• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Calibre 17 ETA 2894-2

Rior

Breitling
Hej,
Jag har en klocka med urverk calibre 17 Monaco, baserat på ETA 2894-2 där en skruv har lossnat tillsammans med ytterligare en liten del. Skruven syns vid hjulet och den lösa biten på texten på urverket.-
Går detta att fixa själv, eller måste den lämnas in tror ni? Jag tycker det ser ut som att delen och skruven ser exakt ut som infästningen "kl 01.00" på bilden, men var ska denna i så fall sitta? Någon som har en bild på innanmätet på samma calibre?
Se bild.
TH Monaco 2.jpg
 

San15

Cartier
2-Faktor
Jag skulle tippa på att den sitter mittemot den andra skruven, snurra på rotorn och kolla. I så fall är den bara att skruva fast den.


TH Monaco 3.jpg
 

Rior

Breitling
Det är min gissning också...men vill helst inte chansa, utan veta...hoppades att någon har en bild eller så..
Det finns ett par hål runt hela, och även ett på motsatta sidan, men man ser inte om det är gängat eller inte.
Hålet på motsatta sidan som ser ut att kunna vara rätt är inte riktigt rakt över, utan mer vid kl 05.00.
 

rogart-63

Patek
har du kommit så långt så fixar du nog att sätta ditt den oxå :) Kolla böjningen på verkhållaren om den ska vara upp eller ner. Den som ligger vid Tag heuer märket. Kolla att rotorn går fri och snurrar när du monterat hållaren och skruven.
Piece of cake:)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hålet på motsatta sidan som ser ut att kunna vara rätt är inte riktigt rakt över, utan mer vid kl 05.00.

Kan nog stämma. Här är en bild från mitt kaliber 17 och även om du inte ser hålet på bilden så kan vi bekräfta att det inte sitter på exakt motsatt sida.
IMG_0879.JPG
 

Rior

Breitling
tack för bilden och hjälpen. Synd att man inte ser just infästningen, vore skönt att få bekräftat så att detaljen är till för något annat.
 

Rior

Breitling
ok, då var det den lilla frågan om biten ska vara böjd uppåt eller nedåt när man fäster in den. Den har ju en liten böj, och bägge sätten kommer passa utan att den pendeln roterar sämre. Någon som vet?
 

Rior

Breitling
Nja, det känns lite olustigt. Spåret på skruven är mikroskopiskt, och den sitter fast en del, så tar man i och slinter (utan helt rätt skruvmejsel) så förstör man nog skruven, och riskerar att inte få dit/loss igen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker det ser ut som att klacken lutar neråt om man zoomar in på hur den sitter på andra sidan. Skulle också tagit en korntång/liten pincett och omgående plockat bort skruven som ligger i balansen innan den skadar något.

Som @alexndr och @rogart-63 skriver är det ett lätt ingrepp, känner du dig orolig tycker jag dock att du ska gå till en urmakare. Denne borde kunna fixa det på 5 min.
 
Topp