• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Måste bara ha en Certina till , tänkte jag och skaffade denna !
Seienummer 378 41 19 borde väl hamna på 1960 drygt ? Och refe
P1040581.JPG
P1040582.JPG
P1040583.JPG
rensnummer 81 25 1 , men vad heter modellen ?
Verket är ett 28-15 , 17 juvelers ( mitt första 28-15 ) :)
Rostfritt stål boett , inget namn på tavlan .
Nu ska jag bara leta upp ett snyggt Certina band också....
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grymt bra! Och lite ovanlig måste den vara!?
Modellen är inte helt ovanlig, möjligtvis den blåa tavlan. Nej, boetten är riktigt bra och det sandfärgade Cordurabandet blev en fullträff till klockan och speciellt den turkosaktiga tavlan. Den känns som en potent äventyarklocka och mycket mer modern än sent sjuttiotal. Känns lite som en blandning av Eterna Kontiki och Rolex Oysterquarts, fast på band. Och automatisk...
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Modellen är inte helt ovanlig, möjligtvis den blåa tavlan. Nej, boetten är riktigt bra och det sandfärgade Cordurabandet blev en fullträff till klockan och speciellt den turkosaktiga tavlan. Den känns som en potent äventyarklocka och mycket mer modern än sent sjuttiotal. Känns lite som en blandning av Eterna Kontiki och Rolex Oysterquarts, fast på band. Och automatisk...
Framförallt boetten jag gillar på din DS-4. Riktigt bra form och storlek ser det ut som. Tror det är samma visare på min Volvo. De är ju trots allt från samma period.
IMG_0035[1].JPG
 
Jag vet att dam klockor inte är det hetaste på Klocksnack precis ... Men om man gillar Certina så måste man bara köpa ibland
P1040586.JPG
P1040587.JPG
P1040588.JPG
r några tior blev jag ägare till denna miniatyr , kolla storleken bredvid min Nautic !
Ett pyttelitet 13-20 verk, som är så litet att man undrar hur sjutton dom lyckats :)
Men den tuffar på och går . tillverkad i gulddoublè runt 1960 ish
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Nyshoppad Certina idag! Den lite ovanligare 288:an i Certiday-utförande med ref. 5901 800 och verk 25-682. Modellen gjordes mellan ca 1970-74 och serienumret daterar den till 1969-70 ungefär, men å andra sidan tyder verket (25-682) på att den är från 1972 eller senare då detta ersatte det tidigare 25-672. Ja ja, inte så noga kanske. Men varför heter den 288? Det har med frekvensen att göra, 28800 A/h som var en nyhet från Certina på den här tiden om jag fattat saken rätt. Certinas eget highbeat-verk (nåja inte så high kanske). Boetten skriker 70-tal och har såklart repor och dings men glaset är nästan helt repfritt. Den har nämligen safirglas. :)
Håll tillgodo!
IMG_0048[1].JPG
IMG_0046[1].JPG
IMG_0049[1].JPG

Nu gäller det bara att hitta ett lämpligt band till klumpen... Förslag?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Nyshoppad Certina idag! Den lite ovanligare 288:an i Certiday-utförande med ref. 5901 800 och verk 25-682. Modellen gjordes mellan ca 1970-74 och serienumret daterar den till 1969-70 ungefär, men å andra sidan tyder verket (25-682) på att den är från 1972 eller senare då detta ersatte det tidigare 25-672. Ja ja, inte så noga kanske. Men varför heter den 288? Det har med frekvensen att göra, 28800 A/h som var en nyhet från Certina på den här tiden om jag fattat saken rätt. Certinas eget highbeat-verk (nåja inte så high kanske). Boetten skriker 70-tal och har såklart repor och dings men glaset är nästan helt repfritt. Den har nämligen safirglas. :)
Håll tillgodo!
IMG_0048[1].JPG
IMG_0046[1].JPG
IMG_0049[1].JPG

Nu gäller det bara att hitta ett lämpligt band till klumpen... Förslag?
Tydligen ska (eller ska o ska) det vara svart ostoppat, snabbt avsmalnade band till denna!
upload_2016-12-19_17-51-7.png

ps hoshpräzisionswerk är mitt nya tyska favoritord ds
 

Martin Lovasz

Audemars
Enligt mig var 288 serien Certinas finaste standardmodell (DS-288 var lite finare) när den kom ut och svåra att få tag idag. Konstigt nog var Blue Ribbon modellerna högre prissatta men jag antar att varumärket hade ett högre värde än själva klockan, sedan var både stämgaffel och quartz modeller klart dyrare. 1975 togs den lite mer mjuka modell bort och ersattes med mer moderna boetter med kantigare design.

Har problem med ett 25-652 verk som också har samma dag/datum mekanism och det visar sig att allt på ovansidan är special och innan jag fattade det var det mycket hårklyverier.

På ett sätt gjorde man klokt i att inte sälja allt för många high beatare då dessa har varit till stort problem för tillverkarna och just 28800 är det högsta någon säljer idag (vad jag vet).
 
Topp