• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina Diamaster Rado?

C

China

Guest
Certina och Rado samarbetade en period och resultatet är just Diamaster, klockorna finns både som automat och quartz. Rado tillverkade boetten som är i tungsten, urverket är ett Certina 29-252 (ESA 9181), och referensen 913 1230 31. Klockan tillverkades 1975-1976, och som en kuriositet har Muhammad Ali haft en Diamaster. Priset skulle jag uppskatta till ca 2000 kr.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag har en sådan, eller inte jag men tjejen, köpte den till henne av en gammal urmakare.
Tror värdet på den du har ligger på 2-3 tusen max kanske, om det inte är någon specialare.
Dock är jag inte säker på det, jag skulle kolla här http://mission-rado.xobor.de/
Vet att han har bra koll som har sidan, mike184 heter han på WUS

50DEB61D-8B7D-4097-9BCB-27EC9C3D2913-623-000000245061157A.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Certina och Rado samarbetade en period och resultatet är just Diamaster, klockorna finns både som automat och quartz. Rado tillverkade boetten som är i tungsten, urverket är ett Certina 29-252 (ESA 9181), och referensen 913 1230 31. Klockan tillverkades 1975-1976, och som en kuriositet har Muhammad Ali haft en Diamaster. Priset skulle jag uppskatta till ca 2000 kr.
China ! Tungsten... Fy!

Jag har tittat in i en sådan här Certina-Rado och då satt det ett stämgaffelurverk i den. En av de där fina även Omega använde sig av.
 
C

China

Guest
China ! Tungsten... Fy!

Jag har tittat in i en sådan här Certina-Rado och då satt det ett stämgaffelurverk i den. En av de där fina även Omega använde sig av.

Det stämmer, fast då är det en Diamaster C-Tronic ref 742 1240 31 med ett Certina 29-152 (Esa ESA 9164). Stämgafflarna är lite ovanligare, men jag har för mig att de finns i flera olika designer. Certina hann med ca 25 olika modeller av Diamaster, inte illa med tanke på att klockorna tillverkades under en kort tidsperiod.
 

Reize

Omega
Fråga (till China): Är boetten verkligen i solid tungsten? Min uppfattning är att tungsten eller volfram är ganska svårt att raffinera i stora volymer. Varför gör man klockboetter i detta material? Vad är metallens egenskaper förutom hög smältpunkt?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Fråga (till China): Är boetten verkligen i solid tungsten? Min uppfattning är att tungsten eller volfram är ganska svårt att raffinera i stora volymer. Varför gör man klockboetter i detta material? Vad är metallens egenskaper förutom hög smältpunkt?


Saxat från http://www.vintagecertinas.ch/en/diamastereng.html

In 1975 Certina presented the Diamaster. The special feature was the scratchproof sapphire glass and the tungsten carbide case, which came from Rado. Rado itself used this cas for the Diastar models. To produce the case, first tungsten- and titan carbide with cobalt- or nickel powder were pulverized, the mixture pressed and presintered at a temperature of 1'000°C. Then the blank were moulded into the final shape and finally sintered at 1'400°C. Thereby the case volume shrank by 30%, which gave the alloy its high hardness of 8,5 Mohs. Finally the case were grinded and polished with diamond.
The Diamaster models were available with three different types of movement. As automatic, at first seemingly with the 25-651, then with the self-winding calibre 919-1, furthermore with the tuning fork calibre 29-152 and as a quartz version. Furthermore, you could choose of three different case colors (white, yellow oder aubergine). So there were a total of 26 different models to choose. Besides the men's versions smaller women's models were available
Ali One of the most beautiful models would certainly be the Diamaster with the Tiger-Eye stone dial, which yo can see in the overview below.
In May 1976, during his visit im Munich, the at that time reigning World Heavyweight Champion Muhammad Ali was choosen to be a Certina Testimonial. So he got a Diamaster presented how you can see in the report from the Certina company magazine "Echo" (issue Okt. 76) on the right side.
In 1977 a new model of the Diamaster with a new shaped case came into the market. This model was available as automatic and quartz version.
 

jabla

Sarlacc
På min Rado diastar ligger tungstensdelen som en kappa över en tunn rostfri boett. Bandhorn och gängan till baklocket finns i innerboetten. Svårt att förklara men kan återkomma med bilder när jag har klockan i närheten.
 
Topp