Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Certina C-tronic Chronolymic

Diskussion i 'Vintage' startad av ChevyDude, 10 januari 2017.

  1. ChevyDude
    Trådstartare

    ChevyDude Ewok

    Inlägg:
    9
    Hej
    Hoppas detta är rätt avdelning på forumet.
    Jag behöver tips/hjälp/guidning hur jag ska få fart på min Certina C-tronic Chronolymic. Har mailat några urmakare och även Certina huvudkontor, men hittills utan framgång. Det är ju som ni vet ett stämgaffelur, det verkar inte va så lätt tydligen.
    Tacksam för alla tips på hur jag kan få fart på klockan.
    Det är en klocka som jag övertagit från min pappa, så det finns andra värden oxå.

    Tack på förhand
    Per-Åke.
     
    Stroboman, Pictor och theargonaut gillar detta.
  2. christer12

    christer12 Stormtrooper

    Inlägg:
    242
    Hej och välkommen :)

    Prova med electric-watches i England. Han är en av dom bästa på stämgaffelur. Jag har skickat ett ur dit, tyvärr var det för mycket fel så det skulle bli för dyrt. Vet att flera andra på forumet (ping @rogart-63) använt honom.

    http://electric-watches.co.uk/
     
    rogart-63 gillar detta.
  3. rogart-63

    rogart-63 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.827
    Från:
    Vettet.
    Electric-watches.co.uk fixar den åt dig. No problem.
     
    christer12 gillar detta.
  4. ChevyDude
    Trådstartare

    ChevyDude Ewok

    Inlägg:
    9
    Låter hoppfullt. Men tydligen en populär kille, han verkar ha massor av jobb så att hans kontaktsida inte funkar.
    Men tack iallafall.
    Har gett mig fan på att jag vill höra brummet i klockan igen.
     
    Pictor, Stroboman och Aurum gillar detta.
  5. ChevyDude
    Trådstartare

    ChevyDude Ewok

    Inlägg:
    9
    Som info till er som är intresserade, så har jag nu fått kontakt med Paul på Electric Watches i England.
    I runda slängar så kostar det ca 100£ för att göra fullständig isär- och ihop-plockning, ultrasonic rengöring, nytt batteri, injustering, polering av boett och armband och polering alt nytt glas. Sen tillkommer delar som måste bytas ut, om det behövs alls som han skrev.
    Eftersom jag är "rookie" på klockrenoveringar, så vet jag inte om det är att betrakta som dyrt. Min spontana reaktion va att det va billigt, jag hade nog räknat med en nolla till.

    Har någon här på forumet nyttjat Pauls, Electric Watches, tjänster?

    Nu ska den bli som ny igen!!!

    IMG_0838.JPG
     
    Senast ändrad: 15 januari 2017 kl 03:15
    jabla, rogart-63, eriksson850 och 3 andra gillar detta.
  6. Martin Lovasz

    Martin Lovasz Y-Wing pilot

    Inlägg:
    949
    Från:
    Göteborg
    Det tillverkades bara ca 21000 av dessa ESA 9210 så de är mycket ovanliga. Omega la beslag på ca 12000 (Omega 1255) av dem och Certina (Certina 749) fick ca 3000. Resten gick till Longines (L749.2), Baume and Mercier (BM 19210) och Derby (ingen info om dem).
     
    Rolfen och Stroboman gillar detta.
  7. ChevyDude
    Trådstartare

    ChevyDude Ewok

    Inlägg:
    9
    Så totalt alltså 3000 Certina?
    Och då är det fördelat på några olika utföranden. Skulle vara intressant veta hur många som min med blå urtavla?
    Känns som det är värt fixa till den då?
     
    Stroboman gillar detta.
  8. Clark Kent

    Clark Kent AT-ST driver

    Inlägg:
    1.331
    Är fortfarande riktigt sur över att Kaplans gjorde retur till säljaren utan mitt medgivande när jag gjorde ett case om att datumväxlingen inte var korrekt.

    image.jpeg
     
    ChevyDude gillar detta.
  9. ChevyDude
    Trådstartare

    ChevyDude Ewok

    Inlägg:
    9
    Va handlade det om?
    Riktigt fin med svart urtavla :)
    I like.
     
