• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

JörgenS

Breitling
Tack för tips!
Ska kolla noga vad som finns.
Min urmakare sa att det var antingen ett sådant band som jag har eller natoband som gällde.
Är naturligtvis rädd att få märken, speciellt som jag planerar att använda det mycket.
Tack igen, verkligen trevligt att träffa på människor som delar ett intresse.
 

Martin Lovasz

Audemars
Nato har samma problem och man får en hemsk rand på baksidan klockan.

Nu är det Perlon armband du har och Nato mer sportarmband och din klocka är inte en sportmodell så det är svinläder som var standard på den. Nu kan man givetvis använda det man föredrar själv men då får man se till att rengöra armbandet regelbundet.
 

JörgenS

Breitling
Svinläder hade varit kul, får tills vidare köra Perlon.
Ska vara supernoga med att hålla det rent, fast om det ändå skulle bli några märken är det ju bara jag som ser det. :)
Kommer aldrig att sälja den klockan, ändå ska jag rensa lite i samlingen för att få råd att köpa andra.
Finns ingen som helst logik i mitt klocksamlande. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Du kan leta efter Atlatics liknande modell med snarlik boett för den är också riktigt cool.

En annan Certina från sena 40-talet som är riktigt eftertraktad är deras först hammarautomat med kaliber K.F 360 och de hade ett serienummer som startar på 360 som t ex 36008-4, 1118835, men att bara hitta en kan vara ett äventyr. :)
 

JörgenS

Breitling
Atlantic har jag några, skulle vara kul att ha en som du beskriver. :)
Att hitta en Certina av de första me hammarautomat kan jag bara drömma om.
Har faktiskt en klocka till med liknande bandhorn som Laboran men den är mer kuriosa, går perfekt dock. :)
DSC_0212.JPG
DSC_0212.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Cool den med men klassen under i mitt tycke och några år nyare där man nästan har gått tillbaks till mer vanliga horn. I USA behöll man de mer mjuka linjerna några år längre och man skapade även horn som ser ut som små knutar som är grymt eftertraktade idag.
 

JörgenS

Breitling
Kul! :)
Har ingen koll alls på Onyx.
Kan du tidsbestämma den, och är märket amerikanskt?
Verkligen jätteglad över att ta del av ditt kunnande. :)
 
Hej klockälskare!

Jag hittade pappas gamla studentpresent i en låda i morse. Klockan är en Certina Argonaut 220 från 1972. Jag har försökt att Googla men hittar ingen men denna länk. Någon som har kunskap angående värde som kan dela med sig?

Tack på förhand!

img_8995-jpg.503270
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hej klockälskare!

Jag hittade pappas gamla studentpresent i en låda i morse. Klockan är en Certina Argonaut 220 från 1972. Jag har försökt att Googla men hittar ingen men denna länk. Någon som har kunskap angående värde som kan dela med sig?

Tack på förhand!

img_8995-jpg.503270
Är länken märkt på något sätt? ZRC kanske?
 

TH4L1N

Omega
Hej,
Köpte denna välvårdade Certina i förra veckan och jag gillar den skarpt! Finns det någon här som kan hjälpa mig att sätta en ålder på denna? Har sökt på nätet men blir inte klokare av detta dessvärre..
Info:
Certina Trionyx turtle back pepsi bezel.
DS 200m Saphire.

Tack på förhand: )
 

Bilagor

  • 20170326_101459.jpg
    20170326_101459.jpg
    72.5 KB · Visningar: 60
  • Screenshot_20170324-204146.jpg
    Screenshot_20170324-204146.jpg
    161.2 KB · Visningar: 56

Rolfen

Rolex
Den här lite udda Certinan fick jag hem idag. Kändes som ett fynd då jag fick den billigt och jag tycker den har potential, svart tavla är trevligt och den är rejäl i formatet men den skulle må bra av ett glasbyte. Jag uppfattar den som en lite udda modell då den är stor som en DS (36mm) men har en liten sekundvisare, verket är ett 321 och årtalet får jag till 1960.
Certina1960.jpg
 

Calle med C

Panerai
Tack för tips!
Ska kolla noga vad som finns.
Min urmakare sa att det var antingen ett sådant band som jag har eller natoband som gällde.
Är naturligtvis rädd att få märken, speciellt som jag planerar att använda det mycket.
Tack igen, verkligen trevligt att träffa på människor som delar ett intresse.

Vad är det för någon urmakare egentligen? Köp dig ett schysst band med öppna ändar eller ett "vanligt", ta en fin kniv och skär upp det limmade/lös upp limmet och limma sedan igen det igen när det är på plats.

Här är ett exempel: http://www.ebay.com/itm/15175567861...49&var=450951573339&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Det saknas en del information om tidiga Certina verk men denna ser ut att vara tillverka av FHF för Certinas räkning. Det enklaste sättet att se släktskap är att ta en bild av andra sidan urverket och jämföra regelfjädern med andra verk.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det saknas en del information om tidiga Certina verk men denna ser ut att vara tillverka av FHF för Certinas räkning. Det enklaste sättet att se släktskap är att ta en bild av andra sidan urverket och jämföra regelfjädern med andra verk.
Kändes som fhf ja, får ta lite bilder när den demonteras någon gång i framtiden. Kanske står det till och med något verk/kalibernummer på ovansidan.
Behöver du några bilder till hemsidan eller är det bara intressant med nyare verk?
 

Martin Lovasz

Audemars
Vårkänslorna gjorde att jag införskaffade den här rackarn.
certina.png
Mycket fin från ca 1960 om man går efter visarna men boetten säger lite senare, serienumret gör att man kan säga mer exakt så om du hittar en sådan vore det spännande att se vart vi hamnar. :)

Kändes som fhf ja, får ta lite bilder när den demonteras någon gång i framtiden. Kanske står det till och med något verk/kalibernummer på ovansidan.
Behöver du några bilder till hemsidan eller är det bara intressant med nyare verk?
Det är inte min sida utan jag bara är med som tekniskt stöd.

Har du ett serienummer på din Sportklocka?
 
Topp