Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Certina 25-651m urverket byter inte datum

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av eriksson850, 25 november 2013.

  1. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.502
    Från:
    烏普薩拉
    Jag har också läst om det, att använda en bit av en balansfjäder som bleck?
     
  2. rogart-63

    rogart-63 AT-AT driver

    Inlägg:
    5.202
    Från:
    Vettet.
    Har ett par kompletta balanser om det är något du behöver?
     
    eriksson850 gillar detta.
  3. alexndr

    alexndr AT-ST driver

    Inlägg:
    1.015
    Från:
    Stockholm
    Kan vara en affärside. Reservdelen finns väl i stort sett inte att få tag i längre.
     
    jabla, noeLLY och eriksson850 gillar detta.
  4. noeLLY

    noeLLY Stormtrooper

    Inlägg:
    478
    Ringde en urmakare, han hade bara 2 kvar och dom höll han hårt i :)
     
  5. noeLLY

    noeLLY Stormtrooper

    Inlägg:
    478
    Jag ska titta på det. Någon som har bild på hur bläcket ska se ut?
     
  6. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.502
    Från:
    烏普薩拉
     
  7. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.502
    Från:
    烏普薩拉
    Syns tidigare i tråden, men det är alltså den dår lilla ståltråden som lätt bryts av ifall hjulet monteras fel.
    IMG_20170407_194055_715.jpg
     
    jabla gillar detta.
  8. noeLLY

    noeLLY Stormtrooper

    Inlägg:
    478
    Är den hel där ?
     
  9. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.233
    Från:
    Göteborg
    Jag har haft många duster med detta hemska lilla hjul och även det ännu värre 25-652 hjulet där man lagt till ytterligare ett litet hjul för dagväxlingen.

    Om man har tur så är bara tråden intryckt där den bildar ett pilhuvud och då kan man böja den rätt igen och oftast har den gått av på grund av felaktig positionering och i ett fåtal fall av metallutmattning. Vad jag noterat så har hjulet designats om minst en gång och i början fanns öppningar i båda ändar. Den lilla ringen på ovansidan är löstagbar och sitter bara med friktion och man kan göra olika typer av fullösningar om man plockar av den.
     
  10. McGyver

    McGyver X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.567
    Från:
    Lund
    Nja, fjädern är gjord i berylliumkoppar, som ju inte är omöjligt att hitta - jag hade gjort den i samma material!
     
    Martin Lovasz och eriksson850 gillar detta.
  11. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.502
    Från:
    烏普薩拉
    Ok, jag läste om någon som använde och kapade en bit av en balansfjäder. Men om man nu kan tillverka den i originalmaterialet så är det såklart att föredra :)
     
    Martin Lovasz gillar detta.
  12. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.233
    Från:
    Göteborg
    Om datumhjulet hoppar till när datumet skall växla eller om man hör ett litet klickande ljud så är det ett tecken på att fjädern är missformad och går oftast att rädda. Man kan hålla fjädern i form om man då och då ställer bak tiden vid midnatt så att fjädern trycks åt andra hållet och töjs ut igen.
     
  13. rogart-63

    rogart-63 AT-AT driver

    Inlägg:
    5.202
    Från:
    Vettet.
    Fy vad pilligt :eek: Men om man hade en som var hel så kunde man säkert tillverka nån litet mall att bocka efter? Materialet är säkert inte lika viktigt?
    Men tror knappast att man blir rik och kan flytta till Maldiverna om man lyckas tillverka nya?
     
  14. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.502
    Från:
    烏普薩拉
    Kryssning till Finland kanske... :)
     
  15. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.233
    Från:
    Göteborg
    Ja, om man är väldigt sparsam i sin tillverkning kan man nog hålla priset uppe och åka på flera kryssningar om året.

    Om man skall göra en egen lösning så är det viktigt att förstå hur fjädern fungerar. Åt ena hållet trycker pilhuvudet mot en kugge på datumhjulet och trycker fram den och då ligger hela fjädern mot väggen på insidan växlingshjulet så den blir styv, åt andra hållet trycker kuggen mot pilhuvudet så hela fjäderns längd i hjulet böjs så pilhuvudet kommer längre och längre ner och hoppar över kuggen.
     
    rogart-63 gillar detta.
  16. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.502
    Från:
    烏普薩拉
    Kan inte du som har så bra koll på det här verket göra ett inlägg om datumfunktionen?
    Jag har som visats tidigare i tråden fixat datumet på en sådan här, men nu sitter jag med ett nytt objekt framför mig och skulle behöva en uppfräschning om hur datumhjulet ska sitta osv (kommet ihåg att det här känsliga hjulet måste sitta på rätt sätt för att inte brytas av t.ex.).

