• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bytesvärde

Thernquist

Breitling
Hur sätta ett rimligt bytesvärde? Tacksam för vägledning då jag tycker detta är svårt, hur mycket gör skick, fullset ( vad nu sm menas exakt med det?) och servicehistorik för värdet?
 
Jag förstår mig inte på människor som sätter bytesvärde ett par tusenlappar uppåt. Ni tror inte att eventuella intressenter gör exakt samma sak på det eventuella bytesobjektet?
 

Thernquist

Breitling
Svårt att hitta likvärdiga klockor, oftast är dom inte servade i modern tid ,repiga slitna och saknar boxar och papper. Det borde ju inverka grovt på priserna?
 

Thernquist

Breitling
Tack för input! Men det verkar som jag hamnat på ett clownforum. ingen som har tips på nåt seriöst klockforum där man slipper tröttsamma standupkomiker?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Vi beräknar bytespriset enligt ISO-standard för bytespris.
bp(p) = p +sqrt((p/2) - (p/3))
där p är pris och bp bytespris en funktion av p.
dvs bytespriset av 40 000 beräknas med bp(40) = 40 + 5.77 som vi avrundar till 46k.
 

månljus

Panerai
Tack, men verkar inte som det är någon ide att fråga här, när medelåldern verkar ligga på 12 år.
Vad menar du egentligen? Vad är det för svar du vill ha? Tycker jag och några andra redan gett dig tipset som dom allra flesta här kör på: Försäljningsvärdet = bytesvärdet. Eller i alla fall där omkring. Det är bara att kolla tidigare annonser på KoS. Om du undrar över en specifik klocka och skick så är det bättre att du ger oss all info + bilder.
 

Thernquist

Breitling
Vad menar du egentligen? Vad är det för svar du vill ha? Tycker jag och några andra redan gett dig tipset som dom allra flesta här kör på: Försäljningsvärdet = bytesvärdet. Eller i alla fall där omkring. Det är bara att kolla tidigare annonser på KoS. Om du undrar över en specifik klocka och skick så är det bättre att du ger oss all info + bilder.
Det var inte dig jag syftade på, det var lite längre ner det började urarta. tycker det är beklämmande att man inte kan ställa en fråga utan att folk genast ska försöka göra sig lustiga.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
För att vara lite seriös: Man sätter väl det pris man vill ha och tycker är rimligt och låter efterfrågan och prisnivån göra sitt, annars sänker man. Som man kan se om man kollar på lite annonser så får man ofta lite mindre om det inte är fullset med box och allt, oservad/okänd servicehistorik/utan kvitto på service räkna med ytterligare lite mindre ponerat att klockan är relativt gammal. Vill du ha riktlinjer så kolla tidigare annonser. Svårt och luddigt att ge vägledning till bytespris då man inte vet vad för klocka det handlar om. Skriv ett försäljningspris och ange även bytes i annonsen och sen när du får ett förslag av någon så är det väl bara att diskutera vad du tycker är rimligt och komma till en förlikning med vederbörande?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Hej Thernquist och välkommen till KS! Förstår till viss del din frustration över skämtsamma inlägg, men flera här har redan gett dig ett bra svar. Bytesvärdet bör väl vara detsamma som försäljningsvärdet, och har du svårt att sätta ett pris så läs @daveid inlägg ovan. Lycka till!
 
Topp