Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Calibre 17 ETA 2894-2

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Rior, 27 juli 2016.

1. Rior
    Trådstartare

Rior Torpare

Hej,
    Jag har en klocka med urverk calibre 17 Monaco, baserat på ETA 2894-2 där en skruv har lossnat tillsammans med ytterligare en liten del. Skruven syns vid hjulet och den lösa biten på texten på urverket.-
    Går detta att fixa själv, eller måste den lämnas in tror ni? Jag tycker det ser ut som att delen och skruven ser exakt ut som infästningen "kl 01.00" på bilden, men var ska denna i så fall sitta? Någon som har en bild på innanmätet på samma calibre?
    Se bild. TH Monaco 2.jpg

2. San15

San15 Bonde

Från:
    Medelpad
    Jag skulle tippa på att den sitter mittemot den andra skruven, snurra på rotorn och kolla. I så fall är den bara att skruva fast den.

TH Monaco 3.jpg

3. Rior
    Trådstartare

Rior Torpare

Det är min gissning också...men vill helst inte chansa, utan veta...hoppades att någon har en bild eller så..
    Det finns ett par hål runt hela, och även ett på motsatta sidan, men man ser inte om det är gängat eller inte.
    Hålet på motsatta sidan som ser ut att kunna vara rätt är inte riktigt rakt över, utan mer vid kl 05.00.

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    har du kommit så långt så fixar du nog att sätta ditt den oxå :) Kolla böjningen på verkhållaren om den ska vara upp eller ner. Den som ligger vid Tag heuer märket. Kolla att rotorn går fri och snurrar när du monterat hållaren och skruven.
    Piece of cake:)

5. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Kan nog stämma. Här är en bild från mitt kaliber 17 och även om du inte ser hålet på bilden så kan vi bekräfta att det inte sitter på exakt motsatt sida.
    IMG_0879.JPG

6. Rior
    Trådstartare

Rior Torpare

tack för bilden och hjälpen. Synd att man inte ser just infästningen, vore skönt att få bekräftat så att detaljen är till för något annat.

7. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Detaljen som du refererar till är en verkhållare. Inget snack.

8. Rior
    Trådstartare

Rior Torpare

ok, då var det den lilla frågan om biten ska vara böjd uppåt eller nedåt när man fäster in den. Den har ju en liten böj, och bägge sätten kommer passa utan att den pendeln roterar sämre. Någon som vet?

9. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Enklast är nog att kolla hur den andra sitter ..

10. Rior
    Trådstartare

Rior Torpare

Nja, det känns lite olustigt. Spåret på skruven är mikroskopiskt, och den sitter fast en del, så tar man i och slinter (utan helt rätt skruvmejsel) så förstör man nog skruven, och riskerar att inte få dit/loss igen.

11. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tycker det ser ut som att klacken lutar neråt om man zoomar in på hur den sitter på andra sidan. Skulle också tagit en korntång/liten pincett och omgående plockat bort skruven som ligger i balansen innan den skadar något.

Som @alexndr och @rogart-63 skriver är det ett lätt ingrepp, känner du dig orolig tycker jag dock att du ska gå till en urmakare. Denne borde kunna fixa det på 5 min.