• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina Ds -1 powermatic 80

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag försöker mig på en recension, nu har jag trots allt haft min Certina Ds -1 i över en månad och har hunnit lära känna den lite bättre.

image.jpg


Denna klockan är min första "riktiga" klocka. Som jag efter många dagars funderande tillslut beställde hos Klockia. Som vanligt har Klockia snabb leverans och de hade även kortat ner länken efter mina önskemål.

Bakgrund till köp

Det jag var ute efter var en ganska enkel allround klocka som inte fick vara för allt för stor. På grund av mina små handleder. Vattentät minst 10 atm var ett krav där många allround/dressare gick ur min radar.

Specifikationer

•Tjocklek: 13 mm
•Diameter: 40 mm
•Urverk: ETA 80.111 Powermatic
•Vattentät 10 ATM
•Glas: Safir
•Boett och länk i rostfritt.
•Listpris cirka 6500 kr

Egna iaktagelser tankar

Mitt första intryck som fångade mitt öga var den väldigt cleana designen. Den högblanka svarta tavlan med silver visare och detaljer. Jag gillar symetrin mellan datumfunktionen och strecken som ersätter siffrorna på urtavlan. De borstade bandhornen går bra emot den svarta tavlan. Klockan passar bra på olika typer av roligare natoband.

image.jpg


Klockans enkelhet passar bra med både vardagskläder samt kostym osv - en allroundklocka helt enkelt, utan onödigheter.

image.jpg


Klockan sitter med sina 40 mm i diameter kanonbra på min 16cm handled, 13 mm tjocklek glider hyffsat smidigt under manchetten ifall så önskas. Automatare har ju tendens att glida förbi smärtgräns i tjocklek rätt kvickt. Denna klocka håller
sig helt klart inom ramen.

image.jpg



Klockans baksida är safirglasad. Man ser därför urverk samt rotor som är prydd med certinas logga. Jag tycker det är en charmig detalj som såklart inte synns när klockan bärs.

image.jpg


Klockan levererades på länk och det bidrar ju till en högre vikt vilket ger en exklusiv känsla. Orginallänken är relativt tung med borstade bitar och spännet knäpper ihop sig utan rassel osv. Den får högt betyg. Klockan gör sig bra på länk men jag personligen gillar nog nästan lite bättre att kombinera klockans enkelhet med lite mer färgglada nato alternativt läderband.

image.jpg


Urverket


Urverket är ett ETA 80.111 även kallat powermatic 80. Detta urverk är en vidareutveckling / Modifiering (beroende på hur man ser det, vi har haft diskussion om det här på forumet) av ETAs 2824 -2. Där frekvensen har dragits ner vilket därför ger en högre kraftreserv, nämligen hela 80 timmar. Denna maffiga kraftreserv är perfekt om man alternerar mellan olika klockor dagligen. Jag tror även att service intervallerna blir glesare pågrund av den lägre frekvensen då det bör slita mindre på verket? (Rätta mig om jag har fel).

Verket är ju inte något speciellt maffigt utan gör ju sitt jobb på ett bra sätt.
Dock kommer jag inte ifrån att det ändå känns rätt ballt, och det är även bara Certina samt Tissot
som har använt sig av detta verk i ett par modeller.

Denna lägre frekvens innebär att sekundvisaren inte glider på samma sätt som andra automater med högre frekvens gör, detta stör mig dock inget nämnvärt. Värt att nämna däremot.

image.jpg


Summering

Som allround klocka är den fin. Jag tycker inte heller att man tröttnar på den så lätt trots designen som ev kan bli tråkig ibland, om man skiftar band vilket rekomenderas. Den gör sig kanonbra på nato (se bifogade bilder). Visarna och tavlan tycker jag är väldigt lätta att tyda. Lumen är okej, dock
inget särskilt.

image.jpg


Certina som märke känns kanske inte jättespännande. Men i denna prisklassen står den sig bra.

Ett inte fööör vanligt val och allt en bra instegs/allroundklocka i medelprisklassen.

Tack för mig!
 

Mattias13

Breitling
Tackar för fin recension o bilder! Riktig stilren, snygg klocka utan krusiduller. Snyggt med glaset som går ända ut. Måste vara ett bra köp
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar för en bra recension och dina tankar kring Certina!

Tycker att du har valt ett perfekt klockval som första klocka. Ren i sitt designspråk - som gör att den passar till allt!

Grattis!
 

vonhall

Rolex
Tack för trevlig läsning! Mer prisvärd klocka än din Certina blir svårt att finna. Tycker att den passade väldigt bra på Nato! :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor

Starship

Cartier
Trevlig recension och jag gillar idén med så lång kraftreserv. Power reserv skulle vara en schysst komplikation tycker jag. (Det blå-röda natot tycker jag inte riktigt passar klockan)
 

Aston

Panerai
Trevligt recension. Har själv köpt en Certina Caimano för 1 1/2 år sedan. I början gick den för fort med ca 15 sek/ dygn men nu fortar den sig bara 5 sek. Hur är exaktheten på din?
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Tack så mycket! Jag uppmätte min och din ligger på runt +9s/dygn. Jag håller på att exprimentera med att ha klockan i olika positioner nattetid (vertikalt, urtavlan uppåt osv). Jag lärde mig att man kan justera gångavvikelsen genom detta, testa gärna.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en bra recension! Blev faktiskt lite sugen på en sån....fast det blir man ju alltid. :)
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag har också denna klocka, fast Limited edition-versionen. Mycket nöjd och rekommenderar den gärna, den funkar för mig som en arbetshäst när jag jobbar och är ute på kundbesök. Den har en ledig men stilig känsla över sig vilket jag i alla fall uppskattar. :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag har också denna klocka, fast Limited edition-versionen. Mycket nöjd och rekommenderar den gärna, den funkar för mig som en arbetshäst när jag jobbar och är ute på kundbesök. Den har en ledig men stilig känsla över sig vilket jag i alla fall uppskattar. :)
Lägg gärna ut en bild! :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kul med recension på denna då jag tror det kan vara väldigt användbart då jag ser detta som en kanon instegsklocka! bra bra
 

Ebbot

Cartier
Kul! Ja, mycket värd faktiskt. Det är som sagt en bra instegsklocka. Det är kul när polarna frågar och man säger att den bara finns i 5000 exemplar. Enligt Certina så kom ca. 300st till Sverige av just denna 125-års utgåva.


Jo "bara" 5000 ex är ju lite mycket för att vara roligt limited. ;)
Jag fastnade för utseendet på klockan jmf med den vanliga modellen.
 
Topp