• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Sportster

Omega

Bilagor

  • IMG_20170106_111347.JPG
    IMG_20170106_111347.JPG
    166.3 KB · Visningar: 79
  • IMG_20170106_111311.JPG
    IMG_20170106_111311.JPG
    157.6 KB · Visningar: 78
  • IMG_20170106_111437.JPG
    IMG_20170106_111437.JPG
    67.9 KB · Visningar: 76

Martin Lovasz

Audemars
Hej, Fick hem den här igår. Aldrig sett en Certina med den boetten. Sexsiffrigt serienummer och ett 304 verk. Gissningsvis tidigt 40-tal. Tycker loggan är obekant i typsnitt också.
IMG_20170105_141500.JPG
IMG_20170105_141421.JPG
IMG_20170105_141234.JPG
Vi har sett några sådana på forumet senaste året men de är ovanliga och din är från ca 1941. När centrumsekund kom så var det vanligt att man hade en noggrann sekundmarkering runt kanten och en visare med pilspets.

Tack! Blev positivt överraskad när jag slet upp paketet.

Nej, rundat med tre "grepp". Tog några bilder bredvid två liknande Revue sport. Certinan är längre, men annars är Certinan och en av Revuerna mer lika varandra än den sista Revuen med centrum sekund som är mer köttiga.
Visst är det snygga boetter och de var himla populära under hela 30- och in i 40-talet. De kom tillbaka kort under det sena 70--talet men slog inte så de försvann fort.
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
1977: Volvo fyllde 50 år, vilket bland annat firades med att samtliga 62 000 anställda i bolaget fick en jubileumsklocka. Den första klockan gick till styrelseordföranden Gunnar Engellau, följt av veteranen Henry Westerberg. Källa Wikipedia

IMG_0076[1].JPG

Idag har hela koncernen ca 90 000 anställda (wikipedia). Skulle vara kul om de firade med en klocka vid 100 år också! Men det är väl inte så troligt att de gör.
Klocka friar i alla fall 40 år i år! Hurra, hurra, hurra!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick äntligen tag i en uppdragsaxel till denna så nu är det dags att få fart på den. Har aldrig skruvat med ett sådant verk förut är det något speciellt man bör tänka på ? Någon som vet/har tips ?

P1030516.JPG

P1030520.JPG
Inget speciellt, men var noga med att bumpern har tillräcklig fjädring (spiralfjädrarna). Med tiden blir ofta fjädrarna deformerade och trötta och utan fjädring kan den tunga rotorn slå sönder verket.
Kul och fint verk i övrigt, lycka till! :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Serienumret skall stå på baksidan locket men skulle tippa på runt 1950. Som den är nu skulle jag sätta ett värde på ca 300kr.

Urverket är ett Certina 320 som var deras standardverk från slutet av 40-talet till mitten av 50-talet. Man fasade ut den i början av 50-talet i förmån av 321 som är samma men med en annan brygglayout och ofta med en juvel extra.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Rado tog fram super starka boetter i tungsten carbid och Certina bad dem göra boetter åt dem och det är vad du har och de är mycket eftertraktade. Diamaster kom i tre automatmodeller (en DS), en manuell, en stämgaffel och en quartz modell.

Serienumret bak talar om vad det är men det ser ut som den manuella versionen. Boetten är mycket motståndskraftig mot repor men tyvärr skör så slår man till den med t ex en hammare (av misstag) kan den gå i bitar. Det är möjligt att de kom i olika variationer där man bytte botten för det fanns några olika boetter men jag har inte tittat på så många helt enkelt. Fast att säga att den är liten är nog lite fel men då den är lång så kan den se lite smal ut men det är den inte.
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
IMG_3716.JPG
Jobbarkompisens Certina från 70-talet. Vad är/var kopplingen med Rado? Liten "unisex"goding med facettslipat glas och klassisk 70-talsboett

Stilla fråga, var har han fiskat upp den någonstans? ?

Rado tog fram super starka boetter i tungsten carbid och Certina bad dem göra boetter åt dem och det är vad du har och de är mycket eftertraktade. Diamaster kom i tre automatmodeller (en DS), en manuell, en stämgaffel och en quartz modell.

Serienumret bak talar om vad det är men det ser ut som den manuella versionen. Boetten är mycket motståndskraftig mot repor men tyvärr skör så slår man till den med t ex en hammare (av misstag) kan den gå i bitar. Det är möjligt att den kom i olika variationer där man bytte botten men jag har inte tittat på så många helt enkelt fast att säga att den är liten är nog lite fel men då den är lång så kan den se lite smal ut men det är den inte.

Finns en diamaster på Tradera just nu. Men tavlan har en del att önska på den.
 

Martin Lovasz

Audemars
En Diamaster sålde på Tradera med en bit avslagen för 1500kr förra året så folk köper allt. :)

Den som ligger ute nu är nog en av de mindre eftertraktade modellerna då den har ett ETA urverk.
 
Senast ändrad:

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Den här skulle vara en automatare ?! Men i wolframkarbid som man "kunde skära glas med." Den här har legat i en låda länge och var i riktigt fint skick.
 

Martin Lovasz

Audemars
Den här skulle vara en automatare ?! Men i wolframkarbid som man "kunde skära glas med." Den här har legat i en låda länge och var i riktigt fint skick.
Jag är lite engelsk fixerad men det är samma som Tungsten. Det brukar stå automat på urtavlan men fråga honom om serienumret så finns allt man behöver veta där. I bra skick brukar de flesta vara tack vare metallen men den svaga länken är just länken som är av en exklusiv men svagare typ Certina använde under många år. Särskilt den del som fäster mot boetten blir gärna böjd när man tar på och av klockan..
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Liten uppdatering
Klockan köptes ny, snarare runt -77 än -75 så troligtvis ETA-verk.
Nr på boettlocket 625.1213.3 och en till mindre läsbar siffra.
Någon som har det i huvudet eller en bra länk till att läsa ut siffrorna?
Box, och extra länkbitar finns, ev originalkvitto och instruktionsbok också.
Enligt kompisen var quartzen betydligt dyrare än automatmodellen när han köpte den.
IMG_3725.JPG
IMG_3726.JPG
IMG_3727.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Just 625 saknar jag information om så jag vet inte med säkerhet vad som sitter i men som du säger är det troligtvis ett ETA verk då referensnumren i samma serie har ETA verk. Certina hade 31 för Wolframkarbid och 34 för Tungsten.
 

Husse

Patek
IMG_1792.JPG
Jag fick den här av min far som i sin tur ärvt av sin far som fått den i present av AIK fotbollsklubb för sina prestationer! Jag vet inte mycket mer än det! Någon som vet något!? Eller vart jag kan få reda på mer? Tacksam för svar.
Hör med AIK om du vill fylla på med prominiens runt din farfars göranden inom klubben. Annars är det som nämnts ovan med @Martin Lovasz ingen dum idé! Här har du hans identifikationstabell, fantastiskt arbete!:)
http://www.vintagecertinas.ch/en/certina-case-movement-and-serial-numbers/
 
Topp