• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina Powermatic 80

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hej! Jag är ny här på forumet och har en fråga gällande Certinas Powermatic 80 serie.

Jag är sugen på att köpa en själv de verkar vara riktigt fina för det man betalar. Jag får dock ingen klarhet i vad som är skillnad mellan "Ds -1" modellen eller bara "Ds" modellen.
Båda ska vara powermatic 80 men jag undrar vad som skiljer dem åt?
Det skiljer ändå några hundralappar mellan dem. Den ända skillnad man ser estetiskt är att Ds har siffror istället för bara Streck som Ds -1 har.
Tacksam för svar! Tack på förhand
 

DrDre

Patek
Lite off topic, men om det är urverket som du är intresserad av, så har även Hamilton ett gäng klockor med ett liknande (kanske tom samma?) urverk som powermatic (dvs ett eta som modifierats för längre power reserve) men med ett lite annat och tuffare designspråk. Tex Hamilton TransEurop är ju inte alls dum. Pilot Pioneer är ju också riktigt fin. Hamilton ägs av Swatch, som också äger ETA och Certina.
h76455733.png

Hamilton-Pan-Europ-watch-1.jpg

Hamilton_Pan_Europ_Review_6.jpg
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Ja, jag har noterat att fler märken även använder denna typ av urverk. Jag har dock fastnat för certinan som jag skrev om. Tycker den du länkade hade för liten urtavla. Jag gillar enkelhet i Ds-1 powermatic 80, har du möjligtvis svar på min fråga
 

HolyCrap

Omega
Hej! Jag är ny här på forumet och har en fråga gällande Certinas Powermatic 80 serie.

Jag är sugen på att köpa en själv de verkar vara riktigt fina för det man betalar. Jag får dock ingen klarhet i vad som är skillnad mellan "Ds -1" modellen eller bara "Ds" modellen.
Båda ska vara powermatic 80 men jag undrar vad som skiljer dem åt?
Det skiljer ändå några hundralappar mellan dem. Den ända skillnad man ser estetiskt är att Ds har siffror istället för bara Streck som Ds -1 har.
Tacksam för svar! Tack på förhand
Powermatic 80 är snarare deras namn på urverket än på någon modellserie.
DS och DS-1 är två olika modellserier men båda använder powermatic 80 urverket. (Skulle anta att det är samma urverk.)

Bild-googla deras referenser så får du säkert lite fler bilder att jämföra. Eller gå till någon butik och kläm på dem.

Edit: Det kanske inte besvarade din fråga direkt, men jag tror att designen är det som skiljer helt enkelt.
Var inte helt lätt att hitta bilder på dem trots allt.
Men ur lite vinkel framträder skillnaderna kanske lite bättre.
DS-1:
Certina-Uhr-DS-1-Powermatic-80-Chronometer-Automatik-C0294081108100_b4.jpg


DS:
25566_c0264071105700_9.jpg
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hej,
Powermatic 80 är snarare deras namn på urverket än på någon modellserie.
DS och DS-1 är två olika modellserier men båda använder powermatic 80 urverket. (Skulle anta att det är samma urverk.)

Bild-googla deras referenser så får du säkert lite fler bilder att jämföra. Eller gå till någon butik och kläm på dem.

Edit: Det kanske inte besvarade din fråga direkt, men jag tror att designen är det som skiljer helt enkelt.
Var inte helt lätt att hitta bilder på dem trots allt.
Men ur lite vinkel framträder skillnaderna kanske lite bättre.
DS-1:
Certina-Uhr-DS-1-Powermatic-80-Chronometer-Automatik-C0294081108100_b4.jpg


DS:
25566_c0264071105700_9.jpg
Hej, Tack för svaret. Jag ser att det är skillnad i designen. Men är det skillnad på mekaniken eller liknande också? Ds-1:an är trots allt ca 500 kr dyrare.
Jag är dock rätt säker på nu att det blir en ds-1:a. Frågan är bara ifall jag skall ha Stållänk eller Läderband.
 

Psykel

Patek
Skillnaden är nog att DS-1 är lite tjusigare än DS, därav det högre priset. Personligen skulle jag nog köra på DS-1 just av den anledningen. DS ser lite småtrist ut i jämförelse.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor

Anden

Cartier
2-Faktor
För att det är ett så mycket högre pris i butik. Varför inte beställa från nätet?

