• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certifikat....

Norra

Panerai
Beror väl på hur mycket du bryr dig om vad som följer med klockan, och vad som kanske kan intyga att den är äkta och/eller servad, osv.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som Spencer säger, ett äkthetsintyg ersätter inte originalcertifikatet.
För egen del tycker jag det är viktigt att certifikat och övriga tillbehör är med vid köp, jag tycker om att ha ett komplett paket.
Nu köper jag först och främst nyare klockor än så länge, men om jag nu skulle köpa ett vintage-ur, blir frågan om certifikat inte lika viktig längre. Man kan kanske inte räkna med att en klocka från 70-talet skall ha alla papper och tillberhör intakt (men man kan ju alltid hoppas!:)).
 

Ninen79

Audemars
Så här tänker jag med dom lite dyrare märken:
Nya/ett par år gamla klockor utan cert= Varningsflagg
Vintage= Inga problem
 
D

Deleted member 1265

Guest
Vad jag förstått ungefär lika viktigt som reg beviset (gula delen) för en bil.
Bilen kommer fungera utan beviset, men det kommer förr eller senare bli fett med problem för föraren.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Självklart kan du kolla äktheten hos AD i samband med köpet, är den stulen däremot så tror inte jag att AD kan kolla upp det.
Nu har jag för mig att om du går in med ett märkesur hos en AD för att göra något, säg en trycktest, så behåller de uret en litet tag, bla för att kolla att det INTE är stulet.
 

POO

Panerai
Har någon öht hört talas om ett fall då en klocka upptäckts som stulen utan att den som trodde sig vara rättmätige ägare visste?!?!?!?!?!?
OCH är det någon som faktiskt VET om man kan kolla hos polisen om en klocka eller vad det nu må vara är stulen?
 

GurraG

Cartier
Jag ställer en kanske dum fråga: vad har man för nytta av certet efter att garantin gått ut?

Köper man vintage kan ju äkthetsintyg vara bra iallafall om det är en klocka som är vanlig som kopia. Det lite mera udda vintage jag brukar köpa är ju skicket det man oroar sig för inte risken för att det är en asiatisk kopia.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
P
Har någon öht hört talas om ett fall då en klocka upptäckts som stulen utan att den som trodde sig vara rättmätige ägare visste?!?!?!?!?!?
OCH är det någon som faktiskt VET om man kan kolla hos polisen om en klocka eller vad det nu må vara är stulen?
Polis kan kolla om det är anmält stulet, dock endast i det län där du kontaktar polisen. Finns alltså inget rikstäckande! Så ringer du polisen i Gbg så kan bara de se inom Vä Götaland.
 

POO

Panerai
P
Polis kan kolla om det är anmält stulet, dock endast i det län där du kontaktar polisen. Finns alltså inget rikstäckande! Så ringer du polisen i Gbg så kan bara de se inom Vä Götaland.

Det måste ju finnas något rikstäckande. Inte ens svenska polisen skulle kunna vara så värdelösa...
Det jag undrar är om de faktiskt erbjuder den tjänsten? Många pratar om det men jag har aldrig hört om någon som faktiskt gjort det.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det måste ju finnas något rikstäckande. Inte ens svenska polisen skulle kunna vara så värdelösa...
Det jag undrar är om de faktiskt erbjuder den tjänsten? Många pratar om det men jag har aldrig hört om någon som faktiskt gjort det.
Skulle köpa en lite dyrare Gibson les Paul för några år sedan och gjorde en koll hos polisen i Gbg. De var ytterst hjälpsamma och medgörliga.
 

10past10

Omega
Jag gillar gamla Rolex ur, för mig är det som smäller högst en mycket erkänd säljare med ett service kvitto från Rolex. Rolex är kända för att inte ta i klockor som det är konstigheter med. Så om dom gjort service och är nöjda så är jag det också.

Apropå nya klockor som saknar handlingar så behöver det inte betyda att det är skuma grejer. Jag har tex en familje medlem som köpte en ny explorer för några år sedan och som idag inte har en aning om vart hon gjort av boxen och "alla dom där små larviga brochyrerna". "Vem behöver en manual till en klocka som inte ens har datum?" .

Som sagt, alla är olika.
 

morrism

Audemars
Det måste ju finnas något rikstäckande. Inte ens svenska polisen skulle kunna vara så värdelösa...
Det jag undrar är om de faktiskt erbjuder den tjänsten? Många pratar om det men jag har aldrig hört om någon som faktiskt gjort det.

Självklart är det rikstäckande, du ringer bara 11414 och frågar efter stöldgodsregistret, där kan du fråga efter serienummer till klockor cyklar eller vadsomhelst som är anmält stulet, har gjort det senast när jag köpte dator
 

Onelund

Rolex
Självklart är det rikstäckande, du ringer bara 11414 och frågar efter stöldgodsregistret, där kan du fråga efter serienummer till klockor cyklar eller vadsomhelst som är anmält stulet, har gjort det senast när jag köpte dator
funkar detta även på fotoutrustning? Fotosidan har en funktion där man själv kan rapportera in förlorad/stulen utrustning, kanske vore något för KS?
 

morrism

Audemars
funkar detta även på fotoutrustning? Fotosidan har en funktion där man själv kan rapportera in förlorad/stulen utrustning, kanske vore något för KS?

Det är upp till den som anmält stulet hur mycket uppgifter den lämnat, ibland skriver folk bara i typ "Dator" värd 5000:- i anmälan, medans andra skriver i allt från kvittonummer till historik
 
Topp