• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Matte78

Omega
Bild på Certinan jag behöver lite tips och råd kring val av nytt band till den. :)
Certina argonaut röd 1.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Fin klocka och det är bara att köpa ett armband som du gillar och flytta över spännet. Kolla på Tradera för där dyker det upp vintage armband hela tiden som kan passa. I sitter ett Certina 25-651 urverk så det finns mycket med delar och reservdelsklockor att ta delar från om man skulle behöva detta.

280 modellen såldes från ca 1970 till 1974 och ersattes sedan av 285 modellen.

Tyvärr har jag allt för många servicejobb och har fått säga nej till flera andra här på forumet.
 

Martin Lovasz

Audemars
Kronan är inte original så det sätter ner värdet för en samlare men störs man inte av det så är det inget problem och är vanligt. Om det finns en sköldpadda på baksidan så kolla under svansen så hittar du ett serienummer, den kan dock vara bortnött.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fin klocka och det är bara att köpa ett armband som du gillar och flytta över spännet. Kolla på Tradera för där dyker det upp vintage armband hela tiden som kan passa. I sitter ett Certina 25-651 urverk så det finns mycket med delar och reservdelsklockor att ta delar från om man skulle behöva detta.

280 modellen såldes från ca 1970 till 1974 och ersattes sedan av 285 modellen.

Tyvärr har jag allt för många servicejobb och har fått säga nej till flera andra här på forumet.

Hur är det med den röda tavlan? Anses den mer ovanlig, eller är det helt enkelt få tillverkade? Tycker man sällen ser dom!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är det nån som förstår varför de är så tokigt undervärderade? Jag klagar inte för jag köper hellre än säljer, men ändå.
Har ju ändå gått upp en del senaste åren, och vissa populära dykare rätt så många procent. Antar att det är för låg status på certina för att inbringa några stora pengar, men de kommer nog inte bli billigare i framtiden...

Edit: det ska dock bli intressant (även om jag inte gillar det) att se vad ökade nypriser, stoppet av reservdelar på ETA till icke swatchgroup auktoriserade urmakare och begränsning i vilka tillverkare som får köpa in ETA får för andrahandsvärdet/statusen.
 

Matte78

Omega
Hur är det med den röda tavlan? Anses den mer ovanlig, eller är det helt enkelt få tillverkade? Tycker man sällen ser dom!

Är dåligt insatt men tycker själv det är rätt sällan man ser den röda tavlan. Blev glad då jag sprang på en sådan i NOS skick. Är du sugen finns det en på Dalarnas auktionsbyrå nu. Vet dock inget om den eller hur skicket är men här är länk till den.

http://da.auction2000.se/auk/w.Object?inC=DA&inA=20170220_1735&inO=802
 
Ytterligare en Certina kom i lådan idag , tycker fortfarande att dom är billiga , för 200:- får man ett mekanisk vintage ur
från en klassisk tillverkare . Man kan köpa 5-6 Certinor för en halvrisig Omega :)
Nu hittade jag en onamnad , referens nummer 52 06 210-5 och serienummer 6930995 om jag tolkar det rätt så är det en Hippie från slutet av 60 talet , med 25-661 verk och 20 mic Guld doublé ?
Visarna ser lite kantiga ut är de original ?
Nu ska jag bara putsa upp glaset och ställa datumet sp blir det Certina Helg sedan ;)
P1040856.JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Nytt i lådan. Har fastnat för Argonaut i olika utförande! En blå och en grön som sakta har en ton av grågrön mot mitten! Båda i bra skick! Är lite fundersam över serie och modellnummer. Vad säger ni. Är det något skumt! Vad jag förstår så är klockorna från ca 1972? Det saknas dock en rad till en klocka!?

DSCF3650.JPG
DSCF3651.JPG
DSCF3652.JPG
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Det som du ser som konstigt är att man bytte serienummersystemet 1974 så det enda man kan säga med säkerhet är att klockan med serienumret 852.3411.41 är tidigast från 1974.

Så att daterar klockor från 1974 och framåt får göras genom att titta i kataloger, gravyr och kvitton.
 
Senast ändrad:

Matte78

Omega
Nytt i lådan. Har fastnat för Argonaut i olika utförande! En blå och en grön som sakta har en ton av grågrön mot mitten! Båda i bra skick! Är lite fundersam över serie och modellnummer. Vad säger ni. Är det något skumt! Vad jag förstår så är klockorna från ca 1972? Det saknas dock en rad till en klocka!?

DSCF3650.JPG
DSCF3651.JPG
DSCF3652.JPG

Fina! Nu inspirerar du mig att med samla på mig fler Argonaut...:) Trevliga klockor!
 

JörgenS

Breitling
Lägger in den här också för att den passar i en Certinatråd, lade 500 på inköp, sedan tog den eminente urmakaren här i Karlskoga 1100 för renovering.
Resultatet är en klocka som går på sekunden rätt och som totalt kostade mig 1600.
Det spelar ingen roll om det inte är en ekonomiskt bra affär.
För mig är klockan ovärderlig och dom lär få bända
DSC_0176.JPG
den av min stela arm den dag jag dör. :)
 

JörgenS

Breitling
Det är någonting med bandhornen som är så coolt. Har sett en likadan Labora på ett tyskt klockforum, där stod det att klockan var en del av "arbetsklassestetik". Labora betyder ju arbete.. En satsnng på tåliga ur nishade för dom som byggde upp landet. Reklambilderna visade arbetare med verktyg och uppkavlade skjortärmar.Hur många av min Certina med sina karakteristiska " rävöron " som överlevt hoppas jag någon här på forumet har koll på? Det måste ju ha gjorts tiotusentals?
 

Martin Lovasz

Audemars
Under några få år i mitten till sent 40-tal såldes denna typ av boet av flera tillverkare men det var aldrig en populär boett typ så de är ovanliga nu för tiden och till detta så var de flesta guldpläterad eller kromade så de som överlevt är ofta i dåligt skick.

Din modell är som du skriver nog den mest eftertraktade Laboran idag för den fanns med på den unika Labora reklamen så grattis och jag skulle lätt se den gå för 2000-2500kr.

Observera att den typen av armband kommer lämna ett fult märke i det bakre locket med tiden om man inte rengör det från smuts och svett regelbundet.
 

JörgenS

Breitling
Tack för mycket intressant svar!
Är helt novis när det gäller äldre Certinor men klockan talade verkligen till mig och det är den enda jag aldrig kommer arr göra mig av med.
Bandet är som du beskriver ett problem.
Tar gärna emot förslag på annat. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Det som var på modet vid den här tiden vare svinläderband med enkel söm så titta på lite reklamblad från tiden och håll koll på Tradera för där dyker det upp vintage band hela tiden.

Är det vanliga bandstift eller är det en fast pinne för är det en fast pinne så måste man välja armband som är öppna?

Kanske inget från tiden men några Certina armband .
http://www.tradera.com/item/191502/277730256/certina-armband-5-st
 
Senast ändrad:

AE41500

Panerai
Någon som har lite längre tids erfarenhet (tidsstabilitet, 80 h reserven m.m) av Certinas Powermatic 80 urverk? Är smått sugen på denna nämligen.
 

Bilagor

  • Screenshot_20170323-152125.jpg
    Screenshot_20170323-152125.jpg
    102.9 KB · Visningar: 30
Topp