Affären du länkade är en butik i Mariestad. En rätt känd AD som jobbar mycket via nätet är annars Klockia, som tydligen är bra att ha att göra med och tar samma pris som den andra affären.
Det Spencer syftar på (antar jag) är att du antagligen kan valsa in hos vilken lokal Certina-AD som helst och få ungefär samma pris - och då justerar de länken åt dig.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Affären du länkade är en butik i Mariestad. En rätt känd AD som jobbar mycket via nätet är annars Klockia, som tydligen är bra att ha att göra med och tar samma pris som den andra affären.
Det Spencer syftar på (antar jag) är att du antagligen kan valsa in hos vilken lokal Certina-AD som helst och få ungefär samma pris - och då justerar de länken åt dig.
Men jag hälsade på oss stjärnurmakarna de tar 7000 för klockan. På klockia tar de 6200 kr för samma klocka med metalllänk. Lite skillnad, men är det svårt att fixa länken i rätt längd själv?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Men jag hälsade på oss stjärnurmakarna de tar 7000 för klockan. På klockia tar de 6200 kr för samma klocka med metalllänk. Lite skillnad, men är det svårt att fixa länken i rätt längd själv?
Är det prutat och klart? Annars så är det väl bara att vara trevlig och säga något i stil med:

"När jag hälsade på hos min mormor i Mariestad så fick jag upp intresset för denna läckra Certina och har nu bestämt mig för att slå till. Jag skall tillbaka till Mariestad om några veckor och tänkte slå till då. Nu ser jag att ni har denna klocka också. Kan ni matcha priset så slår jag till idag redan."​

Kan de inte justera länken direkt i butik efter att de har bestämt sig för att sälja till lägre marginal så får du väl lämna butiken och beställa på nätet istället. Om dom inte kortar länken för en hundring extra eller så.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Haha, antar att det är prutat och klart då. Då det är en kedja med anställda säljare i så tror jag inte att de får sälja klockan under deras pris. På Klockan, Ur och gulds nätshop kunde man ange vilken omkrets ens handled har. Detta kunde man inte på Klockia. Kanske blir att beställa hos Klockan, ur och guld iallafall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha, antar att det är prutat och klart då. Då det är en kedja med anställda säljare i så tror jag inte att de får sälja klockan under deras pris. På Klockan, Ur och gulds nätshop kunde man ange vilken omkrets ens handled har. Detta kunde man inte på Klockia. Kanske blir att beställa hos Klockan, ur och guld iallafall.
Man kan i princip alltid diskutera pris. Det ätningen Ica Kvantum du pratar om. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite off topic, men om det är urverket som du är intresserad av, så har även Hamilton ett gäng klockor med ett liknande (kanske tom samma?) urverk som powermatic (dvs ett eta som modifierats för längre power reserve)
Det är inget moddat ETA, utan ett nyutvecklat urverk. Sen kanske Hamilton har moddat det, men det tvivlar jag på. De har nog snarare graverat rotorn.
 

DrDre

Patek
Det är inget moddat ETA, utan ett nyutvecklat urverk. Sen kanske Hamilton har moddat det, men det tvivlar jag på. De har nog snarare graverat rotorn.
Här är en ganska detaljerad beskrivning av hur man modifierat verket ( ett eta 2824)
The C07 is in fact a heavily modified ETA 2824-2 movement, which we are all very familiar with. And like the 2824-2 it’s a hand-winding, hacking automatic with date, but 2 less jewels for a total of 23. The first and only noticeable major difference is that the frequency of the movement has been reduced from 28,800 to 21,600 bph, which reduces the overall energy consumption of the movement. You will see the effect of this in the sweep of the seconds hand, as the smoothness will be visually reduced. The hand will now tick 6 times per second rather than 8.

http://wornandwound.com/2013/04/17/tissot-luxury-automatic-powermatic-80-review/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här är en ganska detaljerad beskrivning av hur man modifierat verket ( ett eta 2824)
The C07 is in fact a heavily modified ETA 2824-2 movement, which we are all very familiar with. And like the 2824-2 it’s a hand-winding, hacking automatic with date, but 2 less jewels for a total of 23. The first and only noticeable major difference is that the frequency of the movement has been reduced from 28,800 to 21,600 bph, which reduces the overall energy consumption of the movement. You will see the effect of this in the sweep of the seconds hand, as the smoothness will be visually reduced. The hand will now tick 6 times per second rather than 8.

http://wornandwound.com/2013/04/17/tissot-luxury-automatic-powermatic-80-review/
Modifierat är ändå fel ord oavsett vem som använder det.
ETA C07.111 är en vidareutveckling av ETA-2824 precis som att SEIKOs 6R15 är utarbetat utifrån 7s26. Det är ändå två olika urverk.
 

