• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bytta ut plexi mot mineralglas

Pastorn

Cartier
Hej har börjat experimentera med ett gammalt junghans Quartzur och plockat isär hela klockan och sitter nu och våtslipar innan polering. Kanske lägger upp bilder beroende på resultatet. Men till min fråga, tillsidag satt ett repigt plexiglas och ska därför beställa ett nytt finns det då någon anledning att köra på plexi igen eller ska man byta till likvärdigt mineralglas? Motivera gärna varför? Min spekulationer är att plexi gör den orginal medans mineralen tåligare, men tror att det kan finnas fler aspekter. Trevlig kväll
 

Pastorn

Cartier
Plexit i fråga är helt plant och måtten på glaset finns både i plexi och mineral på couisins enda skillnaden är väl att mineralglaset har en lätt avfasning på ovansidan vilket inte borde ha någon betydelse
 

Pastorn

Cartier
IMG_0307.JPG
Nej någon gammal 70-80 tals Quartz skulle jag gissa på inte hittat någon vidare info om klockan men här kommer en bild på urtavlan
 

Pastorn

Cartier
IMG_0306.JPG
Även bild på boetten efter poleringen hyfsat resultat tycker jag ändå. Tar gärna tips på något passande läderband.
 
Topp