• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byter man ALLTID upp sig till Rolex från Omega?...

....har tänkt på en sak, man ser många annonser om att folk som har Omegor, t.ex Speedys, POs och SMPs som vill sälja eller byta och nästan ALLTID är det en Sub eller GMT som står på önskelistan, MEN man ser ALDRIG(?) någon som vill byta åt andra hållet...

Omega har väl en hel del kvar upp till Rolex antar jag MEN Speedyn t.ex är ju en popular modell och man borde väl se liknande annonser där en rolex ägare vill ha cash emellan men jag kan inte komma ihåg några på rak arm, vad tycker ni...

Detta är ingen flametråd, bara en observation...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Re: Byter man ALLTID upp sig till Rolex från Omega m.fl ?...

Kan stämma in på många, däribland mig själv.

Har haft Rolex, har Omega men vill ha Rolex igen och när jag väl har Rolex igen så kommer det förmodligen inte bli Omega en gång till. Det är så jag känner just nu och jag tror att det kommer att hålla i sig. För att kommentera Speedmaster så är det en grym klocka minst sagt tung historia men det är inget för mig, Ploprof är för stort, SMP är lite tråkig, PO vill jag inte ha och resten är ointressant.

När jag sedan sneglar åt Rolex (vilket jag gör skadat många gånger om dagen) så räcker det med att snegla på en sliten Datejust för att hjärtat ska slå ett extra slag. Datejust, Sub, Gmt(!) vilka klockor.

Jag måste och kommer "byta upp mig".
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Byter man ALLTID upp sig till Rolex från Omega m.fl ?...

Det är väl självklart..

Kan dra en parallel till en undersökning som gjordes på Handelshögskolan vid millenieskiftet.
Undersökningen gick till så att man frågade svenska företagsledare vad de hade och vad de ville ha i ett antal segment.
Man frågade vilken bil de hade: Volvo och vad de ville ha: Mercedes
Man frågade vilken klocka de hade: Omega och vad de ville ha: Rolex.

Omega är säkert fina klockor och rör sig upp i segmentet men de är inte där Rolex är. De flesta människor vill utvecklas framåt och därför är det naturliga steget att man då skaffar en finare klocka. Alltså säljer Omega och köper Rolex. Självklart kan det motsatta existera men beror nog oftast på att man fått sämre ekonomi och måste "down siza".
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vanligtvis så byter folk oftast upp sig precis som spencer säger. Många tar också nästa steg och går på AP, PP etc. :)

Inget konstigt alls.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Ja Spencer, jag höll ju på att få en stroke när jag kladdade på din 1675. Ohälsosamt med Gtg, ekonomiskt och fysiskt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har säkert skrivit det innan, men på förra midsommarfesten hade 7 av 8 herrar Omega. Den 8de var jag.
Varenda jäkel och hans mormor har ju en Omega, så det är inte konstigt att det säljs många.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tycker snarare det handlar om klockan/modellen i sig snarare än märket Exempelvis för min egen del väljer jag Seiko Marinemaster över Omega Planet Ocean 2500, Rolex Submariner 116610LN över Omega Planet Ocean 8500, 2500 och Seiko MM300 och Rolex Deepsea över alla de andra alternativen ;) Fast nu föll ju slutvalet på en Rolle ändå. Det kanske är så ändå som du säger :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Vanligtvis så byter folk oftast upp sig precis som spencer säger. Många tar också nästa steg och går på AP, PP etc. :)

Inget konstigt alls.

Självklart är det så att man kan växla upp till AP för att sedan skaffa Patek. Då tar man nog aldrig steget ner till Omega igen :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Per skrev:
Spencer66 skrev:
Per skrev:


Undantag både som person och objekt finns alltid..
Tolkar jag det rätt om jag tror du godkänner den? Eller skulle du aldrig öppet medge hur kick-ass Omega är. ;)

Du skall tolka det som att du är en udda figur som avviker från normen ;) samt att när man samlar på vintage så kan det ju faktiskt dyka upp fina klockor som faktiskt är i ett segment som är högre än märket normalt befinner sig i..
 