DrDre

Patek
Det är inget moddat ETA, utan ett nyutvecklat urverk. Sen kanske Hamilton har moddat det, men det tvivlar jag på. De har nog snarare graverat rotorn.

Jag tycker nog att beskrivningen i artikeln antyder att det inte handlar om nyutveckling. Man skriver bl.a.

Other modifications include reduced friction in the escapement, which was achieved through the use of “a high-performance synthetic material”
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker nog att beskrivningen i artikeln antyder att det inte handlar om nyutveckling. Man skriver bl.a.

Other modifications include reduced friction in the escapement, which was achieved through the use of “a high-performance synthetic material”
Läs mitt senaste inlägg igen. Jag skrev vidareutveckling. Ett nytt urverk som bygger på ett gammalt. Jättevanlig metod. :)
 

DrDre

Patek
Ja
Läs mitt senaste inlägg igen. Jag skrev vidareutveckling. Ett nytt urverk som bygger på ett gammalt. Jättevanlig metod. :)

Utifrån artikeln tycker jag nog at det handlar om en modifiering av en konstruktion snarare än en nyutveckling.

Man kn väl diskutera skillnaden mellan att "modifiera en konstruktion" och "vidareutveckla en konstruktion" men det blir väl närmast hårklyveri. Men "nyutveckling" uppfattr jag nog som något annat och inte som det artikeln behandlar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Agree to disagree DrDre
De flesta urverk idag utvecklas med ett annat urverk som grund. Rolex har precis släppt ett "nytt" urverk som bygger på det förra.
 

DrDre

Patek
Det är inget moddat ETA, utan ett nyutvecklat urverk. Sen kanske Hamilton har moddat det, men det tvivlar jag på. De har nog snarare graverat rotorn.

Det är väl ingen stor sak. Jag (och författaren till artikeln) tycker att man kan kalla det för modifiera medan du kallar det för ett nyutvecklat urverk.

"The C07 is in fact a heavily modified ETA 2824-2 movement, which we are all very familiar with. And like the 2824-2 it's a hand-winding, hacking automatic with date, but 2 less jewels for a total of 23. The first and only noticeable major difference is that the frequency of the movement has been reduced from 28,800 to 21,600 bph, which reduces the overall energy consumption of the movement. You will see the effect of this in the sweep of the seconds hand, as the smoothness will be visually reduced. The hand will now tick 6 times per second rather than 8.
Other modifications include reduced friction in the escapement, which was achieved through the use of "a high-performance synthetic material". As well as creating more power storage within the mainspring by reducing the barrel-arbor's core. The arbor is essentially the axel on which the mainspring winds. It's logical that by reducing the diameter of this element, the spring can be stretched further, thus increasing reserves. Beyond that they claim that the precision of the watch has been increased by the use of a new balance that has been regulated in an "innovative manner". Unfortunately, specifics on that are unavailable. (image on right from timezone.com)"

När det gäller Rolex nya verk (ref 3255) så har det har nog inneburit betydligt mer omfattande nyutveckling än beskrivniningen ovan och jag har inte hört någon annan som har kallat det nya 3255 för att ett modifierat 3155 utan snarare pratat om en ny generation. Men tycker du att det är en vidareutveckling så är det väl inget direkt problem.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl ingen stor sak. Jag (och författaren till artikeln) tycker att man kan kalla det för modifiera medan du kallar det för ett nyutvecklat urverk.

"The C07 is in fact a heavily modified ETA 2824-2 movement, which we are all very familiar with. And like the 2824-2 it's a hand-winding, hacking automatic with date, but 2 less jewels for a total of 23. The first and only noticeable major difference is that the frequency of the movement has been reduced from 28,800 to 21,600 bph, which reduces the overall energy consumption of the movement. You will see the effect of this in the sweep of the seconds hand, as the smoothness will be visually reduced. The hand will now tick 6 times per second rather than 8.
Other modifications include reduced friction in the escapement, which was achieved through the use of "a high-performance synthetic material". As well as creating more power storage within the mainspring by reducing the barrel-arbor's core. The arbor is essentially the axel on which the mainspring winds. It's logical that by reducing the diameter of this element, the spring can be stretched further, thus increasing reserves. Beyond that they claim that the precision of the watch has been increased by the use of a new balance that has been regulated in an "innovative manner". Unfortunately, specifics on that are unavailable. (image on right from timezone.com)"

