Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Certifikat....

Diskussion i 'Diskussion' startad av Compiss, 23 augusti 2013.

1. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Hur viktigt är certifikat vid köp av beg klocka?

2. Norra

Norra Borgare

Beror väl på hur mycket du bryr dig om vad som följer med klockan, och vad som kanske kan intyga att den är äkta och/eller servad, osv.

3. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Så ett äktheysintyg ersätter cert ?

4. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Nej

masterkiller gillar detta.
  5. MJ24

MJ24 Friends of KS

Som Spencer säger, ett äkthetsintyg ersätter inte originalcertifikatet.
    För egen del tycker jag det är viktigt att certifikat och övriga tillbehör är med vid köp, jag tycker om att ha ett komplett paket.
    Nu köper jag först och främst nyare klockor än så länge, men om jag nu skulle köpa ett vintage-ur, blir frågan om certifikat inte lika viktig längre. Man kan kanske inte räkna med att en klocka från 70-talet skall ha alla papper och tillberhör intakt (men man kan ju alltid hoppas!:)).

Norra gillar detta.
  6. Ricrob

Ricrob Friherre

Beror mest på fabrikat anser jag.

7. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Så här tänker jag med dom lite dyrare märken:
    Nya/ett par år gamla klockor utan cert= Varningsflagg
    Vintage= Inga problem

8. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Jag är novis inom detta så vad för varningsklockor? ( kul ordval va :):))

Stulen?

9. Norra

Norra Borgare

Eller fake

10. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Jag som trodde att det bara var att köpa drömklockan;-) ju mer man tar reda på ju svårare blir det :wideyed:

11. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Större risk att den är stulen än fake.

12. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Kan man alltså inte kolla det innan köp hos AD ?

13. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Ett servicekvitto från AD kan väga upp saknaden av cert på en äldre klocka.

14. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Vad jag förstått ungefär lika viktigt som reg beviset (gula delen) för en bil.
    Bilen kommer fungera utan beviset, men det kommer förr eller senare bli fett med problem för föraren.

15. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Självklart kan du kolla äktheten hos AD i samband med köpet, är den stulen däremot så tror inte jag att AD kan kolla upp det.

16. TiE

TiE Friends of KS

Nu har jag för mig att om du går in med ett märkesur hos en AD för att göra något, säg en trycktest, så behåller de uret en litet tag, bla för att kolla att det INTE är stulet.

17. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Du har fel;) AD har inget register över stulna ur i Sverige/världen.

18. POO

POO Präst

Har någon öht hört talas om ett fall då en klocka upptäckts som stulen utan att den som trodde sig vara rättmätige ägare visste?!?!?!?!?!?
    OCH är det någon som faktiskt VET om man kan kolla hos polisen om en klocka eller vad det nu må vara är stulen?

19. GurraG

GurraG Stadsbo

Från:
    Stockholm/Boston
    Jag ställer en kanske dum fråga: vad har man för nytta av certet efter att garantin gått ut?

Köper man vintage kan ju äkthetsintyg vara bra iallafall om det är en klocka som är vanlig som kopia. Det lite mera udda vintage jag brukar köpa är ju skicket det man oroar sig för inte risken för att det är en asiatisk kopia.

20. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Vad är det som säger att en klocka med cert inte är stulen tillsammans med certet och ev. boxen?

21. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    P
    Polis kan kolla om det är anmält stulet, dock endast i det län där du kontaktar polisen. Finns alltså inget rikstäckande! Så ringer du polisen i Gbg så kan bara de se inom Vä Götaland.

22. LogainTB

LogainTB Torpare

Från:
    Timrå
    Kan väl hända, men är antagligen inte så troligt.

23. POO

POO Präst

Eller köpt med oskattade pengar?

Nej, men det minskar ju risken oerhört.

24. POO

POO Präst

Det måste ju finnas något rikstäckande. Inte ens svenska polisen skulle kunna vara så värdelösa...
    Det jag undrar är om de faktiskt erbjuder den tjänsten? Många pratar om det men jag har aldrig hört om någon som faktiskt gjort det.

25. Compiss
    Trådstartare

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Skulle köpa en lite dyrare Gibson les Paul för några år sedan och gjorde en koll hos polisen i Gbg. De var ytterst hjälpsamma och medgörliga.

26. 10past10

10past10 Bonde

Jag gillar gamla Rolex ur, för mig är det som smäller högst en mycket erkänd säljare med ett service kvitto från Rolex. Rolex är kända för att inte ta i klockor som det är konstigheter med. Så om dom gjort service och är nöjda så är jag det också.

Apropå nya klockor som saknar handlingar så behöver det inte betyda att det är skuma grejer. Jag har tex en familje medlem som köpte en ny explorer för några år sedan och som idag inte har en aning om vart hon gjort av boxen och "alla dom där små larviga brochyrerna". "Vem behöver en manual till en klocka som inte ens har datum?" .

Som sagt, alla är olika.

27. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Les Paul is da shit! ;-)

Vill du köpa fler har jag 2-3 till salu. Garanterat original å ostulna! ;-)

Compiss gillar detta.
  28. morrism

morrism Friends of KS

Självklart är det rikstäckande, du ringer bara 11414 och frågar efter stöldgodsregistret, där kan du fråga efter serienummer till klockor cyklar eller vadsomhelst som är anmält stulet, har gjort det senast när jag köpte dator

Onelund gillar detta.
  29. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    funkar detta även på fotoutrustning? Fotosidan har en funktion där man själv kan rapportera in förlorad/stulen utrustning, kanske vore något för KS?

30. morrism

morrism Friends of KS

Det är upp till den som anmält stulet hur mycket uppgifter den lämnat, ibland skriver folk bara i typ "Dator" värd 5000:- i anmälan, medans andra skriver i allt från kvittonummer till historik

Mårtenssons ur Brookfield