• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cape cod

maxmol

Panerai
Varenda gång jag ska använda cape cod dukarna så slår samma tanke mig... Undra om de smakar gott. Med all självkontroll som en vuxen man innehar så har jag lyckats undvika att stoppa dem i munnen.

Men jag tog och googla på hur gifta de är. Visar sig att de är gifta som fan. Så vem är geniet som designar dem som sockervadd och sen perfumerar dem med sött vanilj...

aze3yrad.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Cape cod är bra skit och gör det de är utlovade att göra! angående doften så håller jag med... Det luktar ljuvligt gott! :D
 

maxmol

Panerai
Cape cod är bra skit och gör det de är utlovade att göra! angående doften så håller jag med... Det luktar ljuvligt gott! :D

I know. Även fast jag vet att de är giftiga så sitter jag ändå och undrar om jag kan slicka på dem bara för att smaka. Alla med barn borde vara riktigt oroade. Men de är som TV-shop fast i real life. :woot:


Har inte ens lyckats förstå vad man har det till och var man köper det :D

För att pusta ut spår av desk diving på polerade klockor. Funkar bra som fan. Och du kan köpa dem från Josef B
https://klocksnack.se/threads/nato-band-20-22mm.12700/#post-226996
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
På borstade länkar så rekommenderar jag dessa från SIA istället för scotch brite på tvättsvampar.
Dessa är anpassade för att skapa borstade ytor och väven är inte lika "huller om buller" som på en tvättsvamp.
Finns att köpa på tex Swedol för några tior och finns i oika grova/fina utföranden. De länkar jag har testat på har jag fått fram "original utseende" med hjälp av den röda och gröna. 3M har sina pads med scotch brite som ser likadan ut, testa hellre dom än tvättsvampen tycker jag.

//Mats

 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag skulle också vilja se före och efter bilder med cape cod om någon har. Är fortfarande lite skeptisk till hur de fungerar då funktionen: ta bort repor+bli högblankt inte är en ekvation som rimmar för mig. Måste nog köpa och testa.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor


Klicka på handla på deras hemsida så du kommer till internetbutiken. I sökrutan skriver du "slipnylon". På sidan 3 finns dom.
 

_jonte

Patek
Jag skulle också vilja se före och efter bilder med cape cod om någon har. Är fortfarande lite skeptisk till hur de fungerar då funktionen: ta bort repor+bli högblankt inte är en ekvation som rimmar för mig. Måste nog köpa och testa.
För att förtydliga så kan du inte ta bort repor med cape cod. Du skapar bara fåror och kratrar. Till hairlines, dvs mycket ytliga små repor, funkar det prima med cape cod. 80talisten postade ju faktiskt bra bilder på hur man får bort hairlines.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
För att förtydliga så kan du inte ta bort repor med cape cod. Du skapar bara fåror och kratrar. Till hairlines, dvs mycket ytliga små repor, funkar det prima med cape cod. 80talisten postade ju faktiskt bra bilder på hur man får bort hairlines.


Ok, den har jag missat. Håller precis på att testa ett annat "mirakelmedel" för att se vad man kan göra åt repor på polerat. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ingen aning hur dom uppkom faktiskt.... Jag måste kommit emot något med klockan....


Aha, dom såg så långa ut och följer liksom klockan. Så där kan det se ut om man använt tex Autosol, det ser blankt ut men vid närmare anblick så ser man spåren av slipkornen.

Tänkte faktiskt experimentera lite på rostfria bestick. Dessa har ju hairlines och repor av rang. Skulle vara kul att se hur blanka man kan få dom.
 

maxmol

Panerai
Tycker allmänt att det i tråden bör påpekas att det är fråga om att laga något och att man bör ha det gamla idiomet "dont fix it if it aint broke" i åtanke. För hur man än vrider och vänder på det så putsar man ner klockan. Jag begränsar mig till att använda det på ytor som viktlås och klockor som tagit så mycket stryk att det är pest eller kollera. Men för polerade ytor så är cape cod riktigt bra. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tycker allmänt att det i tråden bör påpekas att det är fråga om att laga något och att man bör ha det gamla idiomet "dont fix it if it aint broke" i åtanke. För hur man än vrider och vänder på det så putsar man ner klockan. Jag begränsar mig till att använda det på ytor som viktlås och klockor som tagit så mycket stryk att det är pest eller kollera. Men för polerade ytor så är cape cod riktigt bra. :)


Precis. Jag håller med. Därför undrade jag hur cape cod fungerar. För precis som du skriver, man måste avverka material för att få bort repor (om man inte arbetar med värme) och jag var osäker på om cape cod gjorde det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis. Jag håller med. Därför undrade jag hur cape cod fungerar. För precis som du skriver, man måste avverka material för att få bort repor (om man inte arbetar med värme) och jag var osäker på om cape cod gjorde det.
Cape cod är en duk indänkt i slipmedel. Givet avverkar den material.

Angående att bättra på borstade ytor är det inget man bör göra själv på dyrare ur med plana ytor. Man rundar av ytorna och utan speciella riggar kommer bortningen inte bli perfekt horisontell och det syns...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Cape cod är en duk indänkt i slipmedel. Givet avverkar den material.

Angående att bättra på borstade ytor är det inget man bör göra själv på dyrare ur med plana ytor. Man rundar av ytorna och utan speciella riggar kommer bortningen inte bli perfekt horisontell och det syns...


Men den måste avverka ofantligt lite, annars skulle det inte kunna bli spegelblankt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Sen är det skillnad på slipmedel och polermedel precis som det är skillnad på avverkning och ytbehandling.
 

maxmol

Panerai
Här är mitt resultat. Drog över 6 st gånger i ett håll med skotch brite och sedan 25 ggr åt samma håll med cape cod.

Jag är riktigt dålig på att ta bilder så ni får ha överseende med det.

Före
e8yme3us.jpg


Efter
y3y7yryj.jpg


Vill påstå att jag inte begick någon hädelse mot vintage världen utan endast gav den en enklare spa behandling. (Plexi byte kommer)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som vanligt vill jag slå ett slag för putsdukar avsedda för smycken och ädelstenar. Kostar mindre, finns hos alla juvelerare och fungerar likadant.
 
Topp