• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta urverk Yema Superman Quartz

brinktime

Cartier
2-Faktor
Tjena!

Jag har nu fått hem ett passande urverk till min Yema som jag köpt på auktion. Har testat verket som tickar fint.
Plockade av visare och rubbet och fäste det nya verket. Insåg sen att jag inte har något verktyg för att trycka på visarna igen :banghead:. Fick fast timvisaren men inte minut och sekundvisarna.

Några tips för att få dit dem utan att behöva vänta en evighet för att få tag i ett verktyg till? Lyckas jag inte kanske det är någon som vill ta på sig att fixa den eller kanske köpa den och fixa den. Tycker verkligen att den är värd en chans till då den är väldigt fin utseendemässigt. Det enda att påpeka är att det saknas lite lysmassa i minutvisaren annars är den kanonfin i mina ögon.

Alla tips eller idéer mottages tacksamt.
IMG_8314.jpg
IMG_8315.jpg
IMG_8316.JPG
IMG_8317.JPG
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Testat era metoder, de passar bra, men sekundvisaren vill trots det inte fästa, vad gör jag för fel?
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Precis så jag gjorde, men den jäkla visaren fäster inte. Säljer klockan istället, tålamodet tryter :(
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
om du kallar den lilla "piggen" som man fäster visarna på för "axeln", så sitter den kvar och är inte bruten.
Vet inte vad detta kan bero på faktiskt
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Slängde i batteriet för att testa om den går med minut och timvisarna. Det funkar fint, men jag får inte loss kronan från det som så fint kallas "stem" på engelska så den kan inte fästas på den nya så att tiden kan ställas. Verkar inte som att denna är gjord för mig helt enkelt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
om du kallar den lilla "piggen" som man fäster visarna på för "axeln", så sitter den kvar och är inte bruten.
Vet inte vad detta kan bero på faktiskt
Det krävs ingen kraft att sätta på den igen. Så är det rätt verk du har känns det som något gått fel. Sekundvisaren är lättast att trycka fast när den väl hamnat rätt.
 

Exxet

Rolex
Har du fått dit visarna? verkar som dom är på plats eftersom det funkade efter att du har satt i batteriet? om inte så en fråga: är det ett exakt likadant verk som du har köpt, annars kan det ju vara diametern på minutröret som är lite större, prova med att värma kronan lite innan du försöker skruva av den, kan mjuka upp ev gänglim lr dylikt. Ett annat tips är att lägga kronan i ngt som heter Alun, det löser upp metallen i axeln, om kronan är i rostfritt vill säga, det är i o f sig inget snabbt sätt men har man en originalkrona som är svår att få tag i så kan det löna sig.
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Tack hörni, jag har fått dit tim- och minutvisarna. Kronan dränkte jag i 5-56 och försökte skruva av men då gick axeln av ytterligare, det är ingen originalkrona så får köpa mig en ny och fästa på den nya axeln till urverket.

Verket är inte exakt samma men ska enligt mycket googlande vara det man kan ersätta det befintliga med. Kan man fästa visaren på något annat sätt?
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Verket är inte exakt samma men ska enligt mycket googlande vara det man kan ersätta det befintliga med. Kan man fästa visaren på något annat sätt?
Om verken inte är identiska kan diametern på "spetsen" som sekundvisaren ska sitta på vara olika. Om diametern på spetsen på det nya verket är mindre än på det gamla verket så innebär det att visarfoten är för stor och därför fäster inte sekundvisaren. Kan avhjälpas genom att man klämmer ihop visarfoten med en liten tång så att den blir oval och därmed fäster på spetsen på det nya verket. MEN detta kräver hjärnkirurgkänsla i fingertopparna, det kan handla om enstaka tiondels millimetrar, det är extremt lätt att klämma sönder visarfoten och då är visaren i princip körd. Alla råd följs på egen risk...
 

rogart-63

Patek
Hur mycket siticker ut från kronan?
Sekundvisaren tycker jag är lättast att sätt på när man har ett batteri i och verket går .Man ser liksom när den är rätt ? då börjar den snurra . Sen är det bara att trycka lite hårdare .
 

rogart-63

Patek
Inget som sticker upp? lös upp det till Alun pulver och varmt vatten. Alunpulver köper du i affären. Borde lösa upp över natten eller dagen.
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Inget som sticker upp? lös upp det till Alun pulver och varmt vatten. Alunpulver köper du i affären. Borde lösa upp över natten eller dagen.

Jag är rädd att jag har lyckats bryta en del av kronan, men låter vettigt att testa med Alun pulver iallafall, annars håller jag tummarna för att Martin Lovasz hittar något bland skroten ;)
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har gått igenom det mesta jag har men ingen passande krona tyvärr men letar vidare.

När det gäller en sekundvisare så kan du ta en från nästan vilken klocka som helst så länge som det inte sitter ett Miyota eller Citizen verk i dem då dessa har en mindre diameter på hålet. Diametern på hålet är 0,20mm om du behöver köpa en ny sekundvisare.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Rent spontant kommer jag att tänka på kronan till Seiko 6105-8000.

Kan vara värt att kolla upp. Finns aftermarket att köpa på bl a eBay .
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Nu har jag kommit fram till följande. Det nya urverket och dess kronaxel är av typen "Tap 10". Jag vet även att jag behöver en sekundvisare som är 0,20mm. Hur lång ska "tuben" vara tro? Alltså "Tube length" denna visaren ser identisk ut och bör passa, men kan inte komma underfund med vilken "tube length" jag behöver. https://www.ebay.co.uk/itm/201020525701
 
Topp