• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byte mellan länk och armband

adress

Friends of KS
Ni som " ofta " byter mellan original länk och till armband / nato - är ni inte rädda att göra märken i klockan?
Skulle vara intressant att få tips och råd - hur man enklast / säkrast gör det. Gärna med bilder. Rätt verktyg är a och o - det förstår jag. Om kan tar som exempel en Rolex DJ från 80 talet och bredd är väl 20 mm - om jag minns rätt. Använder ni "ändbitar"- och finns dessa att köpa " pirat" - eller struntar ni i den biten ?
image.jpg
 

RDFG

Cartier
Djn i TS har ju lug holes = omöjligt att göra fel om man inte är handikappad (inget ont mot handikappade).
 
  • Like
Reactions: P-A

Mr Chance

Kalmar
Undrar om TS tycker dina tips var bra, RDFG...

OnT, så är mitt råd attt köpa bandverktyg som passar hålen på din DJ och sätt igång att öva på en billigare klocka du inte är lika rädd om. Då jag inte har dressare utan mestadels toolklockor brukar jag inte bry mig om små repor och maskerar således aldrig när jag byter. Längre. I början gjorde jag dock det men tycker det är för meckigt :)
 

tissoter

Audemars
Har man lugholes som sagt är det inga problem, ta det lite varsamt bara och tänk hela tiden på priset :) Då koncentrerar jag mig iaf bättre haha
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Små repor på baksidan av bandhornen är nästa omöjliga att undvika om man inte maskerar med nån tejp eller dylikt.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Ja, eller så är man försiktig hela tiden :)
Du tycker att det är ett recept för ett spännande och roligt liv? Man lever med sina klockor, man andas med dem. Man slår sig, de slår sig. Klart att man blir ledsen när ens vän slår sig. Men vi överlever. En sportklocka utan repor är hemskt, det är som en jakthund som aldrig har fått jaga.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Du tycker att det är ett recept för ett spännande och roligt liv? Man lever med sina klockor, man andas med dem. Man slår sig, de slår sig. Klart att man blir ledsen när ens vän slår sig. Men vi överlever. En sportklocka utan repor är hemskt, det är som en jakthund som aldrig har fått jaga.
Vart vill du komma? Man får tycka olika. :angel:
 

P-A

Sir Spamalot
Jag vill inte vara dryg.
Men att byta band är ju otroligt lätt.
Något jag har gjort massor av gånger på såväl dyra som billiga klockor.
Är man bara försiktig så är det inte ett enda problem. skitlätt dvs...


Nu blev jag dryg ändå :)
 

isbjörn

Panerai
Till klockor med lugholes kör jag oftast med en tandpetare. Då behöver man inte vara rädd att slinta på utsidan av boetten. Baksidan av bandhornen blir repiga efter ett antal bandbyten. Det stör mig knappast.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag byter länkar och armband ofta och försöker undvika att repa om det går. När man har en några dagar gammal Rolex och repar den på baksidan så gör det ont, oavsett hur äventyrligt liv man har i övrigt. Det som stör mest är väl att man kunde ha undvikit repan om man bara orkade tejpa (samt lät bli att ta loss länken på fyllan). Sen vet jag att det finns folk som har sina Rolex i en enda stor hög i en låda, men det är inte min grej.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Här är en youtube-video som jag tyckte var till bra hjälp första gången jag skulle byta band.
Ett bra sätt om man inte bryr sig om repor. Klanten tappar ju verktyg och grejer.

Jag ser ingen anledning till att vara oförsiktig om man är hemma. Då tar jag hellre fram lite eltejp så jag slipper repor. Det har dock hänt att jag bytt från länk till gummi på en GTG eller på jobbet så då tar jag vad jag har att tillgå. Repor under bandhornen är inte direkt något som stör mig, men det är så lätt att undvika att jag inte ser någon anledning att skapa dem bara för sakens skull.
 

adress

Friends of KS
yonsson här på forumet har gjort en trevlig tråd om Armband & Länkar - https://klocksnack.se/threads/om-armband-länkar.14052/

Han visar bra hur man maskerar bandhornen, hoppas det är OK att jag lånar en bild!

Skärmavbild 2015-04-12 kl. 13.08.33.png
Instruktionen från "yonsson" är mycket bra - tack för den hänvisningen. Har bytt länkar och lås - samt förkortat vid ny klocka - som nu. Brukar oftast gå bra - men man blir inte fullärd - och som nu - lär man sig alltid ngt nytt - eller ett nytt och bättre sätt att göra saker på. Visst är det lättare på min DJ - även om tandpetare är lite ..... Har dom flesta verktygen - och några till. Bla en fibertång - så man inte behöver tejpa för att skydda. Använde sådana i mitt tidigare yrke och fina skruvmejslar. Men som sagt - man blir aldrig för gammal att lära nytt. Tack till "yonsson" också - naturligtvis.
 
Topp