• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS-2 Chrono

Hejsan!

Jag har nu ägt min "första" klocka i lite över en månad och tänkte dela med mig med mina tankar och åsikter om klockan, mycket ros men även en del ris.

Detta är ett kvartsur, vilket jag vet inte gör de flesta här våta i brallan direkt men jag föredrar det faktiskt. Att detta kvartsverk är lite speciellt gör det bara bättre!

Klockan i sig är en kronograf av märket Certina. Priset i butik är i runda slängar 7000 men den kan fås online för ca 5. Det som särskiljer denna klocka från övriga quartzur är att hjärtat i den är ett schweiziskt HAQ-urverk, närmare bestämt ett ETA 251.264cen som certina döpt till "Precidrive". Urverket är thermokompenserat och ska vara exakt till +- 10 sek om år. Kronometern kan också ta tid ner till 1/100-dels sekund, inte helt vanligt bland analoga kronografer.
Utseende :
DSC_0172.JPG
DSC_0171.JPG

Ja vad finns det att säga? :p
Jag själv tycker att det röda är perfekt och gifter sig underbart med tavlan. Det är tillräckligt för att den ska bli lite mer spännande men bryter sig inte så mycket att det blir svårmatchat med kläder eller dylikt. den är ca 13mm hög vilket gör att den inte är speciellt svårburen med exempelvis skjortor och kavajer. På bredden mäter den 43mm, men upplevs inte speciellt stor.

Vill också nämna att det är stört omöjligt att ta en vettig bild på den...

Jag tycker att den gör sig bra på läderarmbandet från fabriken, men jag är sugen på att skaffa en länk och några andra band att variera med.(förslag?) Det är 22 mm mellan bandhornen på den så alternativ finns ju! Lädret från fabriken håller ok kvalité och viklåset ger väl lite premiumkänsla, men det är inget värt att berömma. Safirglaset är klart och än har jag inte fångat några reflektioner, men det är ju inte direkt solsäsong heller :p

Hittills har den inte tappat en sekund sen jag ställde den strax före jul, utan håller tiden exakt.

Kritik:
-Tiden är ibland lite svåravläst, kronografvisarna döljer sekundvisaren. Detta är speciellt jobbigt när man ska ställa klockan.
- Enligt min åsikt är minutvisaren lite för lång, den borde peka på indexet och inte täcka det.
-Lumen är väl duglig sett till att det inte är en dykare, men jag kan tycka att det är konstigt när klockor för 7 000 inte kan göra vad en 3000 kr's Seiko kan så är det snålt.

Allt som allt är jag nöjd med klockan. Den är snygg, håller tiden mycket väl, kronografen är vacker att se på då den är igång och den går att bära med alltifrån mysbyxor till kavaj. Att den sedan är 100m vattentät och stöttålig gör inte saken sämre!

Petar med lite mer bilder också, orka läsa liksom ;)
DSC_0180.JPG
DSC_0173.JPG
DSC_0179.JPG


Ska försöka ta bättre bilder i lite snyggare miljöer, det får duga så länge!

Den enda stora nackdel med detta inköp är att jag har börjat kolla på klockor för att "komplettera" samlingen, och det har jag egentligen varken råd eller lust med. Just nu känner jag att jag behöver en seamaster, en breitling aerospace, en alpina alpiner och ev en eller flera sinn-modeller. Jävla skit....
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kul att du delar med dig av dina intryck :)
Jag har också klämt på den där, fast i titan. Tycker den verkar trevlig, och en bra quartzare. Däremot tyckte JAG att det röda blev lite för sportigt, så jag köpte en annan quartzare i stället.
 
Topp