Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Certina Automatic blue ribbon

Diskussion i 'Vintage' startad av Johankman, 2 mars 2014.

1. Johankman
    Trådstartare

Johankman Torpare

Från:
    Kävlinge
    Hej!

Fått ärva en Certina Automatic blue ribbon. Finns gravyr på baksidan som visar att den är från sent 60-tal.
    Finns det något värde i en sådan? Sökt runt lite och hittat dom för någon hundralapp och andra för flera tusen.

Vad jag kan avgöra är den i väldigt bra skick och den fungerar som den ska (även datum).
    Armbandet ser ut att vara nyligen utbytt. IMAG0534.jpg IMAG0539.jpg

2. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Ingen expert på Certina, men den där ser sjysst ut! Certina har jag för mig är rätt vanlig som guldklocka efter lång och trogen tjänst, Detta är väl något sånt. Skulle säga att affektionsvärdet bör vara större än det ekonomiska värdet om man vill sälja den. Priset skiljer sig också om det är guldpläterat eller inte. Antagligen är den inte pläterad utan en riktig guldklocka och då är den ju värd lite mer. Men det rör sig om fyrsiffriga belopp i alla fall.

3. Johankman
    Trådstartare

Johankman Torpare

Från:
    Kävlinge
    Hej!

Mycket riktigt så fick min Morfar den på företaget där han jobbade.
    Har inga planer på att sälja den, men skulle ändå vara bra att veta ett ungefärligt värde.
    Hur ser man om den är äkta guld?

// Johan

4. nifag

nifag Stadsbo

Du får nog öppna den. I min finns en stämpel på baklockets insida. Din är troligtvis guld och värdet varierar beroende på om det är 14 eller 18 karat. Serva den och använd är mitt tips. Det är en härlig känsla att bära något med affektionsvärde.

5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Om det är en automat så skulle jag tippa på att det sitter ett cal 25-651 i den, ett trevligt in-house verk av bra kvalitet.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Certina_25_651

Angående värdet så ligger den väl runt en 500:- om den är double och ifall den är massiv så är den troligtvis värd detsamma som vikten av guldvärdet + någon hundring för urverket...

Oavsett, snygg klocka som troligtvis inte är värd en förmögenhet. Använd och sköt om den istället för att sälja! :)

Edit: Bandet som sitter på ser ut som ett Hirsch, någon hundring där med...

6. Johankman
    Trådstartare

Johankman Torpare

Från:
    Kävlinge
    Ska börja använda den :)
    Vill nog byta bandet innan, för blankt för min smak.. Vad är tidstypiskt att använda till den?

7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Tidstypiskt tycker jag är ett valfritt läderband :) Gå till närmsta klockaffär/urmakare och kika ut en färg/material som du gillar. Ta även en titt på Ebay, finns hur mycket som helst... Om du vill kan du ju leta upp ett Certinaspänne för att matcha klockan.

8. Johankman
    Trådstartare

Johankman Torpare

Från:
    Kävlinge
    Kan ju följa upp denna tråd nu efter 2 år :)
    Börjat använda den nu, kör med läderbandet som satt på. Dock slipat lätt med en fint sandpapper för att få bort den glansiga ytan.. :)
    Och fått reda på att klockan blev värderad i samband med att mina föräldrar lämnade in klockan för genomgång. Då blev den värderad till cirka 6000kr (pga guldvärdet, var 18k guld). Aldrig haft en så dyr klocka på mig.. Känns nervöst :p

9. Johankman
    Trådstartare

Johankman Torpare

Från:
    Kävlinge
    Lite mattare läderband nu.

Bifogade filer:

Stroboman och Martin Lovasz gillar detta.
  10. Johankman
    Trådstartare

Johankman Torpare

Från:
    Kävlinge
    Och nu med brunt band istället. Blev mycket snyggare tycker jag..
    Börjat hänga mycket på detta forum o läsa nu. Kul med klockor ju :)

Bifogade filer:

Martin Lovasz och Hugow gillar detta.
  11. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Riktigt fin och dressig den där! :)

Martin Lovasz gillar detta.