Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Certina ds2 1000m

Diskussion i 'Vintage' startad av Peter Warfvinge, 19 maj 2014.

1. Peter Warfvinge
    Trådstartare

Peter Warfvinge Torpare

Jag skaffade min Certina DS2 1000m 1974, använde den som vardagsklocka till slutet av 1990. Skyddsringen under "bezellen" försvann och jag la klockan i en låda. Tid efter annan har jag fösökt få tag på en ny ring. Nu gör jag ett nytt försök. Alla förslag på ledtrådar kommer att följas upp: sänd gärna förslag direkt till min mejl peter.tema@tele2.se.

2. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Några tips har jag inte men däremot önskemål på bilder:)

Icaras, eriksson850, jabla och 1 annan gillar detta.
  3. Empa

Empa Friends of KS

Välkommen! Det är en Super PH då va? Tyvärr har jag inga ledtrådar men lägg gärna upp några bilder :)

4. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Ja önskemål på bilder.. Så massiv den är!!

5. Grafton

Grafton Biskop

+1!

6. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Tyvärr är det näst intill mission impossible.
    Med en jävla tur hittar du nåt på Ebay, men då kommer det att kosta skjortan.
    Jag önskar dig iaf lycka till i ditt sökande, det är en übercool klocka som förtjänas att bäras!

J

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Kan någon förklara vad det är som saknas samt hur den ser ut?

Jens gillar detta.
  8. Jens

Från:
    Mordor
    Jag läste en andra gång och nu förstår inte jag heller!

J

9. hejo

hejo Borgare

Hmmmmm

certina_ds2_case_only.jpg

vonbahr och Jens gillar detta.
  10. Peter Warfvinge
    Trådstartare

Peter Warfvinge Torpare

Bifogade filer:

Icaras, vonbahr, eriksson850 och 3 andra gillar detta.
  11. hejo

hejo Borgare

Då förstår jag vad som saknas! Tyvärr har jag inga tips men det är ju värt att väcka den till liv igen.

488217-fs-vintage-certina-ds-2-super-ph1000m-automatic-diver.jpg

12. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Helt klart värd att lägga pengar på.

13. Jens

Från:
    Mordor
    Har haft en själv med exakt samma trasiga del. Jag hittade en ring som passade av en slump, minns ej var tyvärr. Det ska väl inte vara nån omöjlighet att hitta nån som kan tillverka en.
    Den förtjänar lite jobb o pengar!

J

yonsson och hejo gillar detta.
  14. Bluegene

Bluegene Torpare

Från:
    Göteborg
    Håller själv på att renovera samma klocka och har förgäves sökt efter reservdelar nu i några månader. Jag skickar ett PM med alla sidor jag har hittat hittills. Lite blandade länkar till forum m.m med personer som du kan försöka kontakta och se om de kan hjälpa dig.
    Själv har jag letat efter ett nytt glas som äntligen kom på posten igår. Efter månader av googlande och mailande hittade jag till slut en Finne som hade producerat upp nya glas och var villig att sälja sitt sista till mig :)
    Lycka till i ditt sökande och hör gärna av dig om du hittar någon med fler reservdelar!

Icaras, Karatekid, falten och 5 andra gillar detta.
  15. hejo

hejo Borgare

Varför inte posta dina samlade länkar här så alla får ta del? :happyhappy:

yonsson gillar detta.
  16. Bluegene

Bluegene Torpare

Från:
    Göteborg
    Absolut. jag kopierar mitt PM till Peter
    "Hej!
    Här är lite länkar som kanske kan hjälpa dig i jakten på skyddsringen till din certina

http://www.vintagecertinas.ch/en/tauchereng.html
    http://www.perrinwatchparts.com/page.aspx?page_id=50 Vad jag förstår så kan detta företag tillverka det mesta, de ligger i kanada och kan producera ny glas till PH1000-klockorna men man måste i så fall skicka dit klockan, du kan ju höra med dem om de även kan producera skyddsringen till dig.

Ska även kolla med Finnen som jag köpte nytt glas av vart han producerade sina nya glas och se om det företaget kanske kan tillverka skyddsring. Vad jag förstår är det ganska komplicerat att tillverka glasen så det bör ha varit ett hyffsat kunnigt företag

Testa att kontakta medlemmar som skrivit i forumtrådarna nedan, framförallt kanske den i MWR-forumet
    http://forum.tz-uk.com/showthread.php?251792-Super-PH1000m-vintage-divers-you-wait-ages-for-one
    http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?t=15928
    http://forums.watchuseek.com/f29/sold-vintage-certina-ds-2-super-ph1000m-automatic-diver-884436.html

Sen kan du ju försöka hitta gamla annonser på ebay av det du söker och sedan kontakta säljaren och se om han har fler. Det var så jag till slut lyckades få tag på nytt glas till min.

Lycka till!"

Ako, Grafton, Sullstrom och 5 andra gillar detta.
  17. Peter Warfvinge
    Trådstartare

Peter Warfvinge Torpare

Återkommer efter ett flera månader, och skam till sägandes har jag inte gjort något åt alla vänliga tips som kom. Det är så mycket annat som jag finner mer värt att lägga ner tiden på. Så för den som har intresse så tänker jag sälja klockan. Hör i så fall av dig till peter.tema@tele2.se

18. Peter Warfvinge
    Trådstartare

Peter Warfvinge Torpare

Kan tillägga att jag förgäves försöker lägga in klockan under Köpes/Säljes. Finns det någon länk som leder från "köpesinläggen" till "säljes"?

19. Empa

Empa Friends of KS

Posta lite mer så går det vägen :)

http://klocksnack.se/threads/riktlinjer-för-annonsering-på-köp-sälj-uppdaterat-140905.17050/

20. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Trådskapar lite här, hur demonterar man bezeln på dessa klockor? Nån som vet?

Har googlat utan framgång!

21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    I 98% av fallen behövs enbart våld, i 1% av fallen behövs även smörjmedel och i 1% av fallen är kronan fastskruvad med skruvar som sitter på sidan av bezeln. :bored:

Finns det skruvar i bezeln?

Grafton gillar detta.
  22. _jonte

_jonte Friends of KS

Ser ut som ringen ska av först.. har du den av? Sen hade jag testat med våld...