• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta visare på vintage Speedmaster

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har sett ett par gamla Speedmasters med utbytta visare, vilket såklart inte ser så kul ut till en patinerad tavla.

Hade även en med bytta visare för ett bra tag sedan.
Originalvisarna fanns med till den, men AD ville inte sätta tillbaks dem. Tror anledningen var att de inte skulle gå att fästa ordentligt. Vet inte om det berodde på just dessa, eller om det är ett problem för alla visare.

Någon som sitter inne på Omega-kunskap och kan svara på om detta är vanligt?
Hur lätt är det att hitta ett par gamla visare, om man skulle köpa en med service-visare? Dyrt?
 

Hardy

Thug
Det går absolut. Med det kostar därefter. Eftersom du behöver ett par i bra vintageskick.

På omegaforums finns mycket kompetens kring speedys
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Frågan är även vad du är ute efter? Man kan ugnsgrilla vita visare rätt bra med. Annars är som sagt problemet att gammal vit färg är ömtålig. I just detta fall kanske NiklasArvid har lite input?

Just nu inget särskilt. Men då och då dyker det upp fina Speedmasters med utbytta visare.

Om det är meck att byta, så kanske man ska strunta i såna köp. Även om boett och tavla är fina.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Just nu inget särskilt. Men då och då dyker det upp fina Speedmasters med utbytta visare.

Om det är meck att byta, så kanske man ska strunta i såna köp. Även om boett och tavla är fina.
Kan tänka mig att många urmakare inte vill ta risken att förstöra visarna. Dock långt ifrån omöjligt att utföra.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Brukar dyka upp på ebay, har ingen koll men gissar på 1500 -2000 för alla?

Har svårt att tro att de åldras så att de inte går att använda annat än att de blir fula, undantaget extremt korroderade?

Går ju att få till vintagelook på nya <60 usd på ofrei (ex tull frakt o skit) urmakaren kan nog hjälpa till att köpa från ånge el nåt?

Gammal lume blir ju riktigt sprött så kanske därför dalas urmakare inte ville använda dem, lätt att det trillar ur o då är ju halva vinsten med gammalt borta...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
http://www.hqmilton.com/watches/1969-omega-speedmaster-145.022-calibre-8613

Här ett typexempel på en Speedy som sett cool ut om det inte vore för visarna.
Kanske inget topp ex, men brun tavla och nya visare funkar absolut inte.

DSC07486_zps6911b8c2.jpg
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ok, "fult" kan det ju va, men frågan är om och hur mycket det påverkar värdet?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Ok, "fult" kan det ju va, men frågan är om och hur mycket det påverkar värdet?


det sänker värdet med motsvarande vad det kostar att skaffa ett par schyssta vintage, Vintage Speedy är lite som vintage sportrolex, klockorna går att värdera efter summan av sina delar och det finns en andrahandsmarknad,

jag säger inte att siffrorna är 100% korrekt men typ (321):
urverk 10'
boett 5'
baklock 3'
tavla 6'
visare 2'
länk 5'
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Alla visarna är NOS men visst skulle dr NAs ordination kunna bli verklighet när den får nytt glas.
de vita visarna håller färgen rätt bra, det är mest lumen som blir snyggare med lite gulbrun ton

lumen är väck också väl? kunde överväga en relume?

min relumade servicetavla, jag borde kanske ta en lite gulare ton på visarna...


världens finaste 2998, rakt ur valvet, garanterat NOS-ish
 

rogart-63

Patek
de vita visarna håller färgen rätt bra, det är mest lumen som blir snyggare med lite gulbrun ton

lumen är väck också väl? kunde överväga en relume?

min relumade servicetavla, jag borde kanske ta en lite gulare ton på visarna...


världens finaste 2998, rakt ur valvet, garanterat NOS-ish

Synd att inte Omega valde att ha dessa visare på alla Speedmasters . Klart mycket snyggare än dom raka .
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag har egentligen inget på vintage att göra men jag lånar tråden då ämnet passade ganska bra in.

Jag har en Speedmaster -92 på K&S som jag precis drog tillbaka och nästan tvekat på att sälja när folk har kontaktat mig:confused: tror fan att jag blivit kär... MEN visarna är ju bytta vilket jag stör mig på. Det är klart att det går att baka men jag tror att det är alldeles för pilligt för mig (jag skulle inte få tummen ur) och jag tycker att visarna gör klockan ganska tråkig.
Förlåt :(

Jag funderar därför på att byta visare till "svärdvisare"? heter det så? Vad säger klockvärlden om det? Är det emot alla regler som står i den oskrivna lagboken för klockor? Jag funderar även lite på att byta sekundvisaren till en röd :angel:

Ni måste tro att jag har trillat och slagit i huvudet eller något men jag tror att det kan bli fräckt.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag funderar därför på att byta visare till "svärdvisare"? heter det så? Vad säger klockvärlden om det? Är det emot alla regler som står i den oskrivna lagboken för klockor? Jag funderar även lite på att byta sekundvisaren till en röd :angel:
.

Kör!
...en 90-talare Speedy är ju inget samlarobjekt, och spar du delarna så går det ju att återställa, Svärdvisarna från FOIS passar.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Kör!
...en 90-talare Speedy är ju inget samlarobjekt, och spar du delarna så går det ju att återställa, Svärdvisarna från FOIS passar.

Det var precis det jag tänkte! Finns det någon gråhandlare som kan göra detta? Svårt att byta själv? Jag var inne hos två ADs i Gbg för någon timme sedan men ingen var villig att ändra visare... Är det eBay som gäller? Tack
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det var precis det jag tänkte! Finns det någon gråhandlare som kan göra detta? Svårt att byta själv? Jag var inne hos två ADs i Gbg för någon timme sedan men ingen var villig att ändra visare... Är det eBay som gäller? Tack
Gråhandlare agerar nästan enbart mellanhand vid försäljning av nya/nästan nya ur och har sällan urmakeri. En fristående urmakare är inte att förknippa med Gråhandlare. Beroende på var du bor har du kanske en fristående urmakare (ej knuten till specifika märken) i din närhet.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Gråhandlare agerar nästan enbart mellanhand vid försäljning av nya/nästan nya ur och har sällan urmakeri. En fristående urmakare är inte att förknippa med Gråhandlare. Beroende på var du bor har du kanske en fristående urmakare (ej knuten till specifika märken) i din närhet.

Där fick man lära sig något nytt :) fick bra hjälp av NiklasArvid så det ska nog lösa sig!
 
Topp