• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certifikat saknas, vad innebär det?

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Skulle inte förvåna mig att en del nya klockor utan cert är rån/stöld/bedrägeri klockor.

Behöver inte vara det. Är väl en självklarhet för oss som hänger här på forumet att spara allt! Men många jag träffat som inte är klocknördar som köpt och sen bara skickat cert och box i papperskorgen. Många som tänker att är väl klockan som är värd inte allt annat
 

Robin Svensson

Breitling
Jag älskar verkligen klockor. Men för min del har inte alltid tillbehören någon större betydelse (Kanske låter helt galet för många här på KS) men så länge klockan kan påvisas vara äkta, har jag stort överseende att det saknas cert och box. Jag får alltid mina klockor kollade både hos AD och ytterligare en oberoende klockvetare.

Som enl. ovan har jag en Explorer II v-serie alltså ca 2009, den enda ägaren till klockan innan mig är en gubbe som fullständigt skiter i tillbehören och kastade allt efter garanti gått ut. Ganska säker på att detta är extremt vanligt förekommande hos gemene man som vill ha en fin, funktionell och kvalitativ klocka.
 

Ninen79

Audemars
Behöver inte vara det. Är väl en självklarhet för oss som hänger här på forumet att spara allt! Men många jag träffat som inte är klocknördar som köpt och sen bara skickat cert och box i papperskorgen. Många som tänker att är väl klockan som är värd inte allt annat
Därför skrev jag en del klockor och inte alla klockor.
 

PerS

Omega
Accessoaren följer ju med klockan. Hur kan den inte ingå vid en försäljning efter 3 år? Lika självklart som en bil med nycklar i min värld.

Menar att de är intresserade av klockan som accessoar, inte av klockor i sig.
Hur många har sparat lådan och instruktionsboken till sitt Nintendo 8-bit? Skulle förmodligen vara värt väldigt mycket för en samlare, men de flesta slänger bara det som följde med deras teknikprylar.
 

jerik

Omega
Kan det vara så att vissa som köper en dyr klocka utomlands, slänger allt, utom möjligen kvittot som göms, sätter den på handleden på hemresan för att inte riskera tullavgifter?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kan det vara så att vissa som köper en dyr klocka utomlands, slänger allt, utom möjligen kvittot som göms, sätter den på handleden på hemresan för att inte riskera tullavgifter?
Om man är så pass paranoid är det bara att ta klockan på handleden och skicka cert och box med posten. Låter väldigt överdrivet att slänga sakerna.
 

jerik

Omega
Om man är så pass paranoid är det bara att ta klockan på handleden och skicka cert och box med posten. Låter väldigt överdrivet att slänga sakerna.
Självklart. Men det kanske finns de som bara vill ha en statuspryl utan att vara så intresserad av den och inte ens tänker på att något annat än kvittot är något att ha, till dess att garantin gått ut. Det jag funderade på var bara en tänkbar anledning, av många, till varför vissa nyare klockor saknar box och certifikat.

En sak är i alla fall säker. Många människor tänker inte som man tycker är självklart att tänka. Och många människor är väldigt paranoida mot mycket.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Självklart. Men det kanske finns de som bara vill ha en statuspryl utan att vara så intresserad av den och inte ens tänker på att något annat än kvittot är något att ha, till dess att garantin gått ut. Det jag funderade på var bara en tänkbar anledning, av många, till varför vissa nyare klockor saknar box och certifikat.

En sak är i alla fall säker. Många människor tänker inte som man tycker är självklart att tänka. Och många människor är väldigt paranoida mot mycket.
Tror mera som du skriver att de finns en del som inte bryr sig om cert eller box. Men finns självklart folk som har som har lite svårt att få det rätt när de tänker eller är extremt paranoida men tror (och hoppas) att de inte är en speciellt vanlig orsak till avsaknad av cert/box.
 

jerik

Omega
Tror mera som du skriver att de finns en del som inte bryr sig om cert eller box. Men finns självklart folk som har som har lite svårt att få det rätt när de tänker eller är extremt paranoida men tror (och hoppas) att de inte är en speciellt vanlig orsak till avsaknad av cert/box.
Jag säger inte emot dig. Mitt inlägg var skrivet som en fråga om det kan vara så som jag tänkte, men jag har ingen aning hur vanligt det skulle kunna vara. Så du kan mycket väl ha rätt att det är ovanligt. Men visst är det konstigt att man vid köp av något så dyrt inte funderar på att det kan vara rätt bra att ha kvar ALLT som följer med?