  10. Martin Lovasz

    Martin Lovasz Y-Wing pilot

    Inlägg:
    949
    Från:
    Göteborg
    Jag har inte full koll på värdet men från ca 4000 och upp i fungerande och beroende på yttre finish. Omegas motsvarande f300 modeller startar från ca 6000kr. Tack och lov är själva urverket samma som de utan kronograffunktion så de går att laga. Blir det dock fel på kronografdelen kan det vara knivigare.
     
  11. Clark Kent

    Clark Kent AT-ST driver

    Inlägg:
    1.331
    Sorry, var ju inte alls Kaplans utan Bukowskis kom jag på nu. Vann hur som helst auktionen men hade blivit uppmärksammad här på KS att datumväxlingen inte verkade vara på topp. De hade beskrivit klockan som genomgången och utan fel så när jag hämtade ut den så kontrollerade jag hur den växlade, och mycket riktigt så växlade den inte över helt. Jag skulle naturligtvis struntat i det och skickat iväg den till England för justering men personalen i Stockholm tyckte att jag skulle öppna ett case, och den info jag fick var att jag antingen skulle få ett prisavdrag eller att de skulle se till att den reparerades. Det som hände sen var att jag fick mail från Tony Frank om att klockan var returnerad till ägaren....riktigt surt och garanterat inte enligt gängse regelverk men då var det redan för sent.
     
  12. ChevyDude
    Trådstartare

    ChevyDude Ewok

    Inlägg:
    9
    Jag har bestämt min ska bli nyskick, han får fixa det som måste fixas.
    Känns extra skoj nu när jag vet den är hyfsat ovanlig.
     
    Martin Lovasz gillar detta.
  13. eriksson850

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    9.972
    Från:
    烏普薩拉
    Hört mycket gott om electric watches även om jag själv aldrig har skickat någon, billig och professionell service. Vet att @rogart-63 har skickat ett par?
     
    rogart-63 gillar detta.
  14. ChevyDude
    Trådstartare

    ChevyDude Ewok

    Inlägg:
    9
    Fick precis svar från Paul på EW, vart jag ska skicka klockan. Grymt nöjd o glad jag kan få fart i den.
    Återkommer med mer fakta i renoveringen.
    Tack igen Rogart o Christer12 för tipset.
     
    rogart-63 och Clark Kent gillar detta.
  15. rogart-63

    rogart-63 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.827
    Från:
    Vettet.
    Ta dig en funderare på om du ska putsa boetten? Vet inte hur illa den ser ut? Blir aldrig detsamma som original slipningen igen?
     
  16. rogart-63

    rogart-63 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.827
    Från:
    Vettet.
    Grymt service på paul? Känner jag honom rätt har du klockan tillbaka om ett par veckor?
     
  17. ChevyDude
    Trådstartare

    ChevyDude Ewok

    Inlägg:
    9
    Ska göra en koll på hur det ser ut. Viss patina är okey tycker jag. Hur ska jag göra med glaset tycker ni, polera eller byta till nytt?

    Han svarade nyss igen.
    2-3 veckors leverans.
    Grymt bra.
     

    Bifogade filer:

  18. Martin Lovasz

    Martin Lovasz Y-Wing pilot

    Inlägg:
    949
    Från:
    Göteborg
    41 i slutet av serienumret visar att det är en stålboett så den klarar en polering om du vill men man gör det bara om den inte ser bra ut på armen. Glaset går att slipa och sedan polera så den ser som ny ut igen och då ser klockan så fin ut att man inte tänker på skaven som finns på boetten så börja med det.
     
  19. rogart-63

    rogart-63 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.827
    Från:
    Vettet.
    Behåll boetten som den är och sätt ditt ett nytt glas och packning. Ska jag säga som gjorde om min speedsonic:p. Ser den inte för jävlig ut så behåll den som den är? Inte nåt illa om Paul men han har inga verktyg till att slipa boetter? Om han inte skaffat det eller har nån kontakt med någon som gör det åt honom?
    Min speedsonic skicka jag till Omega för refurbish .