• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta urverk Yema Superman Quartz

brinktime

Cartier
2-Faktor
Sekundpinnen är 0,45mm lång så den kortaste tuben.
Grymt, stort tack. Kanske kan få ordning på denna tillslut ändå.
Vad bör måtten vara på kronan då?
Antar att 6,35 är diametern på själva kronan och 0,9mm (Tap 10) är där man fäster kronaxeln. Själva djupet eller vad man ska kalla det, vad kan det vara? Hittade denna: https://www.ebay.co.uk/itm/201135178247
Förutom att det är Tap 9 kanske den som är 6x2,5x3,5 kan passa. Vad tror ni?
 

Martin Lovasz

Audemars
Kolla att ställaxeln heter Seiko 351.177.

När det gäller kronan så försök mäta röret som sticker ut från boetten och den skall då pass inom de två sista måtten på kronan.
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
Här är all info jag har kring verket. Själva röret från boetten verkar vara ca 4mm. Som jag förstår det borde alltså den kronan passa om det är an tap 10 då?
Eftersom det är en skruvad krona, kan ju det också bli ett problem. En aning om vilken typ av skruvad krona det ska vara? Tänker så den inte sticker ut hela tiden.

Outside Diameter: 10 1/2 Ligne or 23.3 mm
Movement 2.56 mm thick
The height from the bottom of the watch movement to the top of the sweep second pinion is 4.10 mm
Has a date display at 3:00
Dial is white
Requires watch cell 373
Requires watch hands: hour 1.10, minute .65, and sweep second .20 mm
Has NO jewels
Supplied with stem: 351177, Tap 10
The following stems are available but must be ordered separately: 351892 Tap 11
Includes watch stem
Hattori Japan quartz movement
Japanese assembled
 

Martin Lovasz

Audemars
När det gäller Tap så finns två olika sätt att mäta och om jag t ex köper kronor från England är 0,9mm tap 9 men i USA är det Tap 10 så det är bäst att det står mått och inte bara Tap.

Detta är verkligen förvirrande och jag vet faktiskt inte varför det är så här men någon mer insatt kanske vet?
 
Topp