• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cape Cod

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Cape cod polishing cloths?

Hur bra fungerar det? Någon som har provat på guld / vitguld? Är det något man bör tänka på eller är det bara polera och sedan torka av? Några risker med det?
All feedback från er som har använt det skulle uppskatas.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Fick hem en idag efter ett spontan inköp på Ebay så är lite nyfiken innan jag vågar gå på klockorna med det.
 

jabla

Sarlacc
Håll dig till de högglansiga delarna så är det ingen fara men undvik de partier som skall vara matta.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Undvik till största grad då det är ett mjukt slipdon som rundar till plana ytor. Se upp att polera belagda ytor så som rodinerat vitguld.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag undrar samma sak. Det enda jag har hört är att de ska lukta gott :)

Att det skulle lukta gott kan verkligen diskuteras men har provat det nu ialla fall och det verkar fungera. Men jävlar vad skitig trasan blev så var nog hög tid att jag tvättade klockorna.
Men undrar fortfarande hur väl de fungerar på guld, någon som vet? Kan det ta någon skada?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack, vi postade nästan samtidigt så jag såg inte dit svar. Då får Daytonan vara ifred.
Man skall veta vad man gör och att material avverkas. Runda boettsidor är dukarna mycket bra till. Dock skall en riktig polering gå i flera olika steg men ökande finkornighet annars kan man få kratrar. Inget fel på produkten i sig men man bör tänka efter före. Att duken bli svart beror på den avverkade metallen, inte smuts.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har du de i det ordinare sortimentet i din ICA butik? Skulle vara jävligt coolt med en lite mera klockorienterad matbutik :happyhappy:
 

Dnedne

Omega
Hej
Har precis köpt en Rolex GMTc 2 guld/stål av en kille som inte verkar ha varit jätterädd om sin klocka...
Detta har medfört att på en del länkbitar så ser guldet förj*vligt ut!

Då klockan är i från 2012 och går som den ska, så är min tanke att göra service inklusive polering om ett par år.

Så min fråga är helt enkelt, fungerar cape cod dukarna bra på guldet så länge?
Tycker att det är mycket "tyckande" på de forum jag har läst på om att det inte rekommenderas på guld, men ingen av dessa "tyckare" verkar faktiskt ha testat eller äger en klocka i guld.

Är här någon med erfarenhet av cape cod på guld? All input mottages tacksamt!

Tack på förhand!
Mvh
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej
Har precis köpt en Rolex GMTc 2 guld/stål av en kille som inte verkar ha varit jätterädd om sin klocka...
Detta har medfört att på en del länkbitar så ser guldet förj*vligt ut!

Då klockan är i från 2012 och går som den ska, så är min tanke att göra service inklusive polering om ett par år.

Så min fråga är helt enkelt, fungerar cape cod dukarna bra på guldet så länge?
Tycker att det är mycket "tyckande" på de forum jag har läst på om att det inte rekommenderas på guld, men ingen av dessa "tyckare" verkar faktiskt ha testat eller äger en klocka i guld.

Är här någon med erfarenhet av cape cod på guld? All input mottages tacksamt!

Tack på förhand!
Mvh

Kolla ex @Aurum 's svar ovan. Han har grym koll på polering IMO. :)
 
Topp