• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Candino

Om 25 juveler är bra så måste väl 30 vara ännu bättre :)
Denna kom hem i posten idag , en Candino Superautomatic 30 Jewels
Gillar stilen på den och kul att ha en dress klocka efter jag köpt enbart dykare sista tiden

Christer
P1040313.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul, jag har själv ett par candino i lådan och det brukar vara bra kvalitet (ofta eta-verk). Här i sverige är de väl mest kända för att ha tillverkat en klocka för svenska militären, annars har jag för mig att man brukar kunna se att de sponsrar diverse slalomevent.
 

Patrik J

Rolex
En kollega hade grävt upp den här ur en byrålådan, men jag har ingen större koll på märket. Tidigt 60-tal,kanske? Är det ETA-verk? Vad ligger värde på, cirkus? Känns gedigen och välbyggd i alla fall och kickade igång direkt efter X antal år i lådan.
cand.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Sent 50-tal skulle jag tro och vid den här perioden så gick det inflation i antal juveler tillverkarna kunde trycka in på urverken, därav 30 juveler. Några tillverkare fick fnatt och och tryckte in ännu fler så man kunde köpa klockor med 50-60 juvel och i några fall upp mot 100 men alla dessa extra juveler hade ingen funktion alls och är bara för prydnad men man kunde då sätta ut antalet juveler på urtavlan och locka köpare.

Tror inte ETA hade någon 30 juvelare som standard utan det är nog ett Felsa verk i den.
 

Patrik J

Rolex
Sent 50-tal skulle jag tro och vid den här perioden så gick det inflation i antal juveler tillverkarna kunde trycka in på urverken, därav 30 juveler. Några tillverkare fick fnatt och och tryckte in ännu fler så man kunde köpa klockor med 50-60 juvel och i några fall upp mot 100 men alla dessa extra juveler hade ingen funktion alls och är bara för prydnad men man kunde då sätta ut antalet juveler på urtavlan och locka köpare.

Tror inte ETA hade någon 30 juvelare som standard utan det är nog ett Felsa verk i den.

Kanon, tack. Hittade faktiskt en motsvarande som sålts på Ebay – för 125 spänn. Tyckte nästan det lät lite väl billigt. :D
http://www.ebay.com/itm/Vintage-Men...D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
 
Topp