• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina Automatic blue ribbon

Johankman

Breitling
Hej!

Fått ärva en Certina Automatic blue ribbon. Finns gravyr på baksidan som visar att den är från sent 60-tal.
Finns det något värde i en sådan? Sökt runt lite och hittat dom för någon hundralapp och andra för flera tusen.

Vad jag kan avgöra är den i väldigt bra skick och den fungerar som den ska (även datum).
Armbandet ser ut att vara nyligen utbytt. IMAG0534.jpg IMAG0539.jpg
 

KMS

Rolex
Ingen expert på Certina, men den där ser sjysst ut! Certina har jag för mig är rätt vanlig som guldklocka efter lång och trogen tjänst, Detta är väl något sånt. Skulle säga att affektionsvärdet bör vara större än det ekonomiska värdet om man vill sälja den. Priset skiljer sig också om det är guldpläterat eller inte. Antagligen är den inte pläterad utan en riktig guldklocka och då är den ju värd lite mer. Men det rör sig om fyrsiffriga belopp i alla fall.
 

Johankman

Breitling
Hej!

Mycket riktigt så fick min Morfar den på företaget där han jobbade.
Har inga planer på att sälja den, men skulle ändå vara bra att veta ett ungefärligt värde.
Hur ser man om den är äkta guld?

// Johan
 

nifag

Cartier
Hej!

Mycket riktigt så fick min Morfar den på företaget där han jobbade.
Har inga planer på att sälja den, men skulle ändå vara bra att veta ett ungefärligt värde.
Hur ser man om den är äkta guld?

// Johan

Du får nog öppna den. I min finns en stämpel på baklockets insida. Din är troligtvis guld och värdet varierar beroende på om det är 14 eller 18 karat. Serva den och använd är mitt tips. Det är en härlig känsla att bära något med affektionsvärde.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om det är en automat så skulle jag tippa på att det sitter ett cal 25-651 i den, ett trevligt in-house verk av bra kvalitet.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Certina_25_651

Angående värdet så ligger den väl runt en 500:- om den är double och ifall den är massiv så är den troligtvis värd detsamma som vikten av guldvärdet + någon hundring för urverket...

Oavsett, snygg klocka som troligtvis inte är värd en förmögenhet. Använd och sköt om den istället för att sälja! :)

Edit: Bandet som sitter på ser ut som ett Hirsch, någon hundring där med...
 

Johankman

Breitling
Ska börja använda den :)
Vill nog byta bandet innan, för blankt för min smak.. Vad är tidstypiskt att använda till den?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ska börja använda den :)
Vill nog byta bandet innan, för blankt för min smak.. Vad är tidstypiskt att använda till den?


Tidstypiskt tycker jag är ett valfritt läderband :) Gå till närmsta klockaffär/urmakare och kika ut en färg/material som du gillar. Ta även en titt på Ebay, finns hur mycket som helst... Om du vill kan du ju leta upp ett Certinaspänne för att matcha klockan.
 

Johankman

Breitling
Kan ju följa upp denna tråd nu efter 2 år :)
Börjat använda den nu, kör med läderbandet som satt på. Dock slipat lätt med en fint sandpapper för att få bort den glansiga ytan.. :)
Och fått reda på att klockan blev värderad i samband med att mina föräldrar lämnade in klockan för genomgång. Då blev den värderad till cirka 6000kr (pga guldvärdet, var 18k guld). Aldrig haft en så dyr klocka på mig.. Känns nervöst :p
 
Topp