• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS-1 Day-Date

Mattias13

Breitling
Är väl egentligen för stor och hög för att räknas som traditionell dressare (men mycket hänger också på hur stor handled du har). Så visst kan den funka som dressare på läder. Jag har den själv ofta på länk till kavaj. Har jag kostym väljer jag annan klocka, men den skulle inte göra bort sig i det sammanhanget heller.
zegarek-certina-ds-1-automatic-day-date-c006-430-16-081-00-2.jpg
zegarek-certina-ds-1-automatic-day-date-c006-430-11-051-00.jpg
Måste nog klämmma och känna på båda. Får väl köpa ett extra läder till så man har både och. Finns tyvärr inte i butik här så det blir väl kolla om man åker söderut
 

Andyrew

Cartier
Riktigt schysst... är på jakt efter en Certina DS action men hittade en prisvärd Certina DS-1 (dock utan day), riktigt snygg. Day-date är också riktigt snygg... Arghhh... vad att göra. Två klockor lirar inte bra med min plånbok just nu.
 
Gammal tråd men jag är lite nyfiken på storleken på den där. Vad är det för mått L2L? Tycker den ser ut att bäras stort trots bara 39 mm.. Vad är er känsla?
Riktigt fin klocka i alla fall!
 

Vicnic

Omega
Gammal tråd men jag är lite nyfiken på storleken på den där. Vad är det för mått L2L? Tycker den ser ut att bäras stort trots bara 39 mm.. Vad är er känsla?
Riktigt fin klocka i alla fall!

Nu är mina handleder relativt klena men tycker att den sitter optimalt. Skulle inte säga att den bärs större än sina 39, en lagom storlek för de flesta skulle jag tro! Kan fixa bild imorgon, om du inte vill ha en med kasst ljus nu på natten ;)
 

månljus

Panerai
Gammal tråd men jag är lite nyfiken på storleken på den där. Vad är det för mått L2L? Tycker den ser ut att bäras stort trots bara 39 mm.. Vad är er känsla?
Riktigt fin klocka i alla fall!
Kan se om jag kan hitta något att mäta min med i morgon. Har dock den utan dagsvisning. Storleken beror på, om din storleksgräns typ är runt 40 så tycker jag att den bärs aningen stort. Dock gillar jag verkligen min men hade jag fått den någon millimeter mindre så hade jag tagit det.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Gammal tråd men jag är lite nyfiken på storleken på den där. Vad är det för mått L2L? Tycker den ser ut att bäras stort trots bara 39 mm.. Vad är er känsla?
Riktigt fin klocka i alla fall!
Den har ju en tavla som är betydligt större än en vanlig dykare (där tavlan delar ytan med vridringsinlägget) i samma storlek vilket gör att den känns lite större.
Möjligtvis är den lite onödigt hög också.
(Här en jämförelse med en 42mm Seiko)
cert.jpg
seiko.jpg
 
Nu är mina handleder relativt klena men tycker att den sitter optimalt. Skulle inte säga att den bärs större än sina 39, en lagom storlek för de flesta skulle jag tro! Kan fixa bild imorgon, om du inte vill ha en med kasst ljus nu på natten ;)
Ok, ja jag har också ganska klena handleder; runt 17 cm. Gärna bilder om du orkar, det är alltid kul att se!

Kan se om jag kan hitta något att mäta min med i morgon. Har dock den utan dagsvisning. Storleken beror på, om din storleksgräns typ är runt 40 så tycker jag att den bärs aningen stort. Dock gillar jag verkligen min men hade jag fått den någon millimeter mindre så hade jag tagit det.
Ja det vore intressant att veta hur "lång" den är mellan luggarna..

Den har ju en tavla som är betydligt större än en vanlig dykare (där tavlan delar ytan med vridringsinlägget) i samma storlek vilket gör att den känns lite större.
Möjligtvis är den lite onödigt hög också.
(Här en jämförelse med en 42mm Seiko)
cert.jpg

seiko.jpg
Ja det är det jag är lite orolig för, -tycker att klockor som inte har någon vridring och som är för stora brukar se ut som stekpannor. Men utifrån din jämförelsebild så tyckte jag att det såg bra ut!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt snygg klocka. Jag har en svart på länk som jag haft i typ 4 år, men som tyvärr blivit förpassad till sin box sedan jag köpte mig en Rolex i januari...
Min har lite bråttom iofs, jag har för mig att jag mätte den till typ +15 spd så egentligen borde jag kanske få den ruckad. Men men - nu ligger den i sin box i väntan på sämre tider.
 

FredrikO

Omega
Trevlig recension! Mitt sikte är absolut inställt på en med grå tavla och länk... Var första kärleken, som gjorde att jag föll dit. Diggar den skarpt!
 

Tally-ho

Omega
Tack för en fin recension @M.L.

Jag har inte känt på klockan men jag gillar onekligen att titta på den.
Vad tycker du om klockan idag, såhär ett tag senare?
13mm hög låter som sagt tyvärr lite högt.
Är det någon som har tips på alternativ, kanske gärna i quartz om det får ner höjden också? Jag gillar ju helt klart utformningen med veckodag där uppe och datum där nere...

Tack så mycket!

/Tally-ho
 

Naslin

Breitling
2-Faktor
Tack för recension!
Väldigt fin klocka. Är på jakt efter en själv men det verkar som att den inte längre tillverkas i Day and date?
 

Addni

Omega
Jag har haft Transocean D&D och det är ett par skillnader överlag.
- Högre finish
- Finare läder/länk
- Verket är modifierat och COSC
- Märket
Är prisskillnaden motiverad? Nej säger jag. Däremot tycker jag att många in-house sprungit iväg omotiverat mycket i pris de med...
Så klart inte många Hollywood kändisar som finns på Certina annonser. Påverkar kanske också priset.
 
Topp