Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Candino Quartz - återupplivning?

Diskussion i 'Diskussion' startad av CuslonGodibb, 6 september 2014.

1. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Hej!

Jag har den senaste tiden djupdykt i det här forumet och läst gamla inlägg. Någonstans bland alla tusentals inlägg dök en enäggstvilling till min fars gamla (nåja, jag gissar på sent 1980-tal-tidigt 1990-tal) armbandsur upp - och nu kan jag inte hitta tillbaka till tråden! Någon hade postat en bild med exakt den länk som jag minns satt på uret från början, innan min far kraschade den och bytte till ett läderarmband, som han också kraschade hälften av. När han avled 1997 hamnade klockan hos mig, men då var den lika död som han och hade dessutom fått en stor spricka rakt över glaset.

Inspirerad av er alla kom jag på idén att restaurera klockan. Går det? Jag menar, jag ANTAR att det är ett nytt batteri som behövs, men i värsta fall hann far min definitivt mörda sin klocka - - - Det jag grunnar på är armbandet: Var hittar man rätt?

Här är en bild på "vraket":

/ CuslonGodibb

Bifogade filer:

eriksson850 gillar detta.
  2. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Renovera den går säkert om inte verket är kasst .Glaset kan bli svårt . Ett originalband likaså .Men liknande band går att hitta på bukten eller tradera.Kläm i ett nytt batteri och se om den går igång . AAkta dig bara när du öppnar locket så det inte flyger iväg några sprintar eller fjädrar till alarmdelen . Brukar sitta en liten fjäder från verket till baklocket . den är så lite att den lätt kommer bort .

eriksson850 gillar detta.
  3. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Jag får prova med batteribyte och se vad som händer!

Finns det några åsikter i övrigt om denna klocka? Jag har aldrig tidigare hört talas om Candino, och i ärlighetens namn hade jag inte sett märkningen förrän jag närstuderade urtavlan.

/ CuslonGodibb

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Är vä så där halv vanlig . Gör hyfsade klockor . Om du får igång den och vill ha ett billigt band kika på Tycon import . Har massor av länkar och band .Dom här modellerna tror jag kan passa och likna originalet .3,4,5,6. .http://www.tyconimport.com/bilder/armband/lankar.jpg .Hitta ett glas kan nog dessvärre bli svårt .Kan gå att tillverka ett av mineralglas . Men kostar en slant .

5. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Tack för tipset angående länkarna!

Vad är det för originalglas på en Candino, tro? I mina ögon ser det nuvarande glaset ut att ha en mängd repor + en "riktig" spricka, men jag vet inte - - -

/ CuslonGodibb

6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Glaset är ett mineralglas . Men formen är ju lite speciell . Tror inte det går att hitta nåt som passar .Men farfarsklockan kan nog slipa till ett glas i rätt form . Hjälpte mig med ett fyrkantigt Tissotglas en gång .

7. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Tack för den upplysningen. Formen är lite speciell, ja, det håller jag med om. Synd att jag inte riktigt minns hur min far resonerade när han köpte den där klockan åt sig själv; jag var för ung då.

/ CuslonGodibb

8. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Dom var populära på 70 talet .Seiko, Casio, Citizen, Candino m.m . Jag har tre stycken Citizen som alla liknar din klocka .Tycker dom är lite coola . Kolla på Ebay efter ana/digi

9. Exxet

Exxet Borgare

Den här är väl ganska lik, hittade den i låda bland andra lik.

P5080001.jpg

rogart-63 gillar detta.
  10. CuslonGodibb
    Trådstartare

CuslonGodibb Bonde

Jaa, det där ser bekant ut! :D

/ CuslonGodibb

11. Exxet

Exxet Borgare

Är du intresserad av den kan du ju pm:a mig.

12. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Donator klocka :cool:

Mårtenssons ur Brookfield