• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina Town and Country his and hers

Moorflax

Patek
2-Faktor
För några månader sedan hittade jag min pappas gamla Certina Labora på vinden. Den gick som en påse skit rent ut sagt och den fortade sig flera timmar på en förmiddag. Efter att McGyver lagat och servat den går den som den ska igen.
Detta har gjort att jag fått upp ögonen för märket.
I tråden https://klocksnack.se/threads/vad-är-detta-suddig-bild.52671/#post-1332966 fick jag reda på att pappa hade en Certina till. Nästan direkt kom @eriksson850 och @Martin Lovasz fram till att det var en Town and Country jag skulle söka efter.

image.jpeg





En svart Certina Town and Country med stålboetten är det jag ska ha så klart!
Detta visade sig inte vara så lätt. Jag har ännu inte hittat rätt klocka så när jag stötte på denna T&C så bestämde jag mig för att slå till trots att det mesta var fel med klockan.

image.jpeg


image.jpeg


Repan klockan åtta som går ända till klockan sex oroar mig lite då den är ganska djup.

image.jpeg


Siffrorna på baksidan säger mig följande:
image.jpeg

5106 115
5215221

De första siffrorna '51' talar om att urverket kallas 25-36. '06' talar om att botten är guldpläterad med 20 microns tjocklek. '115' är modellen.
Det långa numret säger att klockan är daterad till 1962 ca.
Allt detta skulle vara stört omöjligt luska ut om inte @Martin Lovasz eminenta arbete mynnat ut i följande textfil: https://drive.google.com/file/d/0B4RT10lcO4hGOGhSeXJiVkdsXzA/edit?pli=1

Gångreserven är minst trettio timmar och den är riktigt skön att bära. Det är ändå inte rätt klocka för mig då det är en svart jag ska ha.
Vi avslutar väl med en handledsbild!

image.jpeg


Tack för mig... Eller vänta lite! Det är ju inte slut än!
Av bara farten så budade jag på en annan T&C. Jag kom in lite sent och kollade inte så noga men var såklart jätteglad att lyckas hugga en T&C för kaffepengar!

Idag när jag kommer hem så ligger ett litet paket i lådan och jag river ivrigt upp plasten och hittar... INGENTING! Jag rafsar igenom bubbelplasten och hittar en liten liten sak inlindad i plast och tejp.

Eeh... Har den krympt eller?
image.jpeg


Till skillnad mot den stora Certinans mått på ca 30x30 mm så är denna lilla skönhet ynka 18 mm i kvadrat.
Enligt annonsören så behövdes ett nytt batteri då den stod stilla. Skitsnack naturligtvis! Jag skakade igång uret och den har gått fint hela kvällen med sitt automatiska och pyttelilla urverk.

image.jpeg



På baksidan av denna finner jag följande:

image.png


0601 701
5367006

'06' är... Ja vadå? Jag kan inte hitta något i Textfilen som Martin Lovasz gjort?
'01' betyder att det är en stainless steel boett.
'701' är modellen och det långa serienumret är enligt textfilen 1962.

Även här bjuder jag på ett lite wrist shot.
image.jpeg


Jag hade verkligen INGEN ANING om att det fanns en så liten modell av Town and Country??
Roligt hur som helst men jag har ingen användning för klockan. Frun gillade den inte alls och för mig finns det också gränser för hur liten en klocka kan vara för att bäras på en snubbe.
Kanske ska jag ändå spara den bara för kul liksom?

image.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Nja... Jag är mer inne på dykarstuket just nu. Börjar få lite för många klockor som jag inte använder. ;)
Vad är det för diameter på den? Pratar vi om den lilla t&c nu förresten?
 

Macklin

Cartier
Jag såg också damen när den låg ute till försäljning. Man drar lite på smilbanden när man läser att den kanske behöver nytt batteri för att må bra. :p

Har också sneglat lite åt T+C-hållet men aldrig blivit av att man har köpt. Ska hojta om jag snubblar över en i stål med svart tavla.
 

Martin Lovasz

Audemars
Nja... Jag är mer inne på dykarstuket just nu. Börjar få lite för många klockor som jag inte använder. ;)
Vad är det för diameter på den? Pratar vi om den lilla t&c nu förresten?
Ja den lilla T + C för den stora har jag redan tittat på och då det är en boett med skruvar plus att glaset sitter som berget mot boetten är det inget jag skulle fråga dig om att öppna.

Jag skall kolla om jag kan hitta en dykare åt dig. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag har precis gjort i ordning denna lilla "diver style" Fransman från sent 60- tidigt 70-tal med diametern 33mm, kanske av intresse?

100078.jpg

Ringen har fått sig en smäll vid klockan 2 men då den inte är roterbar gör det inte så mycket.

100079.jpg

Ett FE 233-68 (France Ebauche) urverk.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag har precis gjort i ordning denna lilla "diver style" Fransman från sent 60- tidigt 70-tal med diametern 33mm, kanske av intresse?

100078.jpg

Ringen har fått sig en smäll vid klockan 2 men då den inte är roterbar gör det inte så mycket.

100079.jpg

Ett FE 233-68 (France Ebauche) urverk.
Ja för 17, den såg lajbans ut!
Vi kan väl pm:as om det.
 

Exxet

Rolex
Jag hittade den i min "ska göra vid dom vid något tillfälle" -låda :) i o f s inte riktigt rätt tavla tror jag, ska nog vara en med silver index o visare, lr en annan boett m guld.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det skall bli roligt att få ta en titt i en modell jag aldrig tittat i och sedan servar jag och säljer den igen för den är lite liten för mig med.
Skickade den i morse! Ta gärna nåt kort och lägg ut här. Vore kul att se.
Jag hittade den i min "ska göra vid dom vid något tillfälle" -låda :) i o f s inte riktigt rätt tavla tror jag, ska nog vara en med silver index o visare, lr en annan boett m guld.
Hade det varit med silverindex och visare så hade det varit 100% men den är ju jättefin med guld också :)
Vill du sälja så är jag jätteintresserad!
 

Exxet

Rolex
Skickade den i morse! Ta gärna nåt kort och lägg ut här. Vore kul att se.

Hade det varit med silverindex och visare så hade det varit 100% men den är ju jättefin med guld också :)
Vill du sälja så är jag jätteintresserad!
Det mesta är till salu för rätt pengar :) och det var meningen att den skulle ut på annons i framtiden, vill du veta mer lr komma med ett bud så PM:a så tar vi det den vägen.
 

Johan_78

Breitling
image.jpg

Vet att det inte är rätt modell, men ville ändå tipsa om denna då jag tyckte den var väldigt lik. @Moorflax
Finns på Tradera nu och säljare heter vignale60.
 

Johan_78

Breitling
image.jpg

Nu snubblade jag över en till!
Kanske sämre skick, men rätt modell denna gången. @Moorflax
Anders 544 heter säljaren.
Hoppas jag inte sabbar din jakt genom att outa objekten..?
Råkade bara snubbla över dom när jag kollar Tratten.
 

Martin Lovasz

Audemars
Kronometer märkta Certinor är ovanliga och man kan se det på serienumret. Värdet är svårt då Certina normalt inte anses som lika fina som andra mörken (ännu) men minst 2000kr bör den vara värd och förmodligen bra mycket mer om man får några samlare att slåss om den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kronometer märkta Certinor är ovanliga och man kan se det på serienumret. Värdet är svårt då Certina normalt inte anses som lika fina som andra mörken (ännu) men minst 2000kr bör den vara värd och förmodligen bra mycket mer om man får några samlare att slåss om den.
Visst måste det vara mer guld än så i den? Eller är den bara belagd?
 
Topp