Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Bytte BLNR mot hva?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jostein Øyre, 1 juli 2015.

1. Jostein Øyre
    Trådstartare

Jostein Øyre Torpare

Jeg sitter på en BLNR tatt ut ny fra Rob E April 2015. Jeg må si att jeg elsker klokken, men sitter å vurderer hva jeg eventuelt kan bytte den mot?
    Om den skal byttes vil jeg gjerne bytte den mot en kombinasjon av 2 klokker, tenker f.eks på en Sub/GMT Pepsi+Speedy, eller Sub/GMT Pepsi+Datejust.
    Hva sier dere, kom med deres beste forslag, vil helst ikke legge inn ekstra penger.

Ha en flott dag!

Galaxy gillar detta.
  2. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Mitt förslag är att du säljer den till mig. :)
    Sub + speedy är en bra kombo.

Jostein Øyre gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du har ju en av de få roliga rollarna, så behåll är mitt råd. Sub + speedy måste vara världshistoriens tråkigaste och mest fantasilösa kombination.

Ceramic, F-L-P, Jostein Øyre och 4 andra gillar detta.
  4. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Inte om man har en 16610LV och en Speedy Domino dial.

sådeså!

FilipF, Rivalen, Jostein Øyre och 1 annan gillar detta.
  5. yonsson

Från:
    GBG
    Sant, men då räcker inte hans slantar. :)

Jostein Øyre, Magnlar och Asplund gillar detta.
  6. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Du är tråkig!

skämt å sido så håller jag faktiskt inte med dig. Men då är jag ju å andra sidan en aning partisk då jag sitter på kombon.. he he. Två ikoner kan aldrig bli tråkiga i min värld, Finns en anledning till att modellerna överlevt i över ett halvt sekel. Men visst är det kul med lite mer ovanliga klockor. Din JLC är ett gott exempel på det:)

Senast ändrad: 1 juli 2015
    Dykarsjuk, Floduttern, Rock_N_Ron och 1 annan gillar detta.
  7. Både ja och nej, lite tråkigt kanske men å andra sidan en kombo som aldrig kommer vara fel....

8. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    BLNR är rolig och snygg. Behåll!! Köper du 2 klockor för BLNR slantarna är jag tveksam om du kan hitta en fullset Sub/GMT (om tillbehören nu är viktigt) och samtidigt ha en råd med en Speedy. Head only Sub/GMT + Speedy är det nog inga problem, men trist!

9. Xalle

Xalle Friends of KS

Brukar det inte vara vice versa dvs speedy + Sub ;)

Jostein Øyre och NiklasArvid gillar detta.
  10. yonsson

Från:
    GBG
    Det beror ju såklart på vad man är ute efter, men jag tycker det är lite fantasilöst att köpa de enklaste modellerna som går att hitta. Komplettera med en smp så har du världens tråkigaste trio. Inte världen sämsta såklart, men ändock tråkig och fantasilös.

Hur kul är det att äga två modeller du kan sälja och därefter köpa tillbaka samma vecka om du ångrar dig? Astråkigt om du frågar mig, men det är ju självklart högst personligt om man delar åsikten eller inte. För mig handlar intresset om specialkunskaper och om att hitta de klockor som allmänheten inte har stenkoll på. Jag har tidigare nämnt en midsommarfest jag var på då vi var 6 killar. Jag+ 4 smp+1 speedmaster.

Asplunds förslag på kombo är dock en rolig kombo på två klockor som man behöver jaga lite efter, två klockor som inte gemene man har stenkoll på.

