Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Certina Diamaster Rado?

Diskussion i 'Vintage' startad av Pappi, 29 juli 2013.

1. Pappi
    Trådstartare

Pappi Lilla Fridolf

Kan någon hjälpa mig med ungefärligt värde? En kusin till mig har fått ärva den och jag fick frågan om värdet men jag har aldrig sett en Certina Rado förr...

Jonazid och China gillar detta.
  2. China

China Guest

Certina och Rado samarbetade en period och resultatet är just Diamaster, klockorna finns både som automat och quartz. Rado tillverkade boetten som är i tungsten, urverket är ett Certina 29-252 (ESA 9181), och referensen 913 1230 31. Klockan tillverkades 1975-1976, och som en kuriositet har Muhammad Ali haft en Diamaster. Priset skulle jag uppskatta till ca 2000 kr.

Ariste gillar detta.
  3. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Jag har en sådan, eller inte jag men tjejen, köpte den till henne av en gammal urmakare.
    Tror värdet på den du har ligger på 2-3 tusen max kanske, om det inte är någon specialare.
    Dock är jag inte säker på det, jag skulle kolla här http://mission-rado.xobor.de/
    Vet att han har bra koll som har sidan, mike184 heter han på WUS

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

China ! Tungsten... Fy!

Jag har tittat in i en sådan här Certina-Rado och då satt det ett stämgaffelurverk i den. En av de där fina även Omega använde sig av.

5. China

China Guest

Det stämmer, fast då är det en Diamaster C-Tronic ref 742 1240 31 med ett Certina 29-152 (Esa ESA 9164). Stämgafflarna är lite ovanligare, men jag har för mig att de finns i flera olika designer. Certina hann med ca 25 olika modeller av Diamaster, inte illa med tanke på att klockorna tillverkades under en kort tidsperiod.

Ariste gillar detta.
  6. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    Fråga (till China): Är boetten verkligen i solid tungsten? Min uppfattning är att tungsten eller volfram är ganska svårt att raffinera i stora volymer. Varför gör man klockboetter i detta material? Vad är metallens egenskaper förutom hög smältpunkt?

7. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Saxat från http://www.vintagecertinas.ch/en/diamastereng.html

In 1975 Certina presented the Diamaster. The special feature was the scratchproof sapphire glass and the tungsten carbide case, which came from Rado. Rado itself used this cas for the Diastar models. To produce the case, first tungsten- and titan carbide with cobalt- or nickel powder were pulverized, the mixture pressed and presintered at a temperature of 1'000°C. Then the blank were moulded into the final shape and finally sintered at 1'400°C. Thereby the case volume shrank by 30%, which gave the alloy its high hardness of 8,5 Mohs. Finally the case were grinded and polished with diamond.
    The Diamaster models were available with three different types of movement. As automatic, at first seemingly with the 25-651, then with the self-winding calibre 919-1, furthermore with the tuning fork calibre 29-152 and as a quartz version. Furthermore, you could choose of three different case colors (white, yellow oder aubergine). So there were a total of 26 different models to choose. Besides the men's versions smaller women's models were available
    Ali One of the most beautiful models would certainly be the Diamaster with the Tiger-Eye stone dial, which yo can see in the overview below.
    In May 1976, during his visit im Munich, the at that time reigning World Heavyweight Champion Muhammad Ali was choosen to be a Certina Testimonial. So he got a Diamaster presented how you can see in the report from the Certina company magazine "Echo" (issue Okt. 76) on the right side.
    In 1977 a new model of the Diamaster with a new shaped case came into the market. This model was available as automatic and quartz version.

Pappi, China och Reize gillar detta.
  8. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    På min Rado diastar ligger tungstensdelen som en kappa över en tunn rostfri boett. Bandhorn och gängan till baklocket finns i innerboetten. Svårt att förklara men kan återkomma med bilder när jag har klockan i närheten.

9. Pappi
    Trådstartare

Pappi Lilla Fridolf

Stort tack till alla som bidragit!

10. Crowolf

Crowolf Guest

Läcker klocka minst sagt.

11. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Grym klocka!