    Då det är ett väldigt vanligt (det vanligaste) certina automatverket tror jag att fler skulle uppskatta det. :)
     
    Martin Lovasz gillar detta.
  17. rogart-63

    rogart-63 AT-AT driver

    Inlägg:
    5.202
    Från:
    Vettet.
    Är det inte nån arm som ska tryckas ner i rätt ögonblick av datumdiscen oxå? Sitter den i fel läge så bryter man av fjädern? Been there done that. Hade dock tur och lyckades den gången rädda fjädern.
     
    eriksson850 och Martin Lovasz gillar detta.
  18. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.233
    Från:
    Göteborg
    Får se om jag har tid att fota lite men det är inte så svårt. Om man utgår från bilden du visade så är det ungefär så hjulet skall vara konfigurerat när den sätts i och när hjulet sitter i så skall man kunna dra en linje från centrumpinnen genom de tre punkterna i växlingshjulet. fjädern pilformade huvud skall då ligga mot kuggen som den skall trycka mot.

    När man sedan växlar datumet så skall det gå mjukt och inte ta emot för gör det det så betyder det att armen som ligger under hjulet är låst och att fjäderns pilhuvud inte sitter rätt och är böjd och måste böjas rätt igen och hela hjulet måst plockas ut och justeras igen.

    När armen är låst låser den även datumhjulet som då inte kan rotera och fjäderns pilhuvud dras av med en gång. På andra sidan växlingshjulet finns en utskärning som gör att armen kan röra sig och låsa upp datumhjulet men bara vid midnatt.
     
  19. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.502
    Från:
    烏普薩拉
    Det låter som att en bildtråd vore på sin plats ;)
     
  20. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.233
    Från:
    Göteborg
    Måste ändå plocka av urtavlan och nypa minuthjulet på en 25-661 i morgon så jag skall se om jag inte kan ta bilder på hur hjulet sitter.
     
    rogart-63 och eriksson850 gillar detta.
  21. eriksson850
    Trådstartare

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.502
    Från:
    烏普薩拉
    Steg för steg och mycket snack, sådant gillar vi ;)
     
    Senast ändrad: 7 april 2017
  22. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.233
    Från:
    Göteborg
    Får dra fram lite delar också då. :)
     
    eriksson850 gillar detta.
  23. noeLLY

    noeLLY Stormtrooper

    Inlägg:
    478
    IMG_4876.JPG Yummy
     
    Martin Lovasz gillar detta.
  24. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.233
    Från:
    Göteborg
    Mycket rost och några skruvar saknas men själva växlingshjulet ser okej ut, däremot har du ett annat problem i att sekundpinnen ser ut att vara av så du måste skaffa ett nytt hjul med pinne. Toppen på den pinnen är så smal att får man in fukt så är det det första som rostar sönder.
     
  25. noeLLY

    noeLLY Stormtrooper

    Inlägg:
    478
    Ja sekundaxeln har rostat av. Verket har ok amplitud i tavellägena men tappar mycket i vertikala/kronlägena efter rengöring. Skall polerna tapparna och kolla lagren igen och se om det ger resultat annars blir det till at börja byta delar.
     
    Martin Lovasz gillar detta.
  26. McGyver

    McGyver X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.567
    Från:
    Lund
    Lite syra fixar troligen det mesta av sina rostangrepp! :)
     
  27. noeLLY

    noeLLY Stormtrooper

    Inlägg:
    478
    IMG_4927.JPG IMG_4929.JPG Ja det mesta är borta men fortf dålig amplitud i sidolägena. Om någon har en certina town and country tavla kan de ju säga till för den jag har är helt rutten :)
     
  28. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.233
    Från:
    Göteborg
    Testa att böja på själva balanskloven för ibland är den lite sned.
     
    noeLLY gillar detta.
  29. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.233
    Från:
    Göteborg
    Här är hur det ser ut på en DS med ett 25-661 urverk men är samma på 25-651.

    1000284.jpg Så här skall det se ut när växlingshjulet sitter rätt och man kan dra en linje från centrumpinnen genom de tre punkterna i växlingshjulet och fjäderns pilformade huvud skall ligger mot kuggen på datumhjulet som skall växla. Man kan lägga hjulet ännu mer exakt men är inte nödvändigt för det hela att fungera.

    På något sätt har man lyckat dra av en kugge på det fasta kugghjulet som drar runt det lilla hjulet med fjädern i och jag måste se om det innebär att datum växlar med fördröjning varje 24 timmar eller om det inte påverkar alls för är det designat som det skall skall alltid två kuggar ha kontakt samtidigt men det kan bli så att datumet långsamt växlar senare och senare med tiden.
     
    Senast ändrad: 8 april 2017
    eriksson850 gillar detta.
  30. alexndr

    alexndr AT-ST driver

    Inlägg:
    1.015
    Från:
    Stockholm
    Nu blir det off topic men vore intressant med en liten bildserie från tapp- poleringen. Vilka verktyg använder du?
    Jag är i samma läge med ett FHF186 och funderar på att provköra ett förlängesedan införskaffat men (för mig) aldrig använt Jacot- verktyg.
     
    Banankontakt gillar detta.