• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bytte batteri, tickade lite sen slutade.

Hutti

Cartier
Tänkte byta batteri på min gamla omega semester quartz från 70 talet.

Allt gick bra tills jag var klar och klockan hade slutat tickat, trots att den tickade innan jag skruvade åt skruvarna.

Insåg sedan att jag fått fel batteri, jag skulle ha sr41sw och fick bara sr41, kan det vara detta?

Eller vad kan det bero på?

Tack för alla som svarar
 

Hutti

Cartier
1484766994866-895046049.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Märke på batteriet? Kör något vettigt så som varta/sony etc. Ibland kan vissa saker fungera dåligt/inte alls om batteriet är av sämre kvalitet.

Edit: finns ju även olika typer av batterier, kommer inte ihåg vilken typ som är bäst men om du går in till en urmakare och köper ett nytt kanske den funkar igen?
 

Hutti

Cartier
Märke på batteriet? Kör något vettigt så som varta/sony etc. Ibland kan vissa saker fungera dåligt/inte alls om batteriet är av sämre kvalitet.

Edit: finns ju även olika typer av batterier, kommer inte ihåg vilken typ som är bäst men om du går in till en urmakare och köper ett nytt kanske den funkar igen?

Får bli så, köpt på Kjell och co för 30kr, ska ta och köpa mig ett vettigt, de som redan låg i var från seiko
 

Matte85

Omega
Vissa gamla omega quartz behöver man en mellanring runt batteriet så att batteriet ska passa rätt. Detta eftersom omega använde ett batteri vars storlek jag inte tror finns idag. Kanske är ett sådant?
 

noeLLY

Cartier
Har du fingrat på urverket bör du lämna in det på rengöring/service. Blir korrosion annars. Oljan i det lilla röda lagret har säkert försvunnit också om du kom åt där mvh!
 

Hutti

Cartier
Är påväg till alperna för skidåkning, men flickvännen bekräftade att vara batteriet fick igång klockan!

Rekommenderar starkt batteriexperten, batteriet kom efter en dag och ingen fraktkostnad.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är påväg till alperna för skidåkning, men flickvännen bekräftade att vara batteriet fick igång klockan!

Rekommenderar starkt batteriexperten, batteriet kom efter en dag och ingen fraktkostnad.
Härligt! :)
Bara hoppas att du inte rörde någon vital yta med fingrarna.
En lärdom är att aldrig snåla in på batterier, sjukt frustrerande.
 

tictac62

Cartier
Flytta batteriet så det inte ligger så nära löpverkshjul, ska ju vara ett 388 Ucar batteri från början, och se till så inte - Polen på batteriet tar i verkbotten eller annan metall. Det finns en plastig att köpa hos verkmästarna för 50 kr, tror jag den kostade
Titta också inte isolationplattan är sönder plattan i plast som ligger under elkretsens minuspol
 
Topp