• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS Action Diver köp

Flarras

Omega
Hej!

Är ganska ny i klockvärlden, har länge varit sugen på ett armbandsur men aldrig riktigt kommit till skott.
Har nu under en period tittat närmare på diverse klockor och har absolut snöat in mig på Certina DS Action Diver. Har stått och velat mellan blå och svart men känns 80% säker på den blåa, vad är era åsikter?

Har läst väldigt mycket om denna klocka och verkar vara ett riktigt bra köp så innan jag slår till tänkte jag bara höra eran åsikt angående denna klocka, ifall det är något jag bör tänka på. Kommer beställa klockan på klockia, ska jag be dem korta ner länken? Räcker det med att jag skriver mitt handledsmått eller ska jag ta med den till urmakare när jag mottagit klockan?

Angående service på dessa klockor, hur länge ska jag haft klockan innan den bör servas? Vad brukar det gå på för en klocka i denna prisklass?
 

mps

Cartier
Frågade om dessa klockor hos lokala urmakaren.
De delade verk med flera andra modeller i segmentet och det vara ett verk de inte servade.
Byter hela verket
Gick runt 5000:-
Vet inte vilken modell du tänkt dig nu dock.
Kändes lite slit och släng när man byter hela hjärtat.
Köpte mig en Seiko istället :)

Vad är budgeten?
Gå in och känn på lite klockor.
Har själv svårt för den blåa som Certinan är i.
Känns enkel och plastig.
 

Pluto

Cartier
Frågade om dessa klockor hos lokala urmakaren.
De delade verk med flera andra modeller i segmentet och det vara ett verk de inte servade.
Byter hela verket
Gick runt 5000:-
Vet inte vilken modell du tänkt dig nu dock.
Kändes lite slit och släng när man byter hela hjärtat.
Köpte mig en Seiko istället :)

Vad är budgeten?
Gå in och känn på lite klockor.
Har själv svårt för den blåa som Certinan är i.
Känns enkel och plastig.
Håller inte med dig där. Certinan jämfört med andra klockor i den prisklassen är extremt gedigen faktiskt. :)
 

mps

Cartier
Håller inte med dig där. Certinan jämfört med andra klockor i den prisklassen är extremt gedigen faktiskt. :)

Det säger jag inte emot :)
Sitter skönt på armen.
Bra vikt och gedigen länk.

Det som var "slit o släng" var det med urverket.
Att man inte går in och byter delar.
Tycker det är lite charmig att kunna säga att den har fått en ny balans, packningarna är bytta och den är nysmord.
Lite som att få en rundsmörjning och ett kamremsbyte :)
 

pederr

Cartier
Frågade om dessa klockor hos lokala urmakaren.
De delade verk med flera andra modeller i segmentet och det vara ett verk de inte servade.
Byter hela verket
Gick runt 5000:-
Vet inte vilken modell du tänkt dig nu dock.
Kändes lite slit och släng när man byter hela hjärtat.
Köpte mig en Seiko istället :)

Vad är budgeten?
Gå in och känn på lite klockor.
Har själv svårt för den blåa som Certinan är i.
Känns enkel och plastig.
Verkar udda att inte serva ett ETA 2824.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Frågade om dessa klockor hos lokala urmakaren.
De delade verk med flera andra modeller i segmentet och det vara ett verk de inte servade.
Byter hela verket
Gick runt 5000:-
Vet inte vilken modell du tänkt dig nu dock.
Kändes lite slit och släng när man byter hela hjärtat.
Köpte mig en Seiko istället :)

Vad är budgeten?
Gå in och känn på lite klockor.
Har själv svårt för den blåa som Certinan är i.
Känns enkel och plastig.

Föreslår att du byter utmakare. Ingen vidare fackman som inte kan serva ett standard-ETA.
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Var in till den lokala certina återförsäljaren här på det lilla stället jag bor i. Och han skulle kunna ge mej ungefär samma pris som på internet. Ett tips bara om du är som jag och gillar handla lokalt och bara knalla in med klockan om det är nått man undrar över.

Mvh
 

Flarras

Omega
Föreslår att du byter utmakare. Ingen vidare fackman som inte kan serva ett standard-ETA.

Var in till den lokala certina återförsäljaren här på det lilla stället jag bor i. Och han skulle kunna ge mej ungefär samma pris som på internet. Ett tips bara om du är som jag och gillar handla lokalt och bara knalla in med klockan om det är nått man undrar över.

Mvh

Precis, verkade lite konstigt mot vad jag läst tidigare. Hur länge bör man ha en sådan klocka innan man måste tänka på service och vad landar det på för pris då?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det säger jag inte emot :)
Sitter skönt på armen.
Bra vikt och gedigen länk.

Det som var "slit o släng" var det med urverket.
Att man inte går in och byter delar.
Tycker det är lite charmig att kunna säga att den har fått en ny balans, packningarna är bytta och den är nysmord.
Lite som att få en rundsmörjning och ett kamremsbyte :)

Vad är det för urmakare du har pratat med som inte tycker att man servar ett ETA2824?
Lite fakta om vart du har hört det skulle vara intressant.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Precis, verkade lite konstigt mot vad jag läst tidigare. Hur länge bör man ha en sådan klocka innan man måste tänka på service och vad landar det på för pris då?

Plus 5 år ungefär innan det är dags för service om inte något speciellt händer med klockan. Priserna på service varierar nog rätt mycket beroende på vem som utför den. Från någon tusenlapp och uppåt.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Precis, verkade lite konstigt mot vad jag läst tidigare. Hur länge bör man ha en sådan klocka innan man måste tänka på service och vad landar det på för pris då?

Femårsintervaller är rätt rimligt. "Min" urmakare tar typ 2-3k beroende på hur mkt som behöver bytas, men kan variera. Generellt ska "alla" urmakare kunna serva ett standard-ETA varför din position är rätt gynnsam om du har några olika urmakare att välja mellan.
 

Flarras

Omega
Plus 5 år ungefär innan det är dags för service om inte något speciellt händer med klockan. Priserna på service varierar nog rätt mycket beroende på vem som utför den. Från någon tusenlapp och uppåt.

Femårsintervaller är rätt rimligt. "Min" urmakare tar typ 2-3k beroende på hur mkt som behöver bytas, men kan variera. Generellt ska "alla" urmakare kunna serva ett standard-ETA varför din position är rätt gynnsam om du har några olika urmakare att välja mellan.

Vad tror ni angående längden på länken. Ska jag be dem korta ner den innan de skickar klockan eller ska jag ta med den till urmakare och få det fixat?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Aha okej de är såpass alltså, innan 5år har jag garanterat köpt en ny klocka.

Angående kortning av länken så kan du säkert be om att de tar bort några länkbitar om du anger ditt handledsmått, då är du en bit på väg. Då kanske det räcker att du justerar själv vid låset när du får klockan.
 

Flarras

Omega
Angående kortning av länken så kan du säkert be om att de tar bort några länkbitar om du anger ditt handledsmått, då är du en bit på väg. Då kanske det räcker att du justerar själv vid låset när du får klockan.

Du som verkar kunnig, utseendemässigt är denna klocka vad jag är ute efter. Men övrigt tror du att det är en bra klocka, något jag behöver veta?
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Certina gör ganska trevliga klockor i 5000kr klassen, även seiko. Dock så finns det väldigt många som gör fina dykare osv för dom pengarna. Times factors prs-82 är bland annat en sådan. Det som är lite tråkigt med Certina är att i vissa modeller har man bytt ut komponenter i urveket mot plast. Huruvida det påverkar klockans funktion eller dylikt lämnar jag osagt men det känns inte lika roligt som en utan plasdelar. Har även hört att de svetsar ihop delar i verken så att det är svårare att serva dem hos mindre urmakare, blir det problem så får du lämna in den till swatch för service (dom har dock ganska vettiga servicepriser).

Edit: longines hydroquest, oris, kemmner 007 kan man hitta begagnat och är vettiga klockor.
 
Senast ändrad:

Hallis

Panerai
2-Faktor
Du som verkar kunnig, utseendemässigt är denna klocka vad jag är ute efter. Men övrigt tror du att det är en bra klocka, något jag behöver veta?

DS Action är ett bra köp i det segmentet. Finns ett par Seikos (SRP-Turtle, SKX007/009 och Sumo) som också är riktigt vassa sett till prisklassen. Läs runt på forumet, finns massor med info om dessa modeller! Lycka till!
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
DS Action är ett bra köp i det segmentet. Finns ett par Seikos (SRP-Turtle, SKX007/009 och Sumo) som också är riktigt vassa sett till prisklassen. Läs runt på forumet, finns massor med info om dessa modeller! Lycka till!
Skx007 är riktigt trevlig dock är specen för urverket inte lika rolig. Seiko accepterar avvikelse på + 30 sek per dag men går troligen bättre. Sen det där med hardlexglas på en dykare känns väl lite sådär med tanke på att den ska användas vid bad/sand.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Du som verkar kunnig, utseendemässigt är denna klocka vad jag är ute efter. Men övrigt tror du att det är en bra klocka, något jag behöver veta?

Ja juste, jag ägde en DS Action tidigare. Bra kvalitetskänsla dock, två minus:

- länkens lås känns billigt och är lite obekvämt.
- lug-bredden är 21mm vilket gör Nato-jakten lite klurigare.

Annars var jag väldigt nöjd. Bra allround!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Du som verkar kunnig, utseendemässigt är denna klocka vad jag är ute efter. Men övrigt tror du att det är en bra klocka, något jag behöver veta?

Jag har haft en sån, en svart. Ångrade att jag inte köpte den blå. Trevlig klocka i allmänhet. Jag upplevde inte att spännet var obekvämt och länken kändes stabil. Inte mycket negativt på den klockan, ska vara det Hallis nämner att bredden mellan bandhornen är 21mm istället för 20 eller 22mm som är det vanliga. Det gör att det blir lite lurigare att hitta alternativa band.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Du som verkar kunnig, utseendemässigt är denna klocka vad jag är ute efter. Men övrigt tror du att det är en bra klocka, något jag behöver veta?
Jag har ägt min i två-tre år nu och är hur nöjd som helst, en riktigt bra, gedigen liten pjäs. Jag håller inte med de som tycker länklåset känns som dålig kvalité, där har jag ingenting att anmärka.

Jag fick precis tillbaka min från service. Jag lämnade in den hos AD men de hade tyvärr ingen verkstad själva utan den skickades direkt till Swatch Group som stod för processen. En komplett service gick på €175 och sedan var det lite delar som behövdes bytas ut i samband med detta.
 

Flarras

Omega
Seiko skx007 på super oystyer länk!!! Prima :D

Jag har haft en sån, en svart. Ångrade att jag inte köpte den blå. Trevlig klocka i allmänhet. Jag upplevde inte att spännet var obekvämt och länken kändes stabil. Inte mycket negativt på den klockan, ska vara det Hallis nämner att bredden mellan bandhornen är 21mm istället för 20 eller 22mm som är det vanliga. Det gör att det blir lite lurigare att hitta alternativa band.

Vet ej varför men det är något med seikos klockor jag inte gillar. Blir nog ett köp av certinan ikväll. Tack för alla svar!
 

jerik

Omega
Jag har en DS Action med quartzverk. Jag vet inte om det är skillnader på det yttre också, men en nackdel med originalänken som följde med är att det bara finns två hål i viklåset att justera längden med. Det betyder att man har inte stor justeringsmån på annat sätt än att ta bort alt. lägga till länkbitar. Om det är likadant på Divern du funderar på vet jag inte. Nu är det iofs inte så svårt att ta bort länkbitar själv, men något du kan kolla upp, angående frågan om du ska be dem ta bort länkbitar.
 
Topp