• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS-2 Chronolympic

JOADAT

Breitling
Provar att lägga upp min vintage-beater. Efter att ha varit klocklös i många år så rotade jag fram denna för ett år sedan och började bära den. Klockan hade legat i en byrålåda sedan -94 då den kom hem i en plastkasse från sjukhuset tillsammans med övriga tillhörigheter efter min fars bortgång. Jag minns att pappa tyckte om sin klocka och nån gång hade vissa problem att hitta en urmakare som ville laga den efter att kronan (heter det så?)försvunnit.
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Provar att lägga upp min vintage-beater. Efter att ha varit klocklös i många år så rotade jag fram denna för ett år sedan och började bära den. Klockan hade legat i en byrålåda sedan -94 då den kom hem i en plastkasse från sjukhuset tillsammans med övriga tillhörigheter efter min fars bortgång. Jag minns att pappa tyckte om sin klocka och nån gång hade vissa problem att hitta en urmakare som ville laga den efter att kronan (heter det så?)försvunnit.
image.jpg

Riktigt fin och eftertraktad kronograf från Certina det där! Den förtjänar att minst få glaset putsat. Din far hade god smak, hoppas du kommer använda den och uppskatta uret. Tack för att du delar med dig!
 

Solvik

Panerai
Provar att lägga upp min vintage-beater. Efter att ha varit klocklös i många år så rotade jag fram denna för ett år sedan och började bära den. Klockan hade legat i en byrålåda sedan -94 då den kom hem i en plastkasse från sjukhuset tillsammans med övriga tillhörigheter efter min fars bortgång. Jag minns att pappa tyckte om sin klocka och nån gång hade vissa problem att hitta en urmakare som ville laga den efter att kronan (heter det så?)försvunnit.
image.jpg
Härlig!
 

JOADAT

Breitling
Tack båda!

Klockan är ganska rå i sitt skick då pappa bar den jämt och den sett åtskilliga garagekvällar. Bl.a. kan man skymta på bilden att "klockan fem" mellan lug och knapp så sitter resterna av en svetsloppa. Det har även gått nån flisa ur glaset. Jag bär dock klockan med stolthet måndag till fredag på kontoret sedan ett år tillbaka. Några tittar konstigt när jag börja dra upp den. :)

Denna klocka har dock väckt ett intresse hos mig och om allt går som det ska så blir det paketöppning på ett nyinköp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack!

Klockan är ganska rå i sitt skick då pappa bar den jämt och den sett åtskilliga garagekvällar. Bl.a. kan man skymta på bilden att "klockan fem" mellan lug och knapp så sitter resterna av en svetsloppa. Det har även gått nån flisa ur glaset. Jag bär dock klockan med stolthet måndag till fredag på kontoret sedan ett år tillbaka. Några tittar konstigt när jag börja dra upp den. :)

Denna klocka har dock väckt ett intresse hos mig och om allt går som det ska så blir det paketöppning på ett nyinköp.

När det är dags för en uppfräschning är det helt klart värt det. Att tex byta glas går både snabbt och kostar inte mycket pengar. När det kommer till armband finns det hur många varianter som helst. Med nytt glas och nytt band är du helt moderiktig med uret. Nu är iofs bandet på bild lite kul men när det är dags som sagt finns det mycket att välja mellan. Skulle du vara intresserad finns det säkert flera på forumet som har tips om vart du skall vända dig.

Låter härligt med nyinköp, men du får anstränga dig lite om du skall nå upp till samma höga nivå din Certina ligger på.
 

JOADAT

Breitling
När det är dags för en uppfräschning är det helt klart värt det. Att tex byta glas går både snabbt och kostar inte mycket pengar. När det kommer till armband finns det hur många varianter som helst. Med nytt glas och nytt band är du helt moderiktig med uret. Nu är iofs bandet på bild lite kul men när det är dags som sagt finns det mycket att välja mellan. Skulle du vara intresserad finns det säkert flera på forumet som har tips om vart du skall vända dig.

Låter härligt med nyinköp, men du får anstränga dig lite om du skall nå upp till samma höga nivå din Certina ligger på.

Ska absolut tänka på det! Hittills har det varit "if it works, don't try to fix it", rätt eller fel...

Är nyfiken på bandet som iofs verkar sitta lite illa och vara smalare än luggarna. Men vad kallas modellen? Närmsta jag har hittat är "Bund" men dessa täcker ju inte halva handleden?

image.jpg
 

meo_swe

Audemars
Älskar klockor med historia. Men ge den lite kärlek med ett nytt glas och ett trevligt band. Kanske en service så kommer den där klockan leva många år till och ge dig en hel del nya minnen.
Slit den med hälsan!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ska absolut tänka på det! Hittills har det varit "if it works, don't try to fix it", rätt eller fel...

Är nyfiken på bandet som iofs verkar sitta lite illa och vara smalare än luggarna. Men vad kallas modellen? Närmsta jag har hittat är "Bund" men dessa täcker ju inte halva handleden?

image.jpg

Det är nog dags för en service, men de kostar ett par tusenlappar tyvärr. Då det är arvegods tycker jag den är värd en service rätt omgående men det är ju helt upp till dig.

Jag skulle kalla ditt band ett slags Bund även om detta är av en speciell 70-talsdesign.
 

JOADAT

Breitling
Det är nog dags för en service, men de kostar ett par tusenlappar tyvärr. Då det är arvegods tycker jag den är värd en service rätt omgående men det är ju helt upp till dig.

Jag skulle kalla ditt band ett slags Bund även om detta är av en speciell 70-talsdesign.

Ok, var servar jag? Bor utanför Uppsala men tar mig till 08-land då nöden kräver det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hej! I ditt fall skulle jag gå på råden från Aurum. Väldigt fint arvegods väl värd en service. :)
 

Pope

Cartier
Underbar klocka! Budade på nåt liknande för nåt år sen men den stack rejält i pris då den var i grymt skick.

Lägg lite stålar på den. Värt varenda krona!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fin klocka och med affektionsvärde dessutom. Grattis!

Börja med att putsa upp glaset( finns polermedel hos Claes Ohlsson, Kjell & Co m fl) så får du en försmak av den glädje du kommer att beredas då klockan är servad och uppfräshad...;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Underbar klocka!

Som övriga i kören så är den absolut värt en service! Den ser fin ut i tavlan. Kanske du kan be urmakaren att fylla i lite lysmassa i
minutvisaren (absolut inte nödvändigt om du inte vill) Har svårt att se på bilden hur lysmassa är fördelad!

Grattis till en fin klocka!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilken tuffing, arvegods värmer bäst i hjärtat och jag hoppas du kostar på den lite kärlek. Ingen dussinkronograf direkt, den är heeeet....;)
 
Topp