När det gäller Rolex nya verk (ref 3255) så har det har nog inneburit betydligt mer omfattande nyutveckling än beskrivniningen ovan och jag har inte hört någon annan som har kallat det nya 3255 för att ett modifierat 3155 utan snarare pratat om en ny generation. Men tycker du att det är en vidareutveckling så är det väl inget direkt problem.
Med tanke på att det står på Rolex hemsida att det är < 90% nya delar säger de ju i princip själva att urverket bygger på deras tidigare urverk.

Kan knappast påstå att jag har koll på Rolex, men det är mycket vanligt att man utgår från ett urverk och bygger ett "nytt", alltså vidareutvecklar urverket. Det blir då ett nytt urverk där de flesta delarna inte kan växlas mellan de olika modellerna. Var går då gränsen mellan att modifiera ett urverk och att vidareutveckla ett urverk till ett nytt urverk? En definitionsfråga såklart, men i och med att det är ETA själva som utvecklat C07 är det i min bok ett nytt urverk inte ett modifierat 2824.

Några exempel från SEIKO
6R15 är utvecklat från 7s26
8L32 är utvecklat från 9s65
9s55 är utvecklat från 9s65

Ett exempel på ett tungt modifierat urverk är det urverk som sitter i de äldre daytonorna. Modifierat av Zenith för Rolex utifrån Rolex specifika önskemål.

Är förändringarna stora, som att man exempelvis byter bph så räknas det i min bok som ett nytt urverk. Skulle tro att ETA benämner det som ett nytt urverk på sin egen hemsida.
 

DrDre

Patek
En snabb googling ger följande resultat.

"The movement inside this Powermatic 80 Chronometer is a COSC-certified ETA C07.111, which is essentially an ETA 2824 with a beefed up 80-hour power reserve, lower friction materials, and a balance beating at 3Hz instead of 4Hz. "
http://www.hodinkee.com/blog/hands-on-with-the-tissot-powermatic-80-chronometer-live-pics

Andra kommentarer reviewer are powermatic :
"Inside the DS Powermatic is the ETA C07.111, which is an ETA 2824-2 modified with the goal of yielding over double the power reserve of your typical automatic movement."
http://www.gmtminusfive.com/the-certina-ds-powermatic-80-a-perfect-entry-level-automatic/

"The Powermatic 80 is equipped with ETA’s newest movement, caliber C07.111, which is an evolution of the ETA 2824."
http://professionalwatches.com/2013/02/tissot-powermatic-80-hands-on.html

"Inside is Hamilton’s H-10 80-hr automatic, which is a modified ETA 2824-2."
http://wornandwound.com/2015/01/21/hamilton-2015-line-preview/

Monochrome review:
"houses the Hamilton H30 movement. Basically, it is an ETA 2824 automatic movement with an upgraded mainspring, boosting power to a very ample 80 hours. "
http://monochrome-watches.com/hamilton-pan-europ-automatic-full-review-live-photos-specs-price/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DrDre
Mailade ETA

"Hi,

I'm having a debate with a watch buddy that I hope you can help us settle. He claims that the C07.111 is a modified ETA2824 and I claim its a new movement developed from the ETA2824.

So who is right, and why?

Best regards,"
 

DrDre

Patek
DrDre
Mailade ETA

"Hi,

I'm having a debate with a watch buddy that I hope you can help us settle. He claims that the C07.111 is a modified ETA2824 and I claim its a new movement developed from the ETA2824.

So who is right, and why?

Best regards,"

Jag skickade också några email. Ett till bocken.

"Hej, vill du bli min trädgårdsmästare"

och så drog jag iväg ett till räven:

"Hallå, kan du se efter hönshuset"
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skickade också några email. Ett till bocken.
"Hej, vill du bli min trädgårdsmästare"
och så drog jag iväg ett till räven:
"Hallå, kan du se efter hönshuset"
ETA har kontaktformulär på sin hemsida. Kan dra en skärmdump om jag får svar utifall att du inte tror mig. "Brukar" maila tillverkare och inland får man faltiskt riktigt bra svar.
 
Topp