Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Cal. 321

Diskussion i 'Vintage' startad av SiljeWatches, 10 september 2012.

1. SiljeWatches
    Trådstartare

SiljeWatches Bonde

Hej!
    Posta gärna bilder på era Speedmaster med cal 321... jag tycker personligen, att cal 321 är det vackraste massproducerade verket som finns.

2. SiljeWatches
    Trådstartare

SiljeWatches Bonde

Här kommer det en bild på urverket 321. Inte många urverk, kan matcha dess skönhet...

3. SiljeWatches
    Trådstartare

SiljeWatches Bonde

4. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Håller med dig i att det är ett väldigt fint verk, något magiskt över det och dess historia. Ha inte ägt någon än men det står Speedmaster högst upp på min önskelista för tillfället och jag ska försöka vara stark och nå det målet trots alla lockelser på vägen.

Kollar gärna fler bilder på din 321:a, vad är det för årtal på den?

5. Johan M

Johan M Borgare

Jag tycker faktiskt att den senaste 1861 med den nya ytbehandlingen är mycket vackrare. Urverkets alla delar framträder mycket tydligare. Synd på delrinbromsen bara.

6. SiljeWatches
    Trådstartare

SiljeWatches Bonde

861 eller 1861 är också trevliga urverk, men tyvärr så ger de inte samma känsla som 321:an.
    Särskilt tydlig blir skillnaden, när man lägger dem bredvid varandra och jämför....

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nja, särskilt fagert kan jag inte tycka att det är. Välgjort och stabilt är en annan sak...

Detta är för mig mer estetiskt tilltalande, men det finns klart vackrare verk från de bättre tillverkarna.

8. SiljeWatches
    Trådstartare

SiljeWatches Bonde

Valjoux Cal 72, är också ett trevligt verk... Men ligger långt efter Lemanias chronograph verk...

9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Underligt skrivet när det handlar om subjektiva åsikter, men föga förvånande när det kommer från dig.

10. SiljeWatches
    Trådstartare

SiljeWatches Bonde

"Kommer från mig" "Underligt skrivet"... Vad menar du?

11. SiljeWatches
    Trådstartare

SiljeWatches Bonde

12. Kettil

Kettil Biskop

Tja.. jag tycker kronografer har skitfula verk, med alla plåtiga byglar kors o tvärs...
    Men det är ju min högst subjektiva uppfattning... ;)

Ps gäller även min egen 861..

13. Johan M

Johan M Borgare

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Ingen maskiningenjör eller? :D

15. Kettil

Kettil Biskop

Nej inte maskin.., men tycker less is more s a s, förtjusning över mekanisk funktion kan upplevas, men det estetiska är något annat... ;)