• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
et par DS klocker.
Noen har blitt brukt hardt, og andre har hatt et enklere liv.

Certina_DS_d_front.JPG


Certina_DS_date.JPG


Certina_DS_sliten.JPG


Certina_DS_egil.JPG


Certina_2_DS.JPG


Certina_1_DS.JPG


Certina_3_DS.JPG


Noen DS-2
Certina_1_DS_2_11.jpg


Certina_DS2_2%20man.jpg


DS2_4.jpg


Certina-DS2_front.jpg


DS2_1.jpg


Certina_DS2_ph1000_2_double.JPG

En av de siste fant vegen til en heldig svenske:)
Kul att se hur boetterna skiljer sig något åt på dina DS. Har de olika ref.?
 

Husse

Patek
Jag jobbar som mek inom tungindustri där det bankas, svetsas och slabbas med mysko kemikalier. Det gör att jag dödar mycket klockor på jobbet men jag brukar köra billiga klockor från kina eller klockor köpta på loppis. Har alltid ett gäng backup klockor liggande i reserv. Just nu kör jag med en Timing köpt på loppis och den har faktiskt varit med ett tag, dock börjar den bli gott prickig av svets och sliploppor. Det finns ju några trådar på detta forum där folk medvetet förstör klockor men jag föredrar "the real deal" :happyhappy: Skulle dock inte svetsa med min DS på armen (även om den är rätt medfaren) som jag slänger in en bild på för att inte hamna alldeles off topic.
MogelDS.jpg
Fint blånerade visare dessutom!:)
 

Martin Lovasz

Audemars
013 botten är samma men du har nog även ett par 012 boetter bland dem men det är inte alltid lätt att läsa serienumret bak.

51 = kaliber 25-36
52 = kaliber 25-66
53 = kaliber 25-661

01 = rostfritt stål
 

Rolfen

Rolex
Den nya är riktigt fin! Vad är det för cal i dem? Kanske dax att satsa på en med svart tavla?
Den med mest patina har ett 25-36 verk och den finare har jag ingen aning om men det är en äldre variant utan sköldpadda på locket.
Drömmer om en sådan här rackare i guld men du har nog rätt i att det fattas en med svart tavla i samlingen. Dessutom är det nog lättare att hitta en fin sådan, framförallt för ekonomin. Men jag kanske hade fel, kanske är fyra DS den rätta mängden i samlingen ;)
CertinaGold.jpg
 

Husse

Patek
Den med mest patina har ett 25-36 verk och den finare har jag ingen aning om men det är en äldre variant utan sköldpadda på locket.
Drömmer om en sådan här rackare i guld men du har nog rätt i att det fattas en med svart tavla i samlingen. Dessutom är det nog lättare att hitta en fin sådan, framförallt för ekonomin. Men jag kanske hade fel, kanske är fyra DS den rätta mängden i samlingen ;)
CertinaGold.jpg
Hade glömt guldvarianten, själv är jag inne på att sprida ut mig på calibrar och vit, svart tavla, men nu blir det att fundera på guldvarianten!
Min fyrkantiga Certina som ser ut som en Water King har 25-36 verket, så jag letar en DS utan det, men då ska ju resten "stämma" också!
Jakten har redan börjat!:)
 

Psykel

Patek
Den med mest patina har ett 25-36 verk och den finare har jag ingen aning om men det är en äldre variant utan sköldpadda på locket.
Drömmer om en sådan här rackare i guld men du har nog rätt i att det fattas en med svart tavla i samlingen. Dessutom är det nog lättare att hitta en fin sådan, framförallt för ekonomin. Men jag kanske hade fel, kanske är fyra DS den rätta mängden i samlingen ;)
CertinaGold.jpg
Det korrekta antalet är väl ändå X+1, där X = nuvarande antalet? :D
 

Mvnordlander

Cartier
OK, jag är såld. Måste få tag på en vintage DS med svart urtavla för att komplettera min Datejust med. Såg att det knappt fanns en enda vintage DS ute på Chrono24, är det Ebay och Tradera som gäller eller har ni några tips på vart ni hittat era trevliga klockor?
 

Calle med C

Panerai
OK, jag är såld. Måste få tag på en vintage DS med svart urtavla för att komplettera min Datejust med. Såg att det knappt fanns en enda vintage DS ute på Chrono24, är det Ebay och Tradera som gäller eller har ni några tips på vart ni hittat era trevliga klockor?

Ganska sällsynt med svart urtavla. Jag vill också ha en. Men håll koll på Tratten, Bukten och såklart K&S.
 

Calle med C

Panerai

Är den verkligen svart? Jag tycker den lutar mer åt "slate grey". Men kanske är bilderna.


Kan strö lite mer salt i såren om jag får för mig att köra min Cartier imorgon! :)

Tyvärr hade du rätt.. Oj vad mycket dyrare det va med en svart tavla och va få de va. Kanske får satsa på en helt vanliga DS. Men nu börjar jakten!

Ja, brukar vara så med svarta urtavlor på diverse kända märken. Det tycker jag. Det finns massa andra roliga tavlor. :) Lycka till!
 
Topp