• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Martin Lovasz

Audemars
1000302.jpg
Fick mig till slut en Town and Country. Denna är en automat från 1966 och de är lite kniviga att serva då kronan måste dras loss och glaset har en packning som samtidigt är klockans vattenskydd så den sitter ganska hårt och man får vara försiktig så man inte gör sönder den när man öppnar klocka.

I sitter ett Certina 25-651 som jag nu servat många av så det gick både fort och smärtfritt och den gick nära på perfekt när det var klart.

Jag är ingen samlare dock så jag skall använda den några dagar och sedan är det nästa klocka som gäller. :happyhappy:

Fyndade hem den i en Tradera auktion förra veckan och den låg på en andra bild och såg ledsen ut bland annat billigt skrot och då ingen annan bjöd på den fick den komma hem till mig.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
1000302.jpg
Fick mig till slut en Town and Country. Denna är en automat från 1966 och de är lite kniviga att serva då kronan måste dras loss och glaset har en packning som samtidigt är klockans vattenskydd så den sitter ganska hårt och man får vara försiktig så man inte gör sönder den när man öppnar klocka.

I sitter ett Certina 25-651 som jag nu servat många av så det gick både fort och smärtfritt och den gick nära på perfekt när det var klart.

Jag är ingen samlare dock så jag skall använda den några dagar och sedan är det nästa klocka som gäller. :happyhappy:

Fyndade hem den i en Tradera auktion förra veckan och den låg på en andra bild och såg ledsen ut bland annat billigt skrot och då ingen annan bjöd på den fick den komma hem till mig.
Bättre hem om man heter Certina får man leta efter.:) Ser ju finfin ut!
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har problem med att få bandstiften att sitta fast på min gamla DS. Det är ju 18mm som gäller men de lossnar vid lite påfrestning. Är det jag som fått tag i dåliga stift eller ska det vara nån speciell sort, dvs tjockare ändar? Tacksam för hjälp. Man vill ju använda klenoderna.
 

Martin Lovasz

Audemars
Bandstift är en egen vetenskap och DS skall ha lite tjockare bandstift med mist 1,5mm i diameter. Kolla även så att inte dina bandstift är av en typ som man kallar "short bead" för dessa är inte till för klockor utan för länkarnas lås där man vill ha korta trubbiga ändor.
 

Psykel

Patek
Precis fått hem denna Certina från service, tack @Martin Lovasz. Andra generationen DS (eller tredje beroende på hur man räknar DS-2) med deras sista egentillverkade manuella verk cal 854-1, dessutom har jag fått tag i vad jag tror är ett original NOS band till just den klockan.
DSband.jpg


BrunDS1.jpg


BrunDS.jpg
Läcker! Ser ut lite som en modernare variant av gamla Certina Sport, som exempelvis @Vicdoc's:
IxCR0F7.jpg

Älskar verkligen den boettformen!
 

QPE

Breitling
Får väl slänga upp en bild på min Certina, jag med! Den är väl inget märkvärdigt men den funkar som den skall och är en snygg dresswatch :)
Här har vi en Certina Priska 14k 34mm. (som är i stort behov av batteribyte, hehe!)
19239562_10158715727585012_280113970_n.jpg 19512058_10158910736295483_1329395446_n.jpg
 

Matte78

Omega
Precis fått hem denna Certina från service, tack @Martin Lovasz. Andra generationen DS (eller tredje beroende på hur man räknar DS-2) med deras sista egentillverkade manuella verk cal 854-1, dessutom har jag fått tag i vad jag tror är ett original NOS band till just den klockan.
DSband.jpg


BrunDS1.jpg


BrunDS.jpg

Verkligen fint band! Sånt hade man gärna hittat...:)

Letar själv som bäst efter något NOS band till min
NOS Certina Argonaut 280 automatic med röd urtavla. Orginal Certina NOS
bandet har torkat sönder och samman. Lite osäker om det
är av läder ens, blir nästan lite smuligt.
 

Rolfen

Rolex
Verkligen fint band! Sånt hade man gärna hittat...:)

Letar själv som bäst efter något NOS band till min
NOS Certina Argonaut 280 automatic med röd urtavla. Orginal Certina NOS
bandet har torkat sönder och samman. Lite osäker om det
är av läder ens, blir nästan lite smuligt.
Det brukar dyka upp NOS band hos kaplans med jämna mellanrum så håll utkik där.
Det kan vara ett Corfam band du har, dom brukar inte åldras så värdigt.
 

Martin Lovasz

Audemars
En Club 2000 , dök upp i lådan idag inköpt för en hundring ca . Med subsekund,
numret 860 1240 41 placerar den runt 1971 ? Har inte fått upp boetten ännu , skruv eller tryck ??
Trodde att sub sekunderna var tidigare än början av sjuttiotalet ...
Flex länk märkt JB
Klocka är tidigast från 1974 då det serienumret är av den typ som infördes då. Certina hade subsekundmodeller fram till ca 1980 men de är riktigt ovanliga.
 
Topp