• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Martin Lovasz

Audemars
Skickad glaset idag så den kan du ta till en urmakare så sätter denne i glaset. Inte alla urmakare gillar att man har med sig egna delar så var inte förvånad om det hörs en del gnäll. :)
 

N1cklas

Omega
Stort tack @Martin Lovasz ! Jag kommer nog försöka sätta dit glaset själv efter hur du beskrev i meddelandet! Så slipper jag gnället.. om du hittar ett guldspänne är jag dig evigt tacksam
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Man kan utläsa det mesta från dessa siffror.

58 = Kaliber 25-651, deras fina automatverk.
06 = 20 Mikron Guld plätering, lite tjockare guldyta än på billigare modeller.
115 = Boettens modellnummer, skall kolla om jag har det glaset liggande.
6750448 = Tillverkningsår 1967.

Hur är det med 60-tals varianterna med paddan? Jag hittade endast nr: 5524796 (röd oval) som jag antar är serien för år. I detta fall enligt tabeller 1965?

DSCF3612.JPG


DSCF3613.JPG
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tackar! Jag ser fram emot att få hem min manuella DS. Sedan har jag kanske en väldigt fin DS till på gång. Datum, automatisk och siffror kl. 12, 6 och 9. :)
Certina, speciellt DS, är, tamigtusan, beroendeframkallande!

Ännu roligare blir det när man kommer över gamla spännen man kan laborera med tillsammans med olika typer av band.
du jobbar på bra med din samling! Kul att följa!
 

Husse

Patek
I min uppdaterade lista har jag listat både 23-36 och 25-36 under 41.

Du får öppna den någon dag och ta en titt. :)
Risken är att den dyker upp hos dig, då uppdraget börjar bli väl motsträvigt, samt att den fortar sig rejält!
Pratade med en urmakare som påstod att det var jättesvårt att öppna min klocka, för vissa delar av verket kunde "sprätta ut" vet inte vad jag ska tro?
Locket sitter med skruv, kan väl bara vara att skruva ut dem och lyfta på boettlocket?
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja inga konstigheter, lossa de fyra skruvarna och ta av den övre delen av boetten. Glaset har en gummilist som gärna vill klistra sig fast i den undre boettdelen men man bänder lite lätt så lossar den. Har för mig att man kan vrida kronan så ser man den ledade delen i bommen och så häller man ut urverket i handen. Alternativ drar man helt enkelt av kronan med ett poppande ljud.

Var mycket försiktig med tavlan då denna färg ofta blivit till en kladdig yta så ta inte på den eller försök rengöra den. De ljusa tavlorna verkar inte ha detta problem, detta gör att en del tror att tavlan är ommålad men det är den inte utan bara dålig kemi.
 
Topp