• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina New Art

Archie

Cartier
Har en gammal Certina New Art som var min morfars. Använder den som bruks/beaterklocka och vet att den inte har något större värde ekonomiskt. Skulle gissa på några hundra upp till max en tusenlapp. Tror det är guld på stål.
Däremot undrar jag om någon här kan säga ungefär vilken årsmodell den kan tänkas vara? Eller om ni har någon annan kuriosainfo om den.
Siffrorna på baksidan är:
5821 108
5237061

Dessutom gillar jag denna typ av länk, vad kallas den? Tycker den är väldigt bekväm och behändig, varför görs inte sådana längre?



FwjH2OO.jpg
U3RkAWe.jpg
 

Camo00

Patek
Jag skulle gissa på sent sextiotal, 67-68? Modellen påminner mycket om tex Omegas Seamaster De Ville från samma tid...Tror att Du är rätt på priset också. Den är fin dock... :)

Länken ser ut som en vanlig flexlänk, det är det coolaste man kan ha!! https://klocksnack.se/threads/flexlänk-is-the-shit.4935/
De tillverkas fortfarande, iaf andra märken än Spiedel.

Hittade en skön bild också, från 68...
newartswedish68g_zpse06d732e.jpg
 

Archie

Cartier
Jag skulle gissa på sent sextiotal, 67-68? Modellen påminner mycket om tex Omegas Seamaster De Ville från samma tid...Tror att Du är rätt på priset också. Den är fin dock... :)

Länken ser ut som en vanlig flexlänk, det är det coolaste man kan ha!! https://klocksnack.se/threads/flexlänk-is-the-shit.4935/
De tillverkas fortfarande, iaf andra märken än Spiedel.

Hittade en skön bild också, från 68...

Ja jag känner också intuitivt sent 60-tal. Den har sannolikt inte servats på årtionden (om någonsin) och den går fortfarande som tåget. Skönt plexiglas också givetvis.
ok det är flexlänk det heter. Väldigt bekvämt (om man inte har jättehåriga armar, vilket jag inte har), sitter som ett smäck och väldigt lätt att ta av och på. Betydligt mer följsamt och mjukt än en icke-elastisk stållänk, eller läderband, samt väldigt luftigt och svalt. Dessutom kan man såklart sitta och leka och vända och vrida på länken när man har tråkigt. Estetiken är väl dess svaghet, men jag tycker ändå det är rätt snyggt också, väldigt retro.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Har en gammal Certina New Art som var min morfars. Använder den som bruks/beaterklocka och vet att den inte har något större värde ekonomiskt. Skulle gissa på några hundra upp till max en tusenlapp. Tror det är guld på stål.
Däremot undrar jag om någon här kan säga ungefär vilken årsmodell den kan tänkas vara? Eller om ni har någon annan kuriosainfo om den.
Siffrorna på baksidan är:
5821 108
5237061

Dessutom gillar jag denna typ av länk, vad kallas den? Tycker den är väldigt bekväm och behändig, varför görs inte sådana längre?
Snygg klocka, de är eleganta och finns en hel del i Sverige (ofta i bra skick). Både du och Camo känns rätt ute vad gäller värde och tidsperiod, bandet är av flextyp som Camo redan påpekat och bland de coolaste man kan ha.
Ta hand om släktklenoden...
 

Archie

Cartier
Snygg klocka, de är eleganta och finns en hel del i Sverige (ofta i bra skick). Både du och Camo känns rätt ute vad gäller värde och tidsperiod, bandet är av flextyp som Camo redan påpekat och bland de coolaste man kan ha.
Ta hand om släktklenoden...


Ja det känns som att på 60 talet, innan quartzrevolutionen så hade varenda svensk en sådanhär och/eller en omega constellation/sea master/ geneve. Många fick dem nog även som guldklocka för 25år inom företaget (nog inte denna modell då den är guld på stål och lite för snål i sammanhanget)
 

don.h

Cartier
Väcker den här gamla tråden. Det är en gammal trevlig pärla som du har!
Jag gav min lite kärlek idag genom att polera upp glaset. Nu saknas bara ett bättre passande band
IMG_7981.JPG
 
Topp