Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Certina vs Certina

Diskussion i 'Diskussion' startad av Baloo, 23 mars 2016.

1. Baloo
    Trådstartare

Baloo Bonde

Från:
    Människobyn
    Hej!
    Skulle behöva lite hjälp vid val av klocka. Finns det någon här på forumet som äger/ägt någon av dessa klockor som kan ge lite ris & ros eller bjuda på wristshots. Kom gärna med förslag på andra klockor i samma prisklass.
    Certina vs Certina.PNG

sonnyyy gillar detta.
  2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Två stabila, pålitliga klockor båda två som du säkert blir nöjd med vilken som.

Mitt tips är, som ofta, att kika på Hamilton.
    Gillar flera av modellerna i deras Khaki, jazz och pan-europ (några är mindre bra). Kvalitet- och urverksmässigt skulle jag säga de är likvärdiga med Certina, prislappen något lägre.

Snodda bilder:
    h70505133.png ham02.jpg

H_2.jpg 006-3.jpg

Ruben, Equilibrium, Baloo och 1 annan gillar detta.
  3. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Har Day-Daten. Läs recension här. Rekommenderar den gråa tavlan.
    [​IMG] [​IMG]

Baloo och Andyrew gillar detta.
  4. Andyrew

Andyrew Stadsbo

Har haft en blå action diver. Den är grym, pålitligt verk, helt ok länk för pengarna, bra finish. Lumen är dock under all kritik, min skx007 för 1600kr springer varv runt certinans lume. 21 mm mellan luggarna är rätt ovanligt. Det går att klämma in 22 mm band på den men bandet blir lite ihoptryckt. Om du ska ha på länk spelar det ju dock ingen roll. Sålde min men varit nära att köpa en ny, kanske blir en till.

Day-daten har jag varit sugen på ett bra tag. Prisvärd day-date och en av få instegs day-date vad jag vet. Du kommer bli nöjd med vilken som men det är ju helt olika typer av klockor. Day-daten är sportdressig och action divern är en sportklocka, dykare helt enkelt.

Lycka till!

Enellios, Baloo och Klave gillar detta.
  5. Klave

Klave Bonde

Rekommenderar Dykaren mycket för pengarna. :)
    20160314_094305.jpg 20160228_153051.jpg 20160311_165932.jpg

Wozzor, Baloo och Andyrew gillar detta.
  6. Lundgren

Lundgren Borgare

Var hittar man Hamilton till bra priser?

7. MånsT

MånsT Biskop

Jag skulle nog köpa Day-Daten, då med silver tavla. Äger dykaren och tycker den är klumpig, tung och rätt stor.

Baloo gillar detta.
  8. Baloo
    Trådstartare

Baloo Bonde

Från:
    Människobyn
  9. Klave

Klave Bonde

Inga problem! Handleden ligger på starka 18 cm :D

10. Enellios

Enellios Stadsbo

Från:
    Sunnyside
    Jag fick hem min Day-Date igår och är hittills väldigt nöjd. Gjorde en liten paketöppning här.
    Ris: Lite för tjock, kunde varit något tunnare. Kronan kunde suttit lite högre upp. Länken är ganska raslig, men inget man direkt tänker på då man har den på sig. Gissar att länken även på dykaren är det.
    Ros: Väldigt trevligt med veckodagsvisning. Priset, mycket klocka för pengarna. Lyckad design, tycker den är riktigt snygg. Passar till det mesta.

Har som sagt bara haft min en dag, men är som jag sa i början väldigt nöjd med den!
    IMG_3685.jpg 2016-03-22 09.42.05 1.jpg 2016-03-23 06.55.30 1.jpg
    2016-03-22 11.25.45 1.jpg

Baloo, Brydlon, M.L. och 2 andra gillar detta.
  11. Richie

Richie Friends of KS

Jämfört med vad? Den är inte mycket större än en rolex sub.. Prova valfri dykare från breitling så snackar vi stort och tungt :)
    Det är trots allt en dykare, då ska det vara lite gediget och någorlunda tjocklek på klockan!
    Men visst, det där med tycke och smak är ju väldigt individuellt :)

12. Hynchen

Hynchen Bonde

Rekommenderar också dykaren, är riktigt nöjd med min!

13. MånsT

MånsT Biskop

Tja, jag måste säga att de Subbar jag har provat (innan det blev "super case") är avsevärt mindre än Certinan. Vad gäller en nyare Sub, typ 114060, kan jag inte svara på. Det är klart att en dykare ska vara gedigen men det är skillnad på gedigen och klumpig/obalanserad.

Richie gillar detta.
  14. cmanh

cmanh Torpare

Jag har själv day-date. Gillar den grymt mycket. Har bytt ut metallänken mot ett läderband som kan rekommenderas.
    Fick pilla fram klockan från klockboxen där den har legat stilla i några dagar
    Jag pregade in ett 22 mm band, men den fick plats. Tror det ska vara en med 21mm? image.jpg

15. Lithium

Lithium Stadsbo

Kul! Jag har båda.

Blå Diver. Används mest. Gillar att det är tyngd i den. Kör med länk och nato. Har testat Obris Morgans gummi. Blev inte bra på min handled. Är sugen på att testa perlon. Kan störa mig på att index och visare har olika färg och att vridringens tänder känns lite vassa.

Har Day-Date med grå tavla och läder. Fantastiskt fin för pengarna. Gillar tavla och index i rätt ljus. Tycker storleken är bra. Glaset har en fas som jag ofta kommer på mig själv med att beundra. Ogillar avsaknaden av AR, den blir svåravläst när det är fel ljus och blänker. Då får man vinkla handleden lite för att se.

Min fru använder Day-Date ibland. Hon kallar den för sin klocka.

Kommer behålla båda. De är för bra och det är för lite pengar för att flippa. Anledningen till att jag använder Divern mest är att jag oftast har skjorta på jobbet. Känns bäst med den sportigare blå klockan då, med Day-Date känner jag mig för uppklädd. Day-Date används mest till ledigare klädsel på helgen.

Bjuder på nytaget mindre bra dubbelskott under taklampa.
    20160323_190619.jpg

Och några bilder från arkivet. Säkerligen redan publicerade på KS.

20160316_170403.jpg 20151223_122725.jpg 20151119_212034.jpg 20150706_183058.jpg 20150801_141514.jpg

sonnyyy, Richie, Brydlon och 1 annan gillar detta.
  16. Baloo
    Trådstartare

Baloo Bonde

Från:
    Människobyn
    Det låter som att det är "Divern" som gäller ifall man ska lyssna på dig?

17. Richie

Richie Friends of KS

Och jag har aldrig provat de äldre så jag kan inte ge min bedömning där tyvärr.. men jämfört med min 116613 tycker jag inte divern känns mycket större fastän den är 3mm större :)

MånsT gillar detta.
  18. Lithium

Lithium Stadsbo

Ja, om man bara ska ha en av dem ;)

Day-Date fyller mitt behov av "finklocka" men jag suktar efter fler dykare.

sonnyyy gillar detta.
  19. sonnyyy

sonnyyy Torpare

Från:
    Jönköping
    20151030_180343.jpg

Varit lite sugen på day-date'n men får bli något annat än Certina. Men jag är nöjd med divern iaf! Mkt klocka för slanten!

Baloo och Richie gillar detta.
  20. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Day-date alla dagar i veckan, köp till ett fräscht läderband så har du en perfekt vardagsklocka.

Baloo gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield