Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Certina DS-3 Reissue, hur ta av bezel? Och hur bleka den?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Tripeiro., 12 augusti 2015.

1. Tripeiro.
    Trådstartare

Tripeiro. Friends of KS

Hej,
    Modding etc har jag aldrig gett mig på. Nu köpte jag dock på mig en Certina DS-3 Reissue som hade patinerad lume och visare med soja.
    Jag fick med orignalvisare och originalbezel.

Nu tänkte jag att jag ska experimentera lite med att ta bort bezelen som sitter på, för att bleka den.

Mina frågor;
    Vad bör jag tänka på när jag tar av klockans bezel?
    Något tips om hur jag bleker/"ghostar" bezelen? Klorin?

Det får bli lite som det blir, några tips sen kör jag igång.

Tack tack!

20150812_153137.jpg

Quaker, eriksson850, Ako och 1 annan gillar detta.
  2. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Tripeiro. gillar detta.
  3. DrDre

DrDre Friends of KS

Spännande projekt!

Jag har en likadan och på den har faktiskt bezel insert:et bleks rätt mkt bara pga solen, så jag misstänker att det är relativt känsligt. Så om du har tålamod och vill ta det försiktigt så kan ju ett alternativ vara att ta loss det och sedan lägga det på en solig plats och låta tiden jobba åt dig. Tex ett balkongräcke eller ett fönsterbräde borde nog kunna ge dig önskat resultat på ett par månader. Det enda jag är nästan säker på med kloriniden är att du förmodligen kommer att bli av med den lilla lysmarkören vid 60.

Tripeiro. gillar detta.
  4. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Pröva diskmaskin !

Tripeiro. gillar detta.
  5. Tripeiro.
    Trådstartare

Tripeiro. Friends of KS

Bara bända upp bezel försiktigt med kniv? Finns någon mekanik i vridringen som jag bör tänka extra på?

6. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Ett alt är att bleka inserten du fick till o sedan be en urmakare , tex stjärnurmakarna som säljer certina att byta den....

7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Finns olika modeller av vridringar med olika tekniska lösningar för klick. Vet inte hur det är på Certina, men en del har en liten kula andra har en ståltråd. Du kan ta av bezeln med en boettkniv (sitter på alla? victorinoxknivar om du inte har en), men var försiktig och maskera med eltejp för att undvika repor.
    Var noga med på att inte tappa bort någon del som ramlar ut, så ska det nog gå bra. :)

Finns en tråd av @yonsson med fina bilder på hur du ska göra.

Tripeiro. gillar detta.
  8. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Ett tips är att ha klockan i en plastpåse när du bänder av ringen, så eventuella delar (t.ex har vissa klockor en liten kula till "klicken") inte försvinner.

Macklin, DrDre och Tripeiro. gillar detta.
  9. Tripeiro.
    Trådstartare

Tripeiro. Friends of KS

Tack allihopa för tips och råd. Ska ge mig på det ikväll om jag lyckas ta mig hem med med låg promillehalt!

10. DrDre

DrDre Friends of KS

Å andra sidan tenderar man ju att bli lite mer handlingskraftig och mindre feg med en högre promille, så blås på bara.:)

jabla gillar detta.
  11. Tripeiro.
    Trådstartare

Tripeiro. Friends of KS

True that. Kommer nog en tråd imorgon om var man kan hitta nytt glas till klockan. :)

Bikinigubben gillar detta.
  12. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Den där ringen blir svårblekt. Tror nog det är ljus och ett helvetiskt tålamod som gäller.

J

Tripeiro. gillar detta.
  13. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Hur gick det?:)

14. Tripeiro.
    Trådstartare

Tripeiro. Friends of KS

Det gick inget vidare! Får inte in något under bezelen tillräckligt för att bända upp den. Testat med min tunnaste kniv och att hamra in en liten mejsel.
    Ska vänta lite innan jag testar igen. :)