Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Certinatråden

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 27 september 2014.

  1. Sportster

    Sportster Rebel soldier

    Inlägg:
    55
    Från:
    Sthlm
    Tack! Blev positivt överraskad när jag slet upp paketet.
    Nej, rundat med tre "grepp". Tog några bilder bredvid två liknande Revue sport. Certinan är längre, men annars är Certinan och en av Revuerna mer lika varandra än den sista Revuen med centrum sekund som är mer köttiga.
     

    Bifogade filer:

    LongCon, Stroboman, Martin Lovasz och 1 annan gillar detta.
  2. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.328
    Från:
    Göteborg
    Vi har sett några sådana på forumet senaste året men de är ovanliga och din är från ca 1941. När centrumsekund kom så var det vanligt att man hade en noggrann sekundmarkering runt kanten och en visare med pilspets.

    Visst är det snygga boetter och de var himla populära under hela 30- och in i 40-talet. De kom tillbaka kort under det sena 70--talet men slog inte så de försvann fort.
     
    Senast ändrad: 6 januari 2017
    chrand, Pictor, LongCon och 1 annan gillar detta.
  3. remag

    remag Stormtrooper

    Inlägg:
    345
  4. Hr_Proos

    Hr_Proos X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.821
    1977: Volvo fyllde 50 år, vilket bland annat firades med att samtliga 62 000 anställda i bolaget fick en jubileumsklocka. Den första klockan gick till styrelseordföranden Gunnar Engellau, följt av veteranen Henry Westerberg. Källa Wikipedia

    IMG_0076[1].JPG
    Idag har hela koncernen ca 90 000 anställda (wikipedia). Skulle vara kul om de firade med en klocka vid 100 år också! Men det är väl inte så troligt att de gör.
    Klocka friar i alla fall 40 år i år! Hurra, hurra, hurra!
     
    Bassman, ConElPueblo, Fixoflex och 5 andra gillar detta.
  5. chrand

    chrand Rebel soldier

    Inlägg:
    170
    Fick äntligen tag i en uppdragsaxel till denna så nu är det dags att få fart på den. Har aldrig skruvat med ett sådant verk förut är det något speciellt man bör tänka på ? Någon som vet/har tips ?

    P1030516.JPG
    P1030520.JPG
     
    Rolfen, Bassman, ConElPueblo och 3 andra gillar detta.
  6. eriksson850

    eriksson850 Jek Porkins

    Inlägg:
    10.601
    Från:
    烏普薩拉
    Inget speciellt, men var noga med att bumpern har tillräcklig fjädring (spiralfjädrarna). Med tiden blir ofta fjädrarna deformerade och trötta och utan fjädring kan den tunga rotorn slå sönder verket.
    Kul och fint verk i övrigt, lycka till! :)
     
    Aurum och chrand gillar detta.
  7. Rolfen

    Rolfen Y-Wing pilot

    Inlägg:
    780
    Från:
    GBG
    Det börjar bli en del Certina i samlingen.
    12xCertina.jpg
     
    Bassman, Greve Carl-Magnus, Weasel och 6 andra gillar detta.
  8. Hr_Proos

    Hr_Proos X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.821
    Se där ja, en Certina-sallad lagom till lunchen! Mycket bra!
     
    Rolfen gillar detta.
  9. Psykel

    Psykel X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.010
    Från:
    Sollentuna
    DS:en med blånerade visare är awesome!
     
    Rolfen gillar detta.
  10. Rolfen

    Rolfen Y-Wing pilot

    Inlägg:
    780
    Från:
    GBG
    Ja, den har jäkligt läcker patina.
    CertinaBlaaVisare.jpg
     
    Bassman, AndersM, juanstman och 7 andra gillar detta.
  11. Fixoflex

    Fixoflex AT-AT driver

    Inlägg:
    5.635
    Från:
    Småland
    Tackar Konkas för denna skönhet!

    DSCF3558.JPG
     
    Bassman, ConElPueblo, Ako och 9 andra gillar detta.
  12. Simon_SWE

    Simon_SWE Ewok

    Inlägg:
    30
    Snapseed.jpg Snapseed.jpg Hej, skulle verkligen uppskatta lite info ifrån proffsen för min Certina 34mm årmodel,urverk,pris mm.
    tack i förhand
     
    Bassman, Fixoflex, Rolfen och 2 andra gillar detta.
  13. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.328
    Från:
    Göteborg
    Serienumret skall stå på baksidan locket men skulle tippa på runt 1950. Som den är nu skulle jag sätta ett värde på ca 300kr.

    Urverket är ett Certina 320 som var deras standardverk från slutet av 40-talet till mitten av 50-talet. Man fasade ut den i början av 50-talet i förmån av 321 som är samma men med en annan brygglayout och ofta med en juvel extra.
     
    Senast ändrad: 24 januari 2017
    Fixoflex, Stroboman, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  14. Matts

    Matts X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.911
    Från:
    Stockholm
    IMG_3716.JPG Jobbarkompisens Certina från 70-talet. Vad är/var kopplingen med Rado? Liten "unisex"goding med facettslipat glas och klassisk 70-talsboett
     
    Bassman, Aurum, eriksson850 och 3 andra gillar detta.
  15. Pictor

    Pictor Y-Wing pilot

    Inlägg:
    708
    Från:
    Stockholm
    Stilla fråga, var har han fiskat upp den någonstans? ?
     
