• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina vs Certina

Baloo

Omega
Hej!
Skulle behöva lite hjälp vid val av klocka. Finns det någon här på forumet som äger/ägt någon av dessa klockor som kan ge lite ris & ros eller bjuda på wristshots. Kom gärna med förslag på andra klockor i samma prisklass.
Certina vs Certina.PNG
 

plattfot

Rolex
Två stabila, pålitliga klockor båda två som du säkert blir nöjd med vilken som.

Mitt tips är, som ofta, att kika på Hamilton.
Gillar flera av modellerna i deras Khaki, jazz och pan-europ (några är mindre bra). Kvalitet- och urverksmässigt skulle jag säga de är likvärdiga med Certina, prislappen något lägre.

Snodda bilder:
h70505133.png
ham02.jpg



H_2.jpg
006-3.jpg
 

Andyrew

Cartier
Har haft en blå action diver. Den är grym, pålitligt verk, helt ok länk för pengarna, bra finish. Lumen är dock under all kritik, min skx007 för 1600kr springer varv runt certinans lume. 21 mm mellan luggarna är rätt ovanligt. Det går att klämma in 22 mm band på den men bandet blir lite ihoptryckt. Om du ska ha på länk spelar det ju dock ingen roll. Sålde min men varit nära att köpa en ny, kanske blir en till.

Day-daten har jag varit sugen på ett bra tag. Prisvärd day-date och en av få instegs day-date vad jag vet. Du kommer bli nöjd med vilken som men det är ju helt olika typer av klockor. Day-daten är sportdressig och action divern är en sportklocka, dykare helt enkelt.

Lycka till!
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Två stabila, pålitliga klockor båda två som du säkert blir nöjd med vilken som.

Mitt tips är, som ofta, att kika på Hamilton.
Gillar flera av modellerna i deras Khaki, jazz och pan-europ (några är mindre bra). Kvalitet- och urverksmässigt skulle jag säga de är likvärdiga med Certina, prislappen något lägre.

Snodda bilder:
h70505133.png
ham02.jpg



H_2.jpg
006-3.jpg
Var hittar man Hamilton till bra priser?
 

MånsT

Rolex
Jag skulle nog köpa Day-Daten, då med silver tavla. Äger dykaren och tycker den är klumpig, tung och rätt stor.
 

Enellios

Cartier
Jag fick hem min Day-Date igår och är hittills väldigt nöjd. Gjorde en liten paketöppning här.
Ris: Lite för tjock, kunde varit något tunnare. Kronan kunde suttit lite högre upp. Länken är ganska raslig, men inget man direkt tänker på då man har den på sig. Gissar att länken även på dykaren är det.
Ros: Väldigt trevligt med veckodagsvisning. Priset, mycket klocka för pengarna. Lyckad design, tycker den är riktigt snygg. Passar till det mesta.

Har som sagt bara haft min en dag, men är som jag sa i början väldigt nöjd med den!
IMG_3685.jpg
2016-03-22 09.42.05 1.jpg
2016-03-23 06.55.30 1.jpg

2016-03-22 11.25.45 1.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag skulle nog köpa Day-Daten, då med silver tavla. Äger dykaren och tycker den är klumpig, tung och rätt stor.
Jämfört med vad? Den är inte mycket större än en rolex sub.. Prova valfri dykare från breitling så snackar vi stort och tungt :)
Det är trots allt en dykare, då ska det vara lite gediget och någorlunda tjocklek på klockan!
Men visst, det där med tycke och smak är ju väldigt individuellt :)
 

MånsT

Rolex
Jämfört med vad? Den är inte mycket större än en rolex sub.. Prova valfri dykare från breitling så snackar vi stort och tungt :)
Det är trots allt en dykare, då ska det vara lite gediget och någorlunda tjocklek på klockan!
Men visst, det där med tycke och smak är ju väldigt individuellt :)
Tja, jag måste säga att de Subbar jag har provat (innan det blev "super case") är avsevärt mindre än Certinan. Vad gäller en nyare Sub, typ 114060, kan jag inte svara på. Det är klart att en dykare ska vara gedigen men det är skillnad på gedigen och klumpig/obalanserad.
 

cmanh

Breitling
Jag har själv day-date. Gillar den grymt mycket. Har bytt ut metallänken mot ett läderband som kan rekommenderas.
Fick pilla fram klockan från klockboxen där den har legat stilla i några dagar
Jag pregade in ett 22 mm band, men den fick plats. Tror det ska vara en med 21mm?
image.jpg
 

Lithium

Cartier
Kul! Jag har båda.

Blå Diver. Används mest. Gillar att det är tyngd i den. Kör med länk och nato. Har testat Obris Morgans gummi. Blev inte bra på min handled. Är sugen på att testa perlon. Kan störa mig på att index och visare har olika färg och att vridringens tänder känns lite vassa.

Har Day-Date med grå tavla och läder. Fantastiskt fin för pengarna. Gillar tavla och index i rätt ljus. Tycker storleken är bra. Glaset har en fas som jag ofta kommer på mig själv med att beundra. Ogillar avsaknaden av AR, den blir svåravläst när det är fel ljus och blänker. Då får man vinkla handleden lite för att se.

Min fru använder Day-Date ibland. Hon kallar den för sin klocka.

Kommer behålla båda. De är för bra och det är för lite pengar för att flippa. Anledningen till att jag använder Divern mest är att jag oftast har skjorta på jobbet. Känns bäst med den sportigare blå klockan då, med Day-Date känner jag mig för uppklädd. Day-Date används mest till ledigare klädsel på helgen.

Bjuder på nytaget mindre bra dubbelskott under taklampa.
20160323_190619.jpg


Och några bilder från arkivet. Säkerligen redan publicerade på KS.

20160316_170403.jpg
20151223_122725.jpg
20151119_212034.jpg
20150706_183058.jpg
20150801_141514.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tja, jag måste säga att de Subbar jag har provat (innan det blev "super case") är avsevärt mindre än Certinan. Vad gäller en nyare Sub, typ 114060, kan jag inte svara på. Det är klart att en dykare ska vara gedigen men det är skillnad på gedigen och klumpig/obalanserad.
Och jag har aldrig provat de äldre så jag kan inte ge min bedömning där tyvärr.. men jämfört med min 116613 tycker jag inte divern känns mycket större fastän den är 3mm större :)
 

KjelleBärka

Breitling
Hej och förlåt för att jag skrämmer liv i den här gamla tråden efter ett år.

Jag har precis fått upp ögonen för DS1 Day-Date, i dagens läge kostar den runt 6.500:- medans den bara kostade 4.595:- när den här tråden inleddes. Hur kommer det sig att priserna går upp så markant på en klocka som inte tycks vara så märkvärdig?

Tacksam för svar, ny på forumet btw
 
Priserna varierar en hel del. Ordinarie 7.195:-....verkliga priset för mig blev 5.500 med länk.... Kolla Klockia, t.ex.
 
Har själv haft seriösa funderingar på en Action Diver men Day Date blev min första Certina. Jag kunde inte värja mig mot den silverfärgade tavlan. Klockan ger ett gott intryck och känns prisvärd. Länken känns något rasslig men sitter riktigt skönt. Perfekt sport/dressklocka som någon gång kommer testas både på läder och cordura.
DSC_0528.JPG
 

KjelleBärka

Breitling
Vita urtavlan är otroligt snygg, synd bara att jag själv har svårt att bära vita urtavlor. Funderar på om jag ska slå till på en DS1 Day-Date eller vänta lite och köpa en Chr Ward C60. Två helt olika klockor men en diver till i kollektionen skulle nog inte skada.
 
Topp