Men en annan teori: Många kanske tänker som när man köpt en värstingdator eller TV? Bort med alla kartonger och annat onödigt. Behöver man det inte till elektronik för 50k så behöver man inte det till en klocka för samma pris heller.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
När man varit utomlands och kikat klockor är det Sjukt många klockor utan cert/box speciellt i asien. Som ngn skrev tidigare att många köper klockor sen slänger eller bara lämnar tillbehören i affären.
Speciellt poppis bland asiater som köper klockor i Europa att inte ta med sig box och/eller cert, så inte så konstigt att många i asien inte har det kvar, även på nya klockor!
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag vet ju bara hur min egna mor fungerar, tex.
Hon slänger allt, det kan vara till nyinköpt mobil, bredband, tv, klocka(parfym), dator mm. Kartonger, kvitton/cert.
Jag försöker vara väldigt tydlig med att spara sånt, vid garantiärenden eller sälja vidare.
"Vadå sälja, jag ska väl inte sälja datorn!".

Om hon inte kastar, är hon väldigt flitig med att tappa bort det. Så ja, jag misstänker att många tänker och fungerar likadant som henne. Dom förstår inte värdet i det.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Vissa bryr sig helt enkelt inte om något annat än själva klockan. Tidigare i år såg jag en väldigt bekant påse med en väldigt bekant låda ligga slarvigt slängda mot en papperskorg på Heathrow. Det var någon som hade köpt en AP och sen dumpat allt annat än själva klockan. Funderade i några sekunder på om jag borde ta med mig lådan, men hade spenderat liiite för lång tid i loungen och hade därför väldigt bråttom till mitt flyg, så lådan fick ligga kvar.
 

Husse

Patek
Har jobbat inom flera branscher med försäljning av kapitalvaror. Det har tydligen ingen betydelse för ca 70% av befolkningen att spara papper eller att följa upp garantier och serviceplaner. Ingen betydelse om det rör sig om en mobiltelefon fö några tusen eller en husvagn/husbil för en eller flera miljoner!
Vi har pippi på att spara ALLT, lite för mycket ibland...
Men, frugan kan sälja en 7 år gammal Casio terroristklocka fullset!
 
  • Like
Reactions: D.S

D.S

Omega
Den som har en rolex har en klocka som är den mest kopierade i världen! Det minsta man kan begära är väl att få med certet när man köper en 3 år gammal klocka, så man kan sova hyfsat gott på kvällarna samt att man vet när/var klockan är uttagen.
Tror dock kineserna kan tillverka fejka cert med.

Tillbehör = Trygghet för mig. Ju fler ju tryggare! Sover som en stock
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Antagligen något fel på mig men jag spar precis allt. Här är min Tissot T65.7.488.61 inköpt 26/2 2000. Komplett fullset och originalkvitto :) Den skarpögde kan se att den är inköpt hos Little Switzerland på Curacao (av mig). På kvittot kan man se att den där då kostade 470 US$. Det är en keeper pga att den inte har något värde att tala om men just att den är köpt där och att allt är kvar tycker jag är lite roligt.

P9271924.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tänkte på en Rolex GMT G/S, ägaren säger att klockan är från ca 2013.
Box har han med cert saknas.
Vad skulle du/ni ge för en sådan?
(Om ni ens hade vågat er på en sådan)
Troligen försöker säljaren övertyga dig om att klockan betingar ett högt värde och att certifikatet inte har så stor betydelse så jag skulle avstå. Det finns andra exemplar med certifikat. Boxen spelar mindre roll om den finns eller ej för de finns att köpa löst.
 

RolleM

Breitling
Troligen försöker säljaren övertyga dig om att klockan betingar ett högt värde och att certifikatet inte har så stor betydelse så jag skulle avstå. Det finns andra exemplar med certifikat. Boxen spelar mindre roll om den finns eller ej för de finns att köpa löst.
Då är det nog bäst jag avstår.
Har aldrig vågat mig på en klocka utan cert och det ska jag nog fortsätta med då. Tack :)
 

månljus

Panerai
Då är det nog bäst jag avstår.
Har aldrig vågat mig på en klocka utan cert och det ska jag nog fortsätta med då. Tack :)
Tror du får bättre svar här: https://klocksnack.se/threads/vad-är-ett-rimligt-pris-för.26910/
Det säljs massvis av klockor utan cert och alla tackar inte automatiskt nej bara för att det saknas. Jag tycker att du ska fundera på hur viktigt certen är för dig, kolla upp vad som kan vara ett rimligt pris och sen göra en värdering utifrån det priset du får. Om du väljer att köpa klockan så skulle jag rekommendera att du kollar upp klockan tillsammans med köparen innan så att den är ok. Behöver ju inte vara så som @stelah är inne på, även fast det säkert är relativt vanligt.
 

RolleM

Breitling
Tror du får bättre svar här: https://klocksnack.se/threads/vad-är-ett-rimligt-pris-för.26910/
Det säljs massvis av klockor utan cert och alla tackar inte automatiskt nej bara för att det saknas. Jag tycker att du ska fundera på hur viktigt certen är för dig, kolla upp vad som kan vara ett rimligt pris och sen göra en värdering utifrån det priset du får. Om du väljer att köpa klockan så skulle jag rekommendera att du kollar upp klockan tillsammans med köparen innan så att den är ok. Behöver ju inte vara så som @stelah är inne på, även fast det säkert är relativt vanligt.
Hur skulle jag kunna kontrollera att klockan inte är stulen eller bedrägeriklocka som han kanske har anmält? Det är det jag mest är orolig för, vet inte hur jag ska kunna kontrollera det :( det är därför cert är väldigt viktigt med ett stor värde för mig. Tack för svaren :)
 

månljus

Panerai
Hur skulle jag kunna kontrollera att klockan inte är stulen eller bedrägeriklocka som han kanske har anmält? Det är det jag mest är orolig för, vet inte hur jag ska kunna kontrollera det :( det är därför cert är väldigt viktigt med ett stor värde för mig. Tack för svaren :)
Det är svårt det där och det finns nog personer här som är bättre lämpade att svara på det än vad jag är. Har inte så bra koll när det kommer till om det finns något register eller inte, tycker mig minnas att jag läst något tips att kolla med polisen. Såg nu att klockan var från 2013 och jag tillhör den skaran som tycker att man ska vara lite extra försiktig när nyare klockor saknar cert. Tycker att det verkligen i så fall skall avspeglas i priset. Samtidigt så är det ju så att bara för en klocka säljs full set så behöver det inte betyda att den inte är stulen. Den skulle ju till exempel kunna vara stulen vid ett inbrott i hemmet.
 

RolleM

Breitling
Det är svårt det där och det finns nog personer här som är bättre lämpade att svara på det än vad jag är. Har inte så bra koll när det kommer till om det finns något register eller inte, tycker mig minnas att jag läst något tips att kolla med polisen. Såg nu att klockan var från 2013 och jag tillhör den skaran som tycker att man ska vara lite extra försiktig när nyare klockor saknar cert. Tycker att det verkligen i så fall skall avspeglas i priset. Samtidigt så är det ju så att bara för en klocka säljs full set så behöver det inte betyda att den inte är stulen. Den skulle ju till exempel kunna vara stulen vid ett inbrott i hemmet.
Jag får nog fråga honom om serie numrerna och ringa in till polisen, fråga om de kan hjälpa mig med detta, samtidigt blir det kul och veta hur långt registret sträcker sig. Men känner nog att det är bäst att hoppa den, får nog leta efter efter någon med cert i de årtalet :) känns alldeles för ny för att inte ha cert +1.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Skillnad på pris på en Rolex day-date helguld tidigt 80-tal med cert och box och utan?
Skulle inte lägga någon större vikt på det om den är så gammal. På den tiden var box och cert lika viktigt som att spara gamla skokartonger. Däremot skick och senaste helservice. Men om du tänkte försöka pruta så max någon tusenlapp.
 
Topp