Johan M

Cartier
Jag tror att det är statusfixeringen som spelar in i valet av klocka, motorcykel, bil m.m. Det är en minoritet som vågar ha en annan åsikt eller smak än vad som allmänt sägs vara "bäst".

För min egen del skulle jag kunna tänka mig en Rolex sub eller GMT som beater istället för en blå Omega AT. På något sätt känns det mer tillåtet att slita på en Rolex än en fin Omega. Det är mitt dilemma just nu, spara till en AT eller nöja mig med en sliten Rolex :)
 

oskarponken

Panerai
För min del handlar det mycket mer om modellen än märket, har bytt Omega mot Rolex men också Rolex mot IWC, IWC mot Breitling, Breitling mot Panerai, Panerai mot Rolex osv osv.

Generellt anser väl dock merparten att Rolex är ett mer exklusivt märke än Omega så då är väl trappstegen från tex en PO till en Sub ganska given.

Själv har jag bytt min Mercedes mot en Tiguan och min Rolex mot en IWC. Snart börjar jag köpa beggade kläder och spela panflöjt utanför valfri galleria.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Per skrev:

bra nära perfektion där!!!

möjl en tidig 2998 är ännu perfektare.. (domed tavla istf stepped...)

2998.jpg


Jag har gjort resan upp o ner i statusmärken ett par gånger, började med en speedy men ville snart ha "finare" grejor... upp till Patek skulle jag!

Jag har nu haft 4 PP och 3 AP i olika (cheapo)-modeller (ingen just nu...) o visst är det fint, men vafan det finns mycket mycket roligt i lägre prisklasser.

O vad det gäller kvalitet, så betalar man ju en premie för att det står Rolex på tavlan, vintage Longines, Zenith, Universal är av samma klass till en mindre summa IMHO.

jag kan väl posta en Rolex bytes mot billigare här då...

Bytes: Rolex 5512 med grådassig tavla, går fint, mot Valjoux72 35-37mm rund boett med ljus tavla + plenty of cash

46AAB92F-D4DE-4561-9A9F-CFF2E636929D-8654-000004407EFF7756_zps9e1d4367.jpg
 

_jonte

Patek
Tror designen spelar in mycket också. Rolex har så enkel, klassisk och tidlös design på sina klockor. Vem tröttnar på dem? Omega kan vara kul i början, men man tröttnar snabbt. Många vintage omegor däremot är väldigt klassiskt och fina, och håller än idag.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
_jonte skrev:
Tror designen spelar in mycket också. Rolex har så enkel, klassisk och tidlös design på sina klockor. Vem tröttnar på dem? Omega kan vara kul i början, men man tröttnar snabbt. Många vintage omegor däremot är väldigt klassiskt och fina, och håller än idag.

Håller med!
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Tror prissättningen på klockorna är en naturlig del av förklaringen. Om man sätter ut en annons och vill byta bort sin Omega och "upp sig" till en Rolex, så handlar det ju om att man är beredd att lägga pengar emellan.

Vill man på samma sätt byta sin rolex mot en omega så förväntar man sig ofta pengar emellan.

Dock beror det ju självklart på modell. Knappast vill någon byta en sladdrig datejust i stål mot en PO i helguld.

Det handlar helt enkelt om marknadsvärde på respektive klocka.

Sen så kan jag hålla med om att många verkar följa lite av en "konsumtionstrappa" i sina klockköp.

För många ser det nog ut lite som såhär. Ur/penn -> Casio -> Gant/Armani -> Tissot/certina -> Tag heuer -> Omega -> Rolex.....

Många stannar redan på Tag Heuer el Omega och vissa fortsätter vidare efter Rolex antingen till mer okända eller dyrare märken, Jaeger -> AP -> PP..... eller varför inte Richard Mille...

Ordningen i stegen ovan är inte exakt, utan bara för att illustrera en poäng.

Givetvis menar jag inte att Rolex per def är bättre än Omega, enbart en fanboy skulle väl säga något sånt ;)

Fast att Tissot/Certina, Tag Heuer, Omega och Rolex är bättre än Gant/Armani det menar jag bestämt! Fast det tror jag inte någon här kommer att ifrågasätta :mrgreen:
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Självklart, det är ju dit man vill nå.
Just nu har mitt mål att köpa en Rolex avstannat eftersom vi precis köpt dyrare boende samt ska få barn snart så det kostar ju en del.

Lägger det på is tills det finns möjlighet att spendera, men det kommer såklart :twisted:

Frågan är som sagt vilken, min dröm är suben i vitguld, men den kommer det såklart inte bli.

rolex-submariner-xlg.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Man byter säkert inte ner sig men en rolex är alltid en rolex på något sätt. Tycker dock Omega har den klart finaste modellen i Ploprof men är ju en smaksak vad man gillar. Finish på nya PO:n är ju ruggigt bra och i mitt tycke känns den mer solid för pengen än ex. äldre submariners som kostar det samma. Nya submarinern har jag aldrig känt på men ligger ju högre än nya PO:n med råge med. Prismässigt får man ju mycket klocka hos Omega men känns som när man köper begagnad rolex, i det fallman köper till rätt pris, oftast får samma pengar igen vid försäljning vilket inte alltid gäller Omega.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Re: Byter man ALLTID upp sig till Rolex från Omega m.fl ?...

Spencer66 skrev:
De flesta människor vill utvecklas framåt och därför är det naturliga steget att man då skaffar en finare klocka. Alltså säljer Omega och köper Rolex. Självklart kan det motsatta existera men beror nog oftast på att man fått sämre ekonomi och måste "down siza".

Att någon går från Rolex till Omega kan absolut bero på att personen vill ha loss pengar, men det kan ju även bero på att personen helt enkelt hittat en Omega som denne föredrar framför Rolexen. Vet tex att det fanns de som gick från sub till ploprof 1200 när den kom och som tyckte att de "bytte upp sig".
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Byter man ALLTID upp sig till Rolex från Omega m.fl ?...

pulpen skrev:
Spencer66 skrev:
De flesta människor vill utvecklas framåt och därför är det naturliga steget att man då skaffar en finare klocka. Alltså säljer Omega och köper Rolex. Självklart kan det motsatta existera men beror nog oftast på att man fått sämre ekonomi och måste "down siza".

Att någon går från Rolex till Omega kan absolut bero på att personen vill ha loss pengar, men det kan ju även bero på att personen helt enkelt hittat en Omega som denne föredrar framför Rolexen. Vet tex att det fanns de som gick från sub till ploprof 1200 när den kom och som tyckte att de "bytte upp sig".

Snömannen och Storsjöodjuret är ju också ymningt förekommande ;)
 
Re: Byter man ALLTID upp sig till Rolex från Omega m.fl ?...

pulpen skrev:
Spencer66 skrev:
De flesta människor vill utvecklas framåt och därför är det naturliga steget att man då skaffar en finare klocka. Alltså säljer Omega och köper Rolex. Självklart kan det motsatta existera men beror nog oftast på att man fått sämre ekonomi och måste "down siza".

Att någon går från Rolex till Omega kan absolut bero på att personen vill ha loss pengar, men det kan ju även bero på att personen helt enkelt hittat en Omega som denne föredrar framför Rolexen. Vet tex att det fanns de som gick från sub till ploprof 1200 när den kom och som tyckte att de "bytte upp sig".

Men Ploppen är också det coolaste man kan ha från Omega och en helt annan klocka designmässingt...
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Re: Byter man ALLTID upp sig till Rolex från Omega m.fl ?...

masterkiller skrev:
Men Ploppen är också det coolaste man kan ha från Omega och en helt annan klocka designmässingt...

Precis. Det handlar inte bara om varumärken utan om enskilda modeller.
 
Topp