  16. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.328
    Från:
    Göteborg
    Rado tog fram super starka boetter i tungsten carbid och Certina bad dem göra boetter åt dem och det är vad du har och de är mycket eftertraktade. Diamaster kom i tre automatmodeller (en DS), en manuell, en stämgaffel och en quartz modell.

    Serienumret bak talar om vad det är men det ser ut som den manuella versionen. Boetten är mycket motståndskraftig mot repor men tyvärr skör så slår man till den med t ex en hammare (av misstag) kan den gå i bitar. Det är möjligt att de kom i olika variationer där man bytte botten för det fanns några olika boetter men jag har inte tittat på så många helt enkelt. Fast att säga att den är liten är nog lite fel men då den är lång så kan den se lite smal ut men det är den inte.
     
    Senast ändrad: 25 januari 2017
    Fixoflex, Pictor, Stroboman och 1 annan gillar detta.
  17. Hr_Proos

    Hr_Proos X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.821
    Finns en diamaster på Tradera just nu. Men tavlan har en del att önska på den.
     
    Stroboman och Martin Lovasz gillar detta.
  18. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.328
    Från:
    Göteborg
    En Diamaster sålde på Tradera med en bit avslagen för 1500kr förra året så folk köper allt. :)

    Den som ligger ute nu är nog en av de mindre eftertraktade modellerna då den har ett ETA urverk.
     
    Senast ändrad: 25 januari 2017
    Stroboman gillar detta.
  19. Matts

    Matts X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.911
    Från:
    Stockholm
    Den här skulle vara en automatare ?! Men i wolframkarbid som man "kunde skära glas med." Den här har legat i en låda länge och var i riktigt fint skick.
     
  20. Matts

    Matts X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.911
    Från:
    Stockholm
    Han har köpt den själv på 70-talet
     
    Pictor gillar detta.
  21. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.328
    Från:
    Göteborg
    Jag är lite engelsk fixerad men det är samma som Tungsten. Det brukar stå automat på urtavlan men fråga honom om serienumret så finns allt man behöver veta där. I bra skick brukar de flesta vara tack vare metallen men den svaga länken är just länken som är av en exklusiv men svagare typ Certina använde under många år. Särskilt den del som fäster mot boetten blir gärna böjd när man tar på och av klockan..
     
    Stroboman gillar detta.
  22. Matts

    Matts X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.911
    Från:
    Stockholm
    Ska kolla upp serienumret, bad honom kolla om han hade box, kvitton och instruktionsbok.
     
    Martin Lovasz och Stroboman gillar detta.
  23. Daytona96

    Daytona96 X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.889
    Från:
    Linköping
  24. Matts

    Matts X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.911
    Från:
    Stockholm
    Liten uppdatering
    Klockan köptes ny, snarare runt -77 än -75 så troligtvis ETA-verk.
    Nr på boettlocket 625.1213.3 och en till mindre läsbar siffra.
    Någon som har det i huvudet eller en bra länk till att läsa ut siffrorna?
    Box, och extra länkbitar finns, ev originalkvitto och instruktionsbok också.
    Enligt kompisen var quartzen betydligt dyrare än automatmodellen när han köpte den.
    IMG_3725.JPG IMG_3726.JPG IMG_3727.JPG
     
    Fixoflex, Martin Lovasz och Stroboman gillar detta.
  25. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.328
    Från:
    Göteborg
    Just 625 saknar jag information om så jag vet inte med säkerhet vad som sitter i men som du säger är det troligtvis ett ETA verk då referensnumren i samma serie har ETA verk. Certina hade 31 för Wolframkarbid och 34 för Tungsten.
     
    Stroboman och Matts gillar detta.
  26. remag

    remag Stormtrooper

    Inlägg:
    345
    Reklam. IMAG0808.jpg
     
    Matts, Stroboman och Martin Lovasz gillar detta.
  27. N1cklas

    N1cklas Ewok

    Inlägg:
    33
    Från:
    Stockholm
    IMG_1792.JPG Jag fick den här av min far som i sin tur ärvt av sin far som fått den i present av AIK fotbollsklubb för sina prestationer! Jag vet inte mycket mer än det! Någon som vet något!? Eller vart jag kan få reda på mer? Tacksam för svar.
     
    Bassman, Fixoflex, Martin Lovasz och 1 annan gillar detta.
  28. grodslukarenx

    grodslukarenx Y-Wing pilot

    Inlägg:
    840
    Från:
    Höllviken, Skåne
    @Martin Lovasz <--- Forumets Certinaguru :)
     
    Martin Lovasz gillar detta.
  29. Stroboman

    Stroboman X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.172
    Från:
    Medelpad
    Hör med AIK om du vill fylla på med prominiens runt din farfars göranden inom klubben. Annars är det som nämnts ovan med @Martin Lovasz ingen dum idé! Här har du hans identifikationstabell, fantastiskt arbete!:)
    http://www.vintagecertinas.ch/en/certina-case-movement-and-serial-numbers/
     
    Martin Lovasz gillar detta.
  30. Martin Lovasz

    Martin Lovasz AT-ST driver

    Inlägg:
    1.328
    Från:
    Göteborg
    Mycket fin!

    Om du har serienumret (brukar stå på baksidan) så kan man utläsa vad som finns i och kanske även hitta ett nytt glas.