla i fingertopparna, det kan handla om enstaka tiondels millimetrar, det är extremt lätt att klämma sönder visarfoten och då är visaren i princip körd. Alla råd följs på egen risk...

17. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Vet ni någon trevlig snubbe på forumet som säljer kronor för en billig peng? :)

18. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Det där är en ganska djup krona då röret är så långt så det kan bli ett problem att hitta en passande krona.

19. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Fasen, kan man lösa upp det som sitter kvar i kronan på något sätt tro?

20. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Hur mycket siticker ut från kronan?
    Sekundvisaren tycker jag är lättast att sätt på när man har ett batteri i och verket går .Man ser liksom när den är rätt ? då börjar den snurra . Sen är det bara att trycka lite hårdare .

21. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Inget som sticker upp? lös upp det till Alun pulver och varmt vatten. Alunpulver köper du i affären. Borde lösa upp över natten eller dagen.

22. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag skall ta en titt i min skrotlåda (lådor...) och se vad jag har för kronor.

Erik Brink gillar detta.
  23. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Jag är rädd att jag har lyckats bryta en del av kronan, men låter vettigt att testa med Alun pulver iallafall, annars håller jag tummarna för att Martin Lovasz hittar något bland skroten ;)

24. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Jag har gått igenom det mesta jag har men ingen passande krona tyvärr men letar vidare.

När det gäller en sekundvisare så kan du ta en från nästan vilken klocka som helst så länge som det inte sitter ett Miyota eller Citizen verk i dem då dessa har en mindre diameter på hålet. Diametern på hålet är 0,20mm om du behöver köpa en ny sekundvisare.

Erik Brink gillar detta.
  25. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Nu har jag gått igenom allt jag har men ingen krona som skulle passa din klocka.

26. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Rent spontant kommer jag att tänka på kronan till Seiko 6105-8000.

Kan vara värt att kolla upp. Finns aftermarket att köpa på bl a eBay .

27. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Okej, stort tack ändå. Schysst att du tog dig tid

28. Exxet

Exxet Borgare

29. Erik Brink
    Trådstartare

Erik Brink Bonde

Från:
    Kungsbacka
    Nu har jag kommit fram till följande. Det nya urverket och dess kronaxel är av typen "Tap 10". Jag vet även att jag behöver en sekundvisare som är 0,20mm. Hur lång ska "tuben" vara tro? Alltså "Tube length" denna visaren ser identisk ut och bör passa, men kan inte komma underfund med vilken "tube length" jag behöver. https://www.ebay.co.uk/itm/201020525701

30. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Sekundpinnen är 0,45mm lång så den kortaste tuben.