BLNR är ju i alla fall lite mer ovanlig än den vanliga GMTn, så det klarar sig även om den är gränsfall. :)

Senast ändrad: 1 juli 2015
    Jostein Øyre och NiklasArvid gillar detta.
  11. Jostein Øyre
    Trådstartare

Jostein Øyre Torpare

Jeg skal nok si meg enig i att mine 2 eksempel er ganske så fantasiløse, det er grunnen til att jeg er ute å fisker etter andre eventuelle komboer.
    Det som har fått meg inn på tanken om jeg skal bytte(har absolutt ikke bestemt meg) er først og fremst den polerte midtlenken, klarer ikke å bestemme meg om det er for mye bling eller ikke, derfor har jeg også kjøpt et RubberB jeg skal teste snart.

yonsson gillar detta.
  12. yonsson

Från:
    GBG
    Du kan ju borsta länken (eller be en AD borsta den). :)

Sten gillar detta.
  13. Jostein Øyre
    Trådstartare

Jostein Øyre Torpare

Har tenkt tanken, så en tråd om en som hadde gjort det selv, men det skal jeg absolutt ikke gi meg inn på:)
    Er det AD`er som skulle si seg villig til å børste en lenke, å hva koster det i tilfelle?
    Hva ville det eventuelt hatt å si for andrehåndsverdien?

14. yonsson

Från:
    GBG
    Ingen aning, kostar väl en tusenlapp eller två kanske. Tror personligen inte det skulle påverka andrahandsvärdet eftersom många föredrar helborstat framför PCL.

15. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Du har fått det om bakfoten. Då brukar man prata speedade subbor

Richie, Xalle och Jostein Øyre gillar detta.
  16. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lite tveksamt faktiskt.. Kan tänka mig att många helst vill köpa klockor i originalutförande, om man är en inbiten klockentusiast.

yonsson gillar detta.
  17. yonsson

Från:
    GBG
    Gissade såklart. Det finns ju inte så många BLNR med borstad länk. Hur gick det för personen som borstade sin länk? Han sålde den väl? Sjönk värdet?

18. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har för mig att @JS sålde sin BLNR med borstade länk.. Om värdet sjönk vet jag inte.

19. Jostein Øyre
    Trådstartare

Jostein Øyre Torpare

Her er tråden angående DIY børsting, modig fyr han JS:) Har vært i kontakt med Rob E, 1200 spenn for børsting i butikk. Kan jo forstå om bruktprisen synker ved børstet lenke, men burde jo synke mindre om det er gjort av AD?

yonsson gillar detta.
  20. yonsson

Från:
    GBG
    Framförallt vet man att det blir bra gjort om AD gör det. Lätt värt 1200kr om du frågar mig. Det är ju mindre än vad ett rubber B kostar. :D

Floduttern, Xalle och Luckyluciano gillar detta.
  21. Xalle

Xalle Friends of KS

OT Jag blir ledsen när jag ser en nice klocka på rubberB. Varav jag lärt mig att glo enbart på klockan istället. För annars hade det ju nästan vart kört att se en trevlig klocka på KS ;)

22. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Helt klart borsta för 1,2k. Personligen hade jag definitivt gjort det, mycket snyggare. Komplettera med ett rubber b för lite variation.

Jostein Øyre och yonsson gillar detta.
  23. christian-h

christian-h Biskop

Behåll!

24. JS

JS Friends of KS

Nej värdet sjönk ej. Köparen uppskattade snarare borstningen skulle jag säga

jabla, Sten, laketwig och 3 andra gillar detta.
  25. Jostein Øyre
    Trådstartare

Jostein Øyre Torpare

Ut ifra hva jeg kunne se av bildene gjorde du en riktig bra jobb med børstingen, jeg rekner med lenken ble mer tålig etterpå også angående hairlines/deskdives o.l?

26. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Inte tåligare, men hairlines, repor blir inte lika tydliga då :)

27. Jostein Øyre
    Trådstartare

Jostein Øyre Torpare

Det var det jeg mente, dårlig svorsk;)

Magnlar gillar detta.
  28. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tidlösa klassiker som kommer att hålla. Men BLNR är betydligt roligare...!

29. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    BLNR är skitsnygg, behåll och borsta länken så är du klar. :D
    Även om jag själv tack tycka att en pepsi och en speedy hade varit fina klockor..:oops:

30. KenKun

KenKun Biskop

Man säljer inte Batman!

Mårtenssons ur Brookfield