• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Candino Quartz - återupplivning?

Hej!

Jag har den senaste tiden djupdykt i det här forumet och läst gamla inlägg. Någonstans bland alla tusentals inlägg dök en enäggstvilling till min fars gamla (nåja, jag gissar på sent 1980-tal-tidigt 1990-tal) armbandsur upp - och nu kan jag inte hitta tillbaka till tråden! Någon hade postat en bild med exakt den länk som jag minns satt på uret från början, innan min far kraschade den och bytte till ett läderarmband, som han också kraschade hälften av. När han avled hamnade klockan hos mig.

Inspirerad av er alla kom jag på idén att restaurera klockan. Går det? Jag menar, jag ANTAR att det är ett nytt batteri som behövs. Det jag grunnar på är armbandet: Var hittar man rätt?

Här är en bild på "vraket":
img_20140906_200747-1-jpg.65964


/ CuslonGodibb
 

Bilagor

  • IMG_20140906_200747[1].jpg
    IMG_20140906_200747[1].jpg
    138.3 KB · Visningar: 949
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Hej!

Jag har den senaste tiden djupdykt i det här forumet och läst gamla inlägg. Någonstans bland alla tusentals inlägg dök en enäggstvilling till min fars gamla (nåja, jag gissar på sent 1980-tal-tidigt 1990-tal) armbandsur upp - och nu kan jag inte hitta tillbaka till tråden! Någon hade postat en bild med exakt den länk som jag minns satt på uret från början, innan min far kraschade den och bytte till ett läderarmband, som han också kraschade hälften av. När han avled 1997 hamnade klockan hos mig, men då var den lika död som han och hade dessutom fått en stor spricka rakt över glaset.

Inspirerad av er alla kom jag på idén att restaurera klockan. Går det? Jag menar, jag ANTAR att det är ett nytt batteri som behövs, men i värsta fall hann far min definitivt mörda sin klocka - - - Det jag grunnar på är armbandet: Var hittar man rätt?

Här är en bild på "vraket":
img_20140906_200747-1-jpg.65964


/ CuslonGodibb

Renovera den går säkert om inte verket är kasst .Glaset kan bli svårt . Ett originalband likaså .Men liknande band går att hitta på bukten eller tradera.Kläm i ett nytt batteri och se om den går igång . AAkta dig bara när du öppnar locket så det inte flyger iväg några sprintar eller fjädrar till alarmdelen . Brukar sitta en liten fjäder från verket till baklocket . den är så lite att den lätt kommer bort .
 
Renovera den går säkert om inte verket är kasst .Glaset kan bli svårt . Ett originalband likaså .Men liknande band går att hitta på bukten eller tradera.Kläm i ett nytt batteri och se om den går igång . AAkta dig bara när du öppnar locket så det inte flyger iväg några sprintar eller fjädrar till alarmdelen . Brukar sitta en liten fjäder från verket till baklocket . den är så lite att den lätt kommer bort .

Jag får prova med batteribyte och se vad som händer!

Finns det några åsikter i övrigt om denna klocka? Jag har aldrig tidigare hört talas om Candino, och i ärlighetens namn hade jag inte sett märkningen förrän jag närstuderade urtavlan.

/ CuslonGodibb
 

rogart-63

Patek
Är vä så där halv vanlig . Gör hyfsade klockor . Om du får igång den och vill ha ett billigt band kika på Tycon import . Har massor av länkar och band .Dom här modellerna tror jag kan passa och likna originalet .3,4,5,6. .http://www.tyconimport.com/bilder/armband/lankar.jpg .Hitta ett glas kan nog dessvärre bli svårt .Kan gå att tillverka ett av mineralglas . Men kostar en slant .
 
Är vä så där halv vanlig . Gör hyfsade klockor . Om du får igång den och vill ha ett billigt band kika på Tycon import . Har massor av länkar och band .Dom här modellerna tror jag kan passa och likna originalet .3,4,5,6. .http://www.tyconimport.com/bilder/armband/lankar.jpg .Hitta ett glas kan nog dessvärre bli svårt .Kan gå att tillverka ett av mineralglas . Men kostar en slant .

Tack för tipset angående länkarna!

Vad är det för originalglas på en Candino, tro? I mina ögon ser det nuvarande glaset ut att ha en mängd repor + en "riktig" spricka, men jag vet inte - - -
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Tack för tipset angående länkarna!

Vad är det för originalglas på en Candino, tro? I mina ögon ser det nuvarande glaset ut att ha en mängd repor + en "riktig" spricka, men jag vet inte - - -

/ CuslonGodibb

Glaset är ett mineralglas . Men formen är ju lite speciell . Tror inte det går att hitta nåt som passar .Men farfarsklockan kan nog slipa till ett glas i rätt form . Hjälpte mig med ett fyrkantigt Tissotglas en gång .
 
Glaset är ett mineralglas . Men formen är ju lite speciell . Tror inte det går att hitta nåt som passar .Men farfarsklockan kan nog slipa till ett glas i rätt form . Hjälpte mig med ett fyrkantigt Tissotglas en gång .

Tack för den upplysningen. Formen är lite speciell, ja, det håller jag med om. Synd att jag inte riktigt minns hur min far resonerade när han köpte den där klockan åt sig själv; jag var för ung då.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Tack för den upplysningen. Formen är lite speciell, ja, det håller jag med om. Synd att jag inte riktigt minns hur min far resonerade när han köpte den där klockan åt sig själv; jag var för ung då.

/ CuslonGodibb

Dom var populära på 70 talet .Seiko, Casio, Citizen, Candino m.m . Jag har tre stycken Citizen som alla liknar din klocka .Tycker dom är lite coola . Kolla på Ebay efter ana/digi
 
Topp