Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Certina DS podium - batteribyte

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av oscaroscar, 27 maj 2013.

1. oscaroscar
    Trådstartare

oscaroscar Präst

Hejsan,
    Min certina har börjat gå knasigt. Var inne hos lokala urmakaren och de sa att de kostar mig 1500kr att serva den om det är fel på den.
    Känns onödigt då ja köpte den för 3k för ca 7 år sedan.

Hur som helst, de sa att de mycket väl kunde bara batteriet som var knasigt, och jag råkar ha ett hemma. Kan man byta sånt själv eller är det "risky"?

2. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Nu har jag ingen erfarenhet av Certina DS men så länge du kan öppna klockan utan att skada den och inte har tummen precis mitt i handen så skall det nog gå bra. Brukar vara en liten skruv man får lossa för att plocka ur batteriet..

3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Du borde ändå trycktesta den efter batteribyte så frågan är vad din urmakare tar för batteribyte och efterföljande trycktest om problemet bara var batteriet. Har själv haft Certina DS som funkat fint i 15 år med bara 2 batteribyten och trycktester. När batteriet börjar ta slut beter sig sekundvisaren konstigt, hoppar flera sekunder i taget och står sedan stilla.

4. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Ja, jag förutsatte att du har en sådan maskin hemma :)

jabla gillar detta.
  5. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Är det kronograf-modellen finns det inget att göra med urverket om det inte fungerar med batteribyten. Det är nämligen ett "inkapslat" urverk. Öppna upp = trasig.

6. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Tror det sitter ett ETA G10.211 i den modellen och skulle verket vara slut så kostar ett nytt ca. 400:- + kostnaden att byta